Gå til innhold

Kondomautomater på skolene

Fremhevede innlegg

Gjest Dr. LobaLoba
Skrevet

Byrådet i Bergen vurderer å innføre kondomautomater ved ungdomsskolene i byen. Helsebyråd i Bergen, Hilde Onarheim (H), mener det er på tide at skolene tar ansvar for at de seksuelt aktive elevene beskytter seg.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7588950

....

På fylkesnivå har man en annen mening, for på de videregående skolene er det uaktuelt. Det kan nemlig føre til sexpress.

– En slik ordning er, slik jeg ser det, uaktuell for de videregående skolene i Hordaland. Dette kan tolkes som en oppfordring til å ha sex, og det trenger ikke skolen gjøre, mener jeg, sier opplæringsdirektør Inger Øvsthus Tønder i Hordaland fylkeskommune til Bergensavisen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7592876

....

Kommunen (Bergen) styrer ungdomsskolene, mens fylket (Hordaland) styrer de videregående skolene. Man kan altså få en situasjon - dersom det blir aktuelt med kondomautomater - der man kan få tak i kondomer på ungdomsskolene, men ikke på de videregående skolene.

Er det flere enn meg som synes at dette er helt "høl i huet"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dr. LobaLoba
Skrevet

Beklager at dette ble postet 2 ganger. Kan moderator slette den ene?

Skrevet

Jeg er en gutt på 18 år. :)

Det at man setter opp kondomautomat på en ungdom/videregående skole er veldig smart slik jeg ser det. Dette gjør det enklere for ungdommer å få tak i kondomer i stede for å droppe å bruke det vis de er kåte og ikke vil vente lenge.

Om det blir noe sexpress?

Det ville blitt veldig lite sexpress ut av dette. Jeg husker tilbake til hvordang jeg og mange av vennene mine tenkte og vet at ungdom tenker litt mer enn som så i dag. De skjønner konsekvenser av det å ha ubeskyttet sex. Dette får vi inn med teskje gjennom skolen lenge før vi når ungdomskolen og også lenge før vi for høre om "blomsten og bien" av mor og far. Det skal også legges til at jentene er litt mer utviklet enn guttene i denne alderen så om man først skal ha sex så tenker jenta litt lengre enn gutten noe vi gutter innerst inne er svært takknemlige for. for det å komme på skolen en dag å høre fra kjæresten at hun er gravid i en alder av 14 år er ikke gøy. Og dette skjer ved veldig mange tilfeller her i Norge.

så dette burte absolutt innføres i Den Norske Ungdom/Videregående skole.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en gutt på 18 år. :)

Det at man setter opp kondomautomat på en ungdom/videregående skole er veldig smart slik jeg ser det. Dette gjør det enklere for ungdommer å få tak i kondomer i stede for å droppe å bruke det vis de er kåte og ikke vil vente lenge.

Om det blir noe sexpress?

Det ville blitt veldig lite sexpress ut av dette. Jeg husker tilbake til hvordang jeg og mange av vennene mine tenkte og vet at ungdom tenker litt mer enn som så i dag. De skjønner konsekvenser av det å ha ubeskyttet sex. Dette får vi inn med teskje gjennom skolen lenge før vi når ungdomskolen og også lenge før vi for høre om "blomsten og bien" av mor og far. Det skal også legges til at jentene er litt mer utviklet enn guttene i denne alderen så om man først skal ha sex så tenker jenta litt lengre enn gutten noe vi gutter innerst inne er svært takknemlige for. for det å komme på skolen en dag å høre fra kjæresten at hun er gravid i en alder av 14 år er ikke gøy. Og dette skjer ved veldig mange tilfeller her i Norge.

så dette burte absolutt innføres i Den Norske Ungdom/Videregående skole.

Jeg er helt enig. Tilbudet burde bli større for de som er seksueltaktiv. Jeg tviler sterkt på at kondomer i seg selv fører til mer sexpress enn det allerede er blant ungdom.

Skrevet

Jeg tror og er ganske sikker på at det vil føre til mer sexpress på ungdomsskolene. Synes det er greit at det er på VGS, men ungdomsskolen allerede synes jeg er idiotisk.

Skrevet

Må legge til:

De som vil ha kondomer kan gå til helsesøstra på skolen så vidt jeg vet!

Gjest Cecilie .
Skrevet

Kondomautomat er positivt, det er helt utrolig hvor mange som faktisk har sex på skolen, og veldig mange av dem har ubeskyttet sex! Og da passer det veldig fint inn med en kondomautomat..!

