Gjest evi Skrevet 11. april 2011 #1 Skrevet 11. april 2011 Jeg er samboer på 3dje året nå, vi har nettom kjøpt oss bolig og planlegger barn. Hans svigerinne "utelater" meg som tante til hennes gutt på 4, samt de andre "tantene og onklene" som ikke er gift inn. Jeg forstår jo at hun beskytter barna fra å binde seg til meg samt evt de andre ugifte tantene og onklene i tilfelle vi skulle gå ifra hverandre, og respekterer det. Men jeg