Gå til innhold

Bremsa på sykkelen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den funker liksom ikke. Etter jeg byttet dekk og vasket sykkelen vil ikke den bakre bremsearmen hoppe tilbake til normal posisjon lenger så den er konstant borti felgen. Fjæren er innvendig? så alle delene er der de skal.

Noen som vet hva som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Armule

Uffda! Jeg fikk noe lignende etter dekkskifte for et år siden, da hadde et eller annet gått galt (som jeg ikke skjønner) slik at dekket hadde blitt tvunget nedi posisjon mens bremsen tydeligvis var strammet, slik at et eller annet ble bøyd/ødelagt. Enden på visa var at jeg gikk til intersport og fikk det fiksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den funker liksom ikke. Etter jeg byttet dekk og vasket sykkelen vil ikke den bakre bremsearmen hoppe tilbake til normal posisjon lenger så den er konstant borti felgen. Fjæren er innvendig? så alle delene er der de skal.

Noen som vet hva som er galt?

Hvis du har vanlige klossebremser så er det en liten skrue som vanligvis sitter nederst på bremsearmen, som justerer hvor stram fjæra skal være. Den skal ideelt sett være like stram på begge sider, slik at begge armene er like langt ut fra felgen.

Av erfaring vet jeg at plutselig er det stor forskjell, slik at den ene klossen ligger og subber inntil felgen, tilsynelatende uten noen god grunn. Da er det bare å ta frem en liten stjernetrekker og begynne å skru. Prøv deg frem, stram den ene og slakk den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! Jeg fikk noe lignende etter dekkskifte for et år siden, da hadde et eller annet gått galt (som jeg ikke skjønner) slik at dekket hadde blitt tvunget nedi posisjon mens bremsen tydeligvis var strammet, slik at et eller annet ble bøyd/ødelagt. Enden på visa var at jeg gikk til intersport og fikk det fiksa.

Du må jo løsne bremsevaieren slik at bremsearmene spriker til hver sin side før du skal ta av dekket eller sette det inn!

Jenter og mekanikk... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Du må jo løsne bremsevaieren slik at bremsearmene spriker til hver sin side før du skal ta av dekket eller sette det inn!

Jenter og mekanikk... :gjeiper:

Jeg har skivebremser.

Dessuten var det ikke jeg som skifta, men en kompis av meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skivebremser.

Dessuten var det ikke jeg som skifta, men en kompis av meg ;)

Han het vel ikke tilfeldigvis Fritjof Fomlesen eller noe slikt? Jeg har store problemer med å skjønne hvordan man kan bøye noe når det er snakk om skivebremser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Armule

Han het vel ikke tilfeldigvis Fritjof Fomlesen eller noe slikt? Jeg har store problemer med å skjønne hvordan man kan bøye noe når det er snakk om skivebremser. ;)

Det var det vi ikke heller skjønte. I følge han på Intersport må bremsa ha vært strammet for at det skulle skje, men det var den overhode ikke når vi bytta. Så det forblir et mysterium.

Jeg skal uansett kassere sykkelen snart, eneste som funker i Tromsø på vinteren er hydraulikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det! Bremseklossen hadde kommet seg litt utfor felgen slik at den hang litt igjen når jeg trykte på bremsen. Nå som den sitter perfekt over felgen var bremsearmen plutselig mye mer samarbeidsvillig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det! Bremseklossen hadde kommet seg litt utfor felgen slik at den hang litt igjen når jeg trykte på bremsen. Nå som den sitter perfekt over felgen var bremsearmen plutselig mye mer samarbeidsvillig. :)

Det er en ting jeg lærte meg tidlig; å sjekke at hele klossens flate går mot felgen når bremsene er trykt inn. Dessuten må du sjekke at de er skrudd til ordentlig. En gang jeg ikke hadde skrudd dem til ordentlig forskjøv de seg mens jeg bremset, og havnet delvis under felgen og hang igjen slik som du har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...