Gå til innhold

Er det jeg som er vanskelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en feide gående med min bror nå, og jeg er helt matt.

saken er den at vi var med i et gratis prøveprosjekt for Lyse Bredbånd et år, og skrev en kontrakt på at vi ville ha internett fast etter at prosjektet var avsluttet. jeg bodde hjemme da. problemet er bare at Lyse bestemte seg for å utsette prøveprosjektet på ubestemt tid, slik at kontrakten ikke begynte før mange måneder etterpå, nærmere et halvt år. og i mellomtiden flyttet jeg ut, for jeg ble gravid. nå mener min bror at jeg skal betale halvparten av internett for hele året, altså 2000 kr, siden jeg var enig i kontrakten da den ble skrevet. men kontrakten skulle jo egentlig gjelde for et halvt år tidligere, da jeg fremdeles bodde hjemme. min bror har mye bedre råd enn meg, jeg sliter med økonomien nå. jeg har ikke skrevet under på noe. det er kun han som har brukt internettet, han sitter foran pcen hele dagene.

jeg blir helt matt av dette, orker ikke slike familiefeider..... har mistet melka og alt pga dette.....

hva mener dere?

Iset

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

du var jo like mye med på å skrive kontrakten (ikke sant?)

og det er jo ikke hans skyld at kontrakten ble utsatt heller.. (eller at du flyttet ut)

hva med å foreslå at du betaler 1/3 f.eks.. møtes på halvveien?

Skrevet

Jeg forstår godt at du syns dette er ubehagelig, og jeg syns at broren din virker litt urimelig her. Selvom dere begge var med på å skrive kontrakten, så har jo faktisk forholdene endret seg MYE siden den gang.

Jeg vet ikke hvor lenge dere har skrevet kontrakt for, men jeg syns ikke det hører noe sted hjemme at du skal betale halvparten av noe du ikke har glede/nytte av.

Virker som om broren din ser sitt snitt til å få billig nett-tilgang her...

Familiefeider er aldri hyggelig, og jeg håper at broren din kommer på bedre tanker. Og om du føler for å betale litt - for å lette litt på samvittigheten, så kan du jo foreslå å betale litt, 1/4 eller no' sånt.

Lykke til, håper floken løser seg!

Klem...

Gjest Anonymous
Skrevet

Virker som om broren din ser sitt snitt til å få billig nett-tilgang her...

har får jo netttilgang til den prisen han trodde at han skulle få den.. han skrev under på den kontrakten i den tro at han skulle betale halvparten..

det å betale hele ville kanskje aldri vært aktuelt for han? nå får han ikke mulighet til å slippe unna.. er fanget..

nei, du har inngått en økonomisk forpliktelse.. så du får stå for den..

du kan ikke forvente at andre skal plukke opp regninga etter deg på den måten!!

Skrevet
han får jo netttilgang til den prisen han trodde at han skulle få den.. han skrev under på den kontrakten i den tro at han skulle betale halvparten..

Han skjønte vel det da søsteren flyttet ut at det måtte bli forandringer der? Hun har jo også kontrakt på at hun skal få internett - noe hun nå ikke får. Er det så urimelig at den som bruker pc'n skal betale?

Han må jo faktisk betale for varen han har får, mens hun må betale for noe hun ikke får? Og samtidig har hennes utgifter og økonomiske situasjon endret seg betraktelig!

Man må du kunne bruke sunn fornuft og skjønn?

K

Skrevet

Hadde aldri laga familiekrangel over to tusen kroner. Da hadde jeg heller sørget for å skaffe meg de pengene et annet sted og fått betalt han. Så får han heller sitter der med sur mage resten av livet.

Gjest Anonymous
Skrevet
Han skjønte vel det da søsteren flyttet ut at det måtte bli forandringer der? Hun har jo også kontrakt på at hun skal få internett - noe hun nå ikke får. Er det så urimelig at den som bruker pc'n skal betale?

det er hennes valg å flytte ut; altså hennes valt å ikke få den varen hun betaler for

han kunne vel ikke på det tidspunktet kontrakten ble skrevet ane at hun kom til å flytte ut

dette er en situasjon som HUN har skapt og som han har blitt sittende uforskyldt i.. altså får HUN betale..

man skal vel ikke trenge å bekymer seg for at folk trekker seg fra avtalen når man skriver den? den som trekker seg må vel regne med å betaler prisen.. ikke forvente at andre skal ordne opp og bli sittende med en regning de ikke forventet og ikke har gjort noe for å få

Han må jo faktisk betale for varen han har får' date=' mens hun må betale for noe hun ikke får? Og samtidig har hennes utgifter og økonomiske situasjon endret seg betraktelig![/quote']

han må betaler for noe han får, men han må betale dobbelt så mye som han trodde han skulle betale.. (ikke rettferdig!!) Og at hennes situasjon har endret seg osv er da slett ikke hans feil.. altså er det svært urimelig å forvente at han skal betale..

voksne mennesker lever opp til de avtaler de har gjort selv om livssituasjonen endres..

og de betaler selv for de problemer de lager.. i stedet for å forvente at andre skal "rydde opp"

-bli voksen iset.. og ikke la din bror i stikken på den måten!