Kondomer får de jo tak i uansett hos helsesøter, så det sexpresset som er på skolen vil ikke øke. Den blir liksom samme gamle.

Det er min teori ivertfall.

Skrevet

Dessuten sies det jo at sex øker konsentrasjons- og læringsevnen, så hvorfor ikke? Syns dette var et bra tiltak :)

Skrevet

Dessuten sies det jo at sex øker konsentrasjons- og læringsevnen, så hvorfor ikke? Syns dette var et bra tiltak :)

Kanskje man skulle startet skoledagen med en time "kroppsøving"? :fnise:

Skrevet

Byrådet i Bergen vurderer å innføre kondomautomater ved ungdomsskolene i byen. Helsebyråd i Bergen, Hilde Onarheim (H), mener det er på tide at skolene tar ansvar for at de seksuelt aktive elevene beskytter seg.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7588950

....

På fylkesnivå har man en annen mening, for på de videregående skolene er det uaktuelt. Det kan nemlig føre til sexpress.

– En slik ordning er, slik jeg ser det, uaktuell for de videregående skolene i Hordaland. Dette kan tolkes som en oppfordring til å ha sex, og det trenger ikke skolen gjøre, mener jeg, sier opplæringsdirektør Inger Øvsthus Tønder i Hordaland fylkeskommune til Bergensavisen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7592876

....

Kommunen (Bergen) styrer ungdomsskolene, mens fylket (Hordaland) styrer de videregående skolene. Man kan altså få en situasjon - dersom det blir aktuelt med kondomautomater - der man kan få tak i kondomer på ungdomsskolene, men ikke på de videregående skolene.

Er det flere enn meg som synes at dette er helt "høl i huet"?

Skolen har jo tatt ansvar i denne gata for lengst, ved at helsesøster ved skolen setter alle jenter i ungdomstrinnet på p-pillen med det samme de får mens(og risikerer deres fruktbarhet/hormonforstyrrelser i politisk styrt forsøk på å hindre graviditet blant unge.)

Så at en kondomautomat skulle skade kan jeg ikke helt forstå.

Når de settes på pillen er det lavere terskel for å ha sex, samtidig som de ikke beskyttes mot sykdommer.

Så vaksineres de unge jentene mot HPV (kjønnsvorter), og da kan jeg ikke forstå problematiseringen av kondomautomat til å rette fokus på de andre smittene.

Alt handler jo om forebygging, noe gutter har like stort ansvar for som jentene. Dette bør de lære seg, og da kan en synlig kondomautomat gi et puff som bevisstgjøring på at har man sex kan man faktisk få smitte, selv om jenta man puler er på pillen...

Skrevet

Det er den samme holdningen som de har i sørstaten Texas i USA, der skolene ikke underviser og seksualitet eller om underlivet, siden kristenfundamentalistene i staten (og Bush-administrasjonen) mener barna kommer til å ha vill sex dersom man snakker høyt om det.

Da foretrekker man en strutse-politikk og man velger bevisst å lukke øynene og være naiv, mens barna utforsker/har sex uten beskyttelse og/eller veiledning i sykdommer og graviditet.

I Texas er det SVÆRT HØY forekomst av kjønnssykdommer og uplanlagt graviditet blant unge, men man insisterer på at det ikke er virkeligheten. Man tror man må bare tie dette med sex i hjel og si at det ikke skal forekomme, og da vil alt ordne seg...Noe det selvsagt IKKE gjør.

På vdg skole er de fleste over seksuell lavalder, så å gi dem enklere mulighet til å beskytte seg ville spare helsevesenet, og det ville forebygge mye som koster mer å ordne opp i enn å la unge mennesker kjøpe kondom anonymt og effektivt.

Men det virker som om opplæringsdirektøren her tror hun kan tie ihjel at unge har sex og late som det ikke fins bare det er usynlig for henne .Muligens siden hun er flau eller hemmet?

Det er i alle fall ikke til det beste for elevene på vdg skole, selv om hun sikkert gjerne skulle ønsket det, og at hun bidro til å hindre sex med å late som det ikke skjer...

• Liker 1
Gjest Dr. LobaLoba
Skrevet

Det er den samme holdningen som de har i sørstaten Texas i USA, der skolene ikke underviser og seksualitet eller om underlivet, siden kristenfundamentalistene i staten (og Bush-administrasjonen) mener barna kommer til å ha vill sex dersom man snakker høyt om det.

