Gå til innhold

Forbudt å hete Bjørn?

Fremhevede innlegg

Gjest Spinell
Skrevet

:hoho:

Er nok ein vandrehistorie gitt, tvilar på at nokon heiter Mor til etternamn :fnise:

Men Mohr er jo et helt greit navn, og jeg håper virkelig at de som heter det til etternavn er åndsnærværende nok til ikke å kalle sin nyfødte datter Liv.

Hva hvis noen med etternavn Gran gifter seg med noen med etternavn Bahr, da? Skal de forbys å kombinere etternavnene sine til Gran-Bahr?

Inx: mulig det var humoristisk ment, og at jeg bare ikke forstår humoren din, men hva er rart med Jørn?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg gikk på skolen med en som het Bjørn tiø etternavn. Jeg trenger sikkert ikke nevne fornavn, men mellomnavnet var Teddy. ja, jeg er seriøs. *navn* Teddy Bjørn...

• Liker 1
Skrevet

Har hørt at navnet Harry også er forbudt på grunn al slengutrykket "Du er så harry altså"

Værre for de stakkarene som heter Stein Harry :gjeiper:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min nevø er enda ikke fylt tre år, og han heter i hvertfall Bjørn.

Min far heter også Bjørn. Da han skulle døpes for 70 år siden, skulle han egentlig hete Berge. Men presten protesterte, i følge min far stående på kirketrappa, for Berge var da ikke noe navn! Neivel, sa bestefar, da får det bli Bjørn, da. :)

Gjest Krizzy
Skrevet

Jeg har møtt en nydelig liten gutt som er et år og han heter Bjørn, så det kan da ikke være så forbudt? :fnise:

• 7 måneder senere...
Skrevet

Værre for de stakkarene som heter Stein Harry :gjeiper:

okey de va domt

Skrevet

Bjørn er uansett et nydelig navn synes jeg. Men når ikke heeelt opp til mitt favorittnavn; Hauk :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ei som heter Veum til etternavn, jeg er stor Varg Veum fan, og prøvde på spøk å overtale henne til å kalle opp sin første sønn for Varg, ikke så vellykka :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Hva hvis noen med etternavn Gran gifter seg med noen med etternavn Bahr, da? Skal de forbys å kombinere etternavnene sine til Gran-Bahr?

:fnise: Jeg har faktisk hørt om et tilfelle der unge frk. Søla giftet seg med unge hr. Saus. Det påstås at hun endte opp som *fornavn* Søla Saus.

Jeg innestår ikke for sannhetsgehalten, men begge etternavn eksisterer faktisk og den som fortalte meg historien er min mor som igjen hadde en bekjent som kjente noen i familien Saus, så jeg tør ikke helt avskrive den heller. (Selv om den er for god til å kunne være sann ;) )

Skrevet

:fnise: Jeg har faktisk hørt om et tilfelle der unge frk. Søla giftet seg med unge hr. Saus. Det påstås at hun endte opp som *fornavn* Søla Saus.

Jeg innestår ikke for sannhetsgehalten, men begge etternavn eksisterer faktisk og den som fortalte meg historien er min mor som igjen hadde en bekjent som kjente noen i familien Saus, så jeg tør ikke helt avskrive den heller. (Selv om den er for god til å kunne være sann ;) )

Haha, hvis jeg hadde hett Søla og møtte hr. drømmemann Saus, så hadde jeg ikke NØLT med å ta etternavnet Søla Saus :ler:.

• Liker 1
Skrevet

Er nok ein vandrehistorie gitt, tvilar på at nokon heiter Mor til etternamn :fnise:

15 stykker som popper opp da man søker på mor i telefonkatalogen. Ingen Liv Mor heldigvis.

• Liker 2
Skrevet

Slekten heter Mohr. Den mest kjente av dem er vel Hugo Louis Mohr, som bl. a. malte dekorasjonene i taket i Vor Frelsers kirke i Christiania ( som i dag er domkirken i Oslo).

Men dette med Liv er nok en vandrehistorie.

• Liker 1
Skrevet

Faren til en venn skulle hete Karsten, men foreldrene fikk ikke lov til å kalle han det. De måtte kalle han Karstein. En uke senere ble presten sin sønn døpt Karsten. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dette stemmer, dette er vel familier som har bodd i samme geografiske område. Søla er forresten en av de vakreste stedene jeg har vært. :rodmer:

Nå er jo foreldre veldig opptatt av at barna skal ha navn som fungerer internasjonalt. De foreldrene som kalte sønnen Simen og hadde et engelsk etternavn som betyr en intim kroppsdel hadde åpenbart ikke tenkt på muligheten for at sønnen skulle oppholde seg mye i engelskspråklige land.

Skrevet

Men tror du virkelig, om det hadde blitt en lov som sa at det ikke var lov til å hete Bjørn, at alle som allerede heter Bjørn måtte endret navn?

Nei, det hadde vel heller vært slik at man ikke kunne kalle nyfødte for Bjørn, eller hva?

Skrevet

Mulig dette bare er en vandrehistorie, men jeg hørte om en familie som het Mor til etternavn, og de fikk ikke lov til å kalle sin nye baby for Liv :fnise:

Det er jo folk i Norge som heter Lem til etternavn. Og hvis noen med dette etternavnet for en sønn, håper jeg de er våkne nok til ikke å døpe sønnen Hans Tore. Jeg tror ikke det hadde vært helt bra ihvertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...