Man må du kunne bruke sunn fornuft og skjønn?

K

Skrevet

Ja,ja. Hadde dette vært en avtale mellom to uavhengige parter så hadde situasjonen vært en litt annen. Da ville jeg rådet Iset til å betale - i allefall noe av summen. Men dette er jo tross alt bror og søster - og situasjonen blir en litt annen i mine øyne. Blod er da tykkere enn vann? For meg er det merkelig at broren ikke ser hennes situasjon. Nå vet ikke jeg hvordan deres bosituasjon har vært, men det virker jo som at det her er snakk om at de har bodd i samme hjem, antakelig foreldrenes. Broren har sikkert ikke utgifter i nærheten av det Iset har - og det bør komme henne til gode.

Selvfølgelig kunne ingen av dem vite at dette kom til å skje - og hadde ikke leverandøren vært forsinket hadde problemene antakelig vært unngått. Det er ikke bare Iset som har skyld i at dette har blitt som det har blitt.

Jeg er helt sikker på at hvis dette hadde vært min søster som hadde kommet i samme situasjoen som Iset, så hadde jeg ikke krevd henne for pengene.

Jeg råder Iset til å ta en samtale med broren sin og forklare situasjonen nok en gang, og evt. si seg villig til å betale en del av summen!

K

Gjest Anonymous
Skrevet
Men dette er jo tross alt bror og søster - og situasjonen blir en litt annen i mine øyne. Blod er da tykkere enn vann?

så siden han er broren hennes så har hun rett til å utnytte han? hadde det vært en annen burde hun holdt ord, men familie skal man behandle så uverdig?

Det er ikke bare Iset som har skyld i at dette har blitt som det har blitt.

nei, vel? hvem andre er skyld i hennes livsvalg?

man får ta ansvar for de valg man selv gjør (og har gjort i fortid; f.eks skrive under på kontrakt)

noe annet er både feigt og barnslig

Skrevet

Hmm, er du Iset`s bror, gjest?

Selvsagt skal hun ikke betale! Skulle bare mangle!

Gjest Anonymous
Skrevet
Hmm, er du Iset`s bror, gjest?

Selvsagt skal hun ikke betale! Skulle bare mangle!

nei, jeg er ikke isets bror :roll:

hvorfor skal hun "selvfølgelig" ikke betale?

jeg mener det er en selvfølge at man betaler!!

mankan! det får da være grenser hvor dritt man skal behandle andre.. skrive under en kontrakt og så bare stikke av.. ulovlig og feigt!

Skrevet

Jeg synes dette kommer veldig an på om broren uansett ville valgt dette eller ikke jeg, dersom han IKKE ville skrevet under på den kontrakten idag, når han vet han må stå for den alene, så synes jeg han/de skal ta kontakt med selskapet og høre om det er mulighet for å avslutte avtalen tidligere fordi mye har endret seg, dette har endret seg etter at de trodde avtalen skulle vært ute av verden og grunnen til at den fremdeles gjelder er selskapets skyld, pga deres utsettelse.

(i mitt hode burde selskapet forhørt seg med de som har skrevet avtale med dem for ett år, og forklart dem at pga slik og sånn så blir det ett halvt års utsettelse på prosjektet, og hørt om de fremdeles var interesserte.)

Og dersom de etter å ha pratet med selskapet, får avsluttet fra et visst tidspunkt, så vil ant regningen bli lavere også, og den regningen bør de da dele seg i mellom! (siden han ikke vil ha varen han heller, når de ikke er to om den.)

Dersom han derimot IKKE ønsker å avslutte avtalen, men vil ha den for eget bruk, og ville skrevet kontrakten også dersom han var alene om den, DA synes jeg det er urimelig av ham å kreve søstern for noe han alene bruker og som han alene vil fortsette å ha.

Men prøv først å høre med selskapet, om dere får avsluttet før tiden, grunnet DERES utsettelse, dersom ikke dere selv(begge) godkjente utsettelsen og avtalen.

Skrevet

Enig med Tex.

Betal de 2000.Men gjør det klart for ham at du ikke synes det er rimelig og at du gjør det for å unngå ekkel stemning mellom dere selv om du har dårlig råd.

Så kan han få føle på det ei stund

Gjest Anonymous
Skrevet
Enig med Tex.