Da foretrekker man en strutse-politikk og man velger bevisst å lukke øynene og være naiv, mens barna utforsker/har sex uten beskyttelse og/eller veiledning i sykdommer og graviditet.

I Texas er det SVÆRT HØY forekomst av kjønnssykdommer og uplanlagt graviditet blant unge, men man insisterer på at det ikke er virkeligheten. Man tror man må bare tie dette med sex i hjel og si at det ikke skal forekomme, og da vil alt ordne seg...Noe det selvsagt IKKE gjør.

På vdg skole er de fleste over seksuell lavalder, så å gi dem enklere mulighet til å beskytte seg ville spare helsevesenet, og det ville forebygge mye som koster mer å ordne opp i enn å la unge mennesker kjøpe kondom anonymt og effektivt.

Men det virker som om opplæringsdirektøren her tror hun kan tie ihjel at unge har sex og late som det ikke fins bare det er usynlig for henne. Muligens siden hun er flau eller hemmet?

Det er i alle fall ikke til det beste for elevene på vdg skole, selv om hun sikkert gjerne skulle ønsket det, og at hun bidro til å hindre sex med å late som det ikke skjer...

Jeg er enig i det du skriver. Uttalelsen til opplæringsdirektør Inger Øvsthus Tønder i Hordaland fylkeskommune minner meg om ting man hører fra USA. Det er riktig som det sies at elevene kan få kondomer fra helsesøster, men helsesøster er ikke nødvendigvis tilgjengelig hver dag på skolen. Da kan en kondomautomat være et godt alternativ - også på videregående skole.

Skrevet

Jeg er enig i det du skriver. Uttalelsen til opplæringsdirektør Inger Øvsthus Tønder i Hordaland fylkeskommune minner meg om ting man hører fra USA. Det er riktig som det sies at elevene kan få kondomer fra helsesøster, men helsesøster er ikke nødvendigvis tilgjengelig hver dag på skolen. Da kan en kondomautomat være et godt alternativ - også på videregående skole.

I særdeleshet på videregående skole.

Hvilken ungdom som blir kåt på sin klasseveninne på slutten av skoledagen ,og planlegger å hinte til henne om sex, går til helsesøster og ber om en dong? Men han ville ha brukt en automat på skoledoen.

Gjest Seniorita
Skrevet

Jeg tror og er ganske sikker på at det vil føre til mer sexpress på ungdomsskolene. Synes det er greit at det er på VGS, men ungdomsskolen allerede synes jeg er idiotisk.

Kunne ikke vært mer enig!

Skrevet

Jeg tror bare kondomautomater på skolene vil føre til én eneste ting: Kondomvannballonger. Mange. Og Kondomvannballongkrig. Jeg tviler sterkt på at ungdommer som vil gjemme seg i et rom på skolen for å ha sex, kommer til å stikke innom kondomautomaten på veien så alle kan se hva de holder på med.

Skrevet

Jeg tror bare kondomautomater på skolene vil føre til én eneste ting: Kondomvannballonger. Mange. Og Kondomvannballongkrig. Jeg tviler sterkt på at ungdommer som vil gjemme seg i et rom på skolen for å ha sex, kommer til å stikke innom kondomautomaten på veien så alle kan se hva de holder på med.

Det handler jo ikke om å ha sex PÅ skolen I skoletiden. Det handler om å kjøpe med kondomet til senere på kvelden... Hurramegrundt for noen rare ideer folk har...

Det blir lite ballonger når man må betale per stykk, skal jeg si deg. Ungdommen trenger pengene til kontantkort til mobilen.

AnonymBruker
Skrevet

De har ikke engang tampong/bindautomat på den ungdomsskolen jeg gikk på. Snakk om prioriteringer. :kjefte:

Skrevet

De har ikke engang tampong/bindautomat på den ungdomsskolen jeg gikk på. Snakk om prioriteringer. :kjefte:

Det ville jo vært en sak for elevrådet på skolen deres..

På vår skole ble det fjernet automat med bind og tamponger fordi bindprodusenten ikke tjente nok penger på å ha den der.

Gjest Rampunge
Skrevet

Smålig av de og plassere det som kondomautomater. På universitetet sto det kondomer i bøtter. Fritt frem å forsyne seg. Vil tro at en student har bedre råd enn en ungdomsskoleelev.

...Men samtidig, ikke dumt å ta betalt for kondomer. Hvem gidder å bruke fem kroner på en vannballong (som jeg ser for meg at majoriteten vil bruke det til).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...