Gå til innhold

Noen her som har hatt krystallsyken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mistenker sterkt at jeg har fått dette.. Våknet i natt av at det gikk helt rundt for meg mens jeg låg stille i sengen. Var fryktelig svimmel helt til jeg stod opp, da gikk det over en stund. Så når jeg skulle bøye meg for å se i inn i munnen til sønnen min, gikk det rundt igjen, og jeg for bortover gangen. Skjønte at noe var galt, men tok meg sammen og fikk ungene i barnehagen og gikk på jobb. Følte meg ganske rar, og småsvimmel hele tiden så etter en stund tok jeg til fornuft og gikk hjem. Har googla på nettet og er ganske sikker på at det er krystallsyken. Akkurat som jeg kjenner at det er noe i høyre øret, og er litt nummen i høyre siden. Når samboeren min kom hjem, gjorde han en test på meg som vi fant på nettet, horisontal buegangstest, og den slo sterkt ut (han er sykepleier). Fikk ufrivillige rykninger i øynene og ble kjempesvimmel.

Jeg skal gå til legen i morgen tidlig, men lurer på om det er noen som har råd å komme med? Kan jeg bli verre, eller ikke. Kan jeg kjøre bil? Hvor lang tid før det går over? må jeg bli sykemeldt? Kan jeg fly?? Skal på påskeferie om en uke :-(

Er fryktelig ubehagelig, men kjenner ingenting bare jeg sitter helt rolig :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

samme som har skjedd med meg! Har hatt det slik i noen uker nå, kommer og går, men har kjørt både bil og sykkel likevel.

skal til lege med dette jeg også, ikke hørt om den testen der. Har også fått mye mer hodepine, mer spenningspreg, men likevel, bekymrer meg for hjernekreft nå...

Skrevet

Har du hatt influensa/omgangssjuke eller noko liknande i det siste? I så fall kan det vere at du har fått det som kallast virus på balansenerven. Dette er ufarleg, og går over av seg sjølv etter ei stund. Har nettopp hatt nokre veker med dette sjølv...

Mine råd er å gå til legen, og å ta det med ro.

God betring!

Skrevet

Jepp, jeg har/hadde (mye bedre nå) krystallsyken

Jeg ble også svimmel, men også som oftest kvalm og kastet opp. Kunne f.eks ikke reise meg fort opp av sengen, da ble jeg fryktelig kvalm og måtte som regel spy.

Men, jeg synes ikke man skal stille en egen diagnose å være "sikker på" at man har krystallsyken. Det er en rekke andre ting som er mye alvorligere dette kan være.

Jeg var igjennom en haug av tester, før de kunne konstatere at det var krystallsyken, nettopp fordi det kunne være langt mer alvorlige saker som felte meg. Skriver ikke dette for å skremme deg, men synes alt annet bør være eliminert først.

Og, for allen del, IKKE kjør bil i en slik tilstand!! Det kan være livsfarlig for deg selv, og ikke minst barna dine og andre trafikanter.

De andre spørsmålene du stilte er jeg ikke sikker på, men spør legen din om ALT du evt lurer på!

Lykke til, og oppdater gjerne!:)

Skrevet

Jeg tror jeg også har denne krystallsyken eller vestibularisnevritt. Er forkjøla for tiden og har hatt sinnsyke svimmelhets-anfall (jeg ramler rett og slett overende om jeg ikke holder meg godt fast!) i noen dager. Nå er jeg i tillegg kvalm og småsvimmel konstant, uansett hva jeg gjør - sittende/stående/liggende. Av det jeg leser (har googlet litt) så er det ikke noen behandling for dette, og man blir frisk av seg selv? Noen vits å prøve å få en legetime?

Skrevet

Jeg hadde det akuratt slik en periode for et par år siden - som viste seg å være MS, og jeg har i dag en MS-diagnose. Så ta symptomene på alvor, og IKKE kjør bil!

Skrevet

Av det jeg leser (har googlet litt) så er det ikke noen behandling for dette, og man blir frisk av seg selv? Noen vits å prøve å få en legetime?

Definitivt! Om du har dette, vil det gå over av seg sjølv, men ein lege kan utelukke at det er noko anna som er i vegen. Svimmelhet kan vere symptom på ei rekkje alvorlege sjukdommar, så du bør absolutt sjekke! (Ikkje for å skremme deg, altså, men det er betre å sjekke ein gong for mykje...)

Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Mistenker sterkt at jeg har fått dette.. Våknet i natt av at det gikk helt rundt for meg mens jeg låg stille i sengen. Var fryktelig svimmel helt til jeg stod opp, da gikk det over en stund. Så når jeg skulle bøye meg for å se i inn i munnen til sønnen min, gikk det rundt igjen, og jeg for bortover gangen. Skjønte at noe var galt, men tok meg sammen og fikk ungene i barnehagen og gikk på jobb. Følte meg ganske rar, og småsvimmel hele tiden så etter en stund tok jeg til fornuft og gikk hjem. Har googla på nettet og er ganske sikker på at det er krystallsyken. Akkurat som jeg kjenner at det er noe i høyre øret, og er litt nummen i høyre siden. Når samboeren min kom hjem, gjorde han en test på meg som vi fant på nettet, horisontal buegangstest, og den slo sterkt ut (han er sykepleier). Fikk ufrivillige rykninger i øynene og ble kjempesvimmel.

Jeg skal gå til legen i morgen tidlig, men lurer på om det er noen som har råd å komme med? Kan jeg bli verre, eller ikke. Kan jeg kjøre bil? Hvor lang tid før det går over? må jeg bli sykemeldt? Kan jeg fly?? Skal på påskeferie om en uke :-(

Jeg anbefaler deg å oppsøke lege, fysioterapeut, eller kiropraktor som kan Epleys manøver så fort som mulig. (klikk litt nede på siden der det står "Se informasjonsvideoer om undersøkelse og behandling av Krystallsyke.")

Jeg hadde krystallsyken for ett år siden, og jeg ventet litt for lenge før jeg kontaktet kiropraktor, og dermed måtte jeg ha tre behandlinger før jeg ble bra.

Vanligvis er det tilstrekkelig med 1 behandling, og en kontrolltime uken etter.

Du bør ikke kjøre bil så lenge du har krystallsyken, siden anfallene framprovoseres av bevegelse av hodet.

Endret av Trolltausa
Skrevet

Er fryktelig ubehagelig, men kjenner ingenting bare jeg sitter helt rolig :-)

Det du beskriver her kan nok være krystallsyken ja. Jeg slet med det en god stund selv. Jeg merket svimmelheten utrolig godt når jeg lå i sengen, hver morgen og kveld kunne være et helvete. Nær på å besvime noen ganger....

Jeg gikk til legen og fikk henvisning til øre/nese/hals spesialist. Han gjennomførte noen øvelser for å få disse små krystallene i mellomøret på plass. Dette var hodebevegelser i forskjellige vinkler. Dette fungerte ikke på meg første gangen. Gikk da i et par uker uten bedring og ny time til spesialisten ble bestilt. Nye øvelser igjen....og vips....så falt det på plass. Kanskje er man heldig/kanskje ikke. Jeg hørte om tilfeller hvor noen hadde gått med dette ubehaget svært lenge. Hos meg pågikk det i 4-5 måneder.

Så sjekk først hos legen, så får du sikkert henvisning videre derfra. Lykke til. Føler medlidenhet med deg, ubehagelige greier.

Skrevet (endret)

Definitivt! Om du har dette, vil det gå over av seg sjølv, men ein lege kan utelukke at det er noko anna som er i vegen. Svimmelhet kan vere symptom på ei rekkje alvorlege sjukdommar, så du bør absolutt sjekke! (Ikkje for å skremme deg, altså, men det er betre å sjekke ein gong for mykje...)

Okei, da ringer jeg til legen i morgen. Er ikke skremt, men det er fryktelig plagsomt å være så svimmel! :P

Edit; skrivefeil.

Endret av Zaphireh
AnonymBruker
Skrevet

Epleys manøver kan du gjøre selv hjemme og det hjelper. I tillegg bør du sitte å sove noen dager så du ikke får tibakefall.

Med Epleys hver gang du blir svimmel så går det over på noen få dager, det er om å gjøre å få krystallene ut av væsken i øret.

• Liker 1
Gjest Trolltausa
Skrevet

Epleys manøver kan du gjøre selv hjemme og det hjelper. I tillegg bør du sitte å sove noen dager så du ikke får tibakefall.

Med Epleys hver gang du blir svimmel så går det over på noen få dager, det er om å gjøre å få krystallene ut av væsken i øret.

Epleys manøver skal du ikke gjøre hjemme nei, du må ha en som vet hva han gjør til å holde hodet i riktig vinkel, samt manøvrere hodet riktig.

Mmen det finnes en "hjemmeversjon" som kan gjøres som et supplement til Epleys.

• 1 år senere...
Gjest skogdame
Skrevet

Epleys manøver skal du ikke gjøre hjemme nei, du må ha en som vet hva han gjør til å holde hodet i riktig vinkel, samt manøvrere hodet riktig.

Joda - det finne filmer på Youtube man kan følge - det finnes jo ikke farlig om man gjør noe feil, man blir bare ikke bedre da. Klarer man det, så hjelper det veldig. Vi brukte Youtube da jeg fikk den driten mens vi var i syden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...