Gå til innhold

øvelseskjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt nå 14 kjøretimer til sammens. Jeg føler jeg kan endel, men er mye jeg ikke kan. Men det jeg lurer på er

Er det riktig å starte med å clutche helt opp også gå til gassen? Mange lærer jo å bruke clutch litt opp sammtidig som man tar gassen opp.

Men jeg lærer kun clutch helt opp, så går jeg til gassen. Fler som har lært det sånn?

Er det normalt at kjørelæreren spør om endel private ting? før hver time snakker han om hvordan det går og hvordan jeg føler det går med kjøring. det er jo forsåvidt greit. men han bruker mye av tiden på å snakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det riktig å starte med å clutche helt opp også gå til gassen? Mange lærer jo å bruke clutch litt opp sammtidig som man tar gassen opp.

Men jeg lærer kun clutch helt opp, så går jeg til gassen. Fler som har lært det sånn?

Er det normalt at kjørelæreren spør om endel private ting? før hver time snakker han om hvordan det går og hvordan jeg føler det går med kjøring. det er jo forsåvidt greit. men han bruker mye av tiden på å snakke...

Å gasse er "juks", hvertfall så lenge du er på flatmark. Klarer du å starte uten å behøve gass er du bedre rustet for andre, mer krevende biler i fremtiden.

Privat prat istedenfor kjøring høres ikke bra ut. At han lurer på hvordan du føler det går med kjøring er naturlig og i mine øyne greit innenfor rimelighetens grenser, men andre deler av livet kan han heller spørre om mens dere kjører og trafikksituasjonen er oversiktlig, hvis han absolutt må. Synes du det er for ubehagelig mener jeg du er i din fulle rett til å be ham holde seg til det som er relevant for kjøreopplæringen, men husk å fremføre budskapet på en vennlig måte.

Min kjørelærer (ja, vi hadde dem i yngre bronsealder òg) snakket bevisst om private ting mens vi kjørte. I starten var det kun i ellers "døde" situasjoner som på rette strekk uten kryssende trafikk eller annet interessant, men da jeg sto på terskelen til oppkjøring kunne han komme med obskøne og provoserende uttalelser sekundet før vi kom inn i kompliserte situasjoner. Dette var bevisst taktikk for å forberede meg på den virkelige verden, hvor venner og familie som sitter på vil komme til å snakke om svært engasjerende tema helt uten hensyn til den trafikale situasjonen. Veldig god mental trening, lærer fort å prioritere mentale ressurser i stressede situasjoner ("aviate - navigate - communicate", som piloter lærer. Først og fremst må du unngå å styrte, deretter kan du tenke på hvor du er på vei, kun det som blir igjen når de to første er gjort kan du bruke på kommunikasjon). Snakkingen underveis var altså bevisst fra hans side og jeg ble informert om hvorfor han gjorde det på forhånd. Du ser selv om dette over er relevant ift hva kjørelæreren din holder på med eller om det bare er tidsfordriv fra hans side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest made4u

Hvis du tar ut clutch'en helt så kveler du motoren, så du skal bare ut til gripepunktet (helst uten at du gir gass). På flatmark vil det da gå fremover, og så kan du gi litt gass.

Bruk gassen i minst mulig grad i så måte, annet sliter mer enn nødvendig på clutsh'en og det vil du ikke. Er ikke bra med alle dem som gir for mye gass mens dem leiter etter gripepunktet.

Litt forskjell på diselmotorer og bensinmotorer i så måte, da diselmotorer trenger man ikke gi gass med i det hele tatt (selv ikke i slakke motbakker) før bilen går fremover og man kan gi gass. De fleste bensinbiler, med noen unntak, må man gi litt gass med (spesielt i motbakkestart), dog er mottoet her at man skal gjøre det i minst mulig grad.

Mange sliter clutsh'en mer enn nødvendig, det er ikke bra og dem burde ha lært seg å starte bilen riktig.

Tro meg, dette kan jeg da jeg for tiden jobber som sjåfør og tidligere gjorde det samme en periode på to år. Dog kjører jeg ganske mye større biler enn en liten bil klasse B nå, men hva gjelder lastebil som jeg kjører nå så er alt mye enklere da dem har et veldig kraftig dreiemoment og man blir dratt forover med en gang om man letter å clutch'en. Dog er det like viktig i en lastebil, at man starter riktig da man ikke vil slite på clutch'en der heller - derfor er det enda mer fokus på riktig clutch-bruk når man kjører lastebil enn når enn kjører vanlig bil. Prinsippet er dog det samme, ikke gi gass eller gi gass i minst mulig grad dersom du må (sjelden jeg trenger å bruke gassen i det hele tatt og kan løse en bil på tredjegiret i en ganske bratt motbakke dersom det er utfordringen - dog MÅ man bruke gassen i slike tilfeller).

Er stor verdi dersom du lærer dette riktig, for bilens skyld ikke minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...