Betal de 2000.Men gjør det klart for ham at du ikke synes det er rimelig og at du gjør det for å unngå ekkel stemning mellom dere selv om du har dårlig råd.

Så kan han få føle på det ei stund

tenk å råde noen til å være så ekkel!!

det er jo helt rimelig at hun betaler.. og så skal dere liksom gi broren dårlig samvittighet fordi han ikke løper til og betaler søsterens regninger??

er virkelig iset så liten og hjelpeløs at hun ikke selv kan ordne opp i sin egen økonomi? (da burde du få verger!!)

Skrevet

tenk å råde noen til å være så ekkel!!

det er jo helt rimelig at hun betaler.. og så skal dere liksom gi broren dårlig samvittighet fordi han ikke løper til og betaler søsterens regninger??

er virkelig iset så liten og hjelpeløs at hun ikke selv kan ordne opp i sin egen økonomi? (da burde du få verger!!)

Nå er det Lyse sin feil at prosjektet ble utsatt, ikke Iset sin! Og siden prosjektet ble utsatt, så hadde broren helt sikkert fått annulert den kontrakten med Lyse hvis han ikke ville ha den. Da visste han tross alt at Iset var flyttet ut...

Men jeg er litt enig med Tex jeg også. Betal og la han få dårlig samvittighet!! :sjarmor:

Skrevet

Hvorfor skal hun betale? Som jeg forsto så fikk hun ikke så mye glede av pc når det var gratis,men hun skal vere med på regninga.Det syntes jeg er sleip,hvis jeg har oppfattet situasjonen riktig.Nei 2000 kroner er kansje ikke så mye for en som jobber å har seg selv.Men for en nybakt mor så er det kansje masse penger.Det var det i alle fall for meg når min datter ble født.Det er forskjell på inntekten til folk.Har man god råd,selfølgelig kan man betale,men hun er søsteren hans.Han bør jo ha litt interesse i at hun å barnet skal klare seg.Da kunne hun ha betalt litt og litt.ikke krevd henne for alt på en gang,hvis han vet at hun har dårlig råd.

Gjest Anonymous
Skrevet
Nå er det Lyse sin feil at prosjektet ble utsatt' date=' ikke Iset sin! Og siden prosjektet ble utsatt, så hadde broren helt sikkert fått annulert den kontrakten med Lyse hvis han ikke ville ha den. Da visste han tross alt at Iset var flyttet ut...:[/quote']

dersom han kunne fått anulert kontrakten etter at han viste at Iset skulle flytte, bør han betale alt.. dette må Iset sjekke opp.. Dersom Iset ikke er 100% sikker på at dette var mulig (og at broren var klar over muligheten) har hun fremdeles plikt til å betale sin halvdel

hvorfår få han til å ha dårlig samvittighet når det ikke var hans feil? det er bare barnslig!

Skrevet

Skjønner heller ikke dette med at Iset skal betale men sørge for at han får leve med dårlig samvittighet??? :o

DE har inngått en avtale med ett selskap om noe som koster en viss sum.

BEGGE visste hva det kom til å koste.

BEGGE sa ja til å inngå den avtalen.

DERSOM han allikevel vil ha avtalen alene, bør ikke hun trenge å betale for dette.

Dersom han IKKE ville tatt seg råd til avtalen alene, dersom han fikk valget, så bør DE avslutte avtalen fort som fa.. også bør DE dele regningen DE har inngått!!

Dersom han har råd til, og ønske om å hjelpe sin søster økonomisk med hennes del av regningen (dersom han ikke ønsker avtalen alene), så er det selvsagt FLOTT om han kan la henne betale litt og litt, eller betale hennes del av regningen helt og holdent. Men dette er da ikke noe hun kan FORVENTE bare fordi han er hennes bror?

Jeg vet ihvertfall at jeg aldri ville FORVENTET at søstern min betalte min del av en regning fordi hun har bedre råd en meg!! Jeg får da allikevel ta mitt ansvar når jeg har gått med på ting!

Det er ikke brorens feil at avtalen ble utsatt, det er ikke brorens feil at Iset ble gravid, det er ikke brorens feil at Iset da valgte å flytte ut og det er vel heller ikke brorens skyld at Iset har dårligere økonomi en ham?

Å skulle trøkke ham ned i dårlig samvittighet for noe han ikke har gjort synes jeg virker umodent og urettferdig, og jeg ville ikke likt meg selv om jeg hadde gjort det mot min søster ihvertfall!! :fy:

Gjest Anonymous
Skrevet

jepp iset; du er vanskelig..

å gjøre en stor sak ut av at stakar lille du burde slippe å betale for en kontrakt du har skrevet under fordi du har rotet til privatøkonomien din (eller var det ikke det som var argumentet?) er å være vanskelig.. svært vanskelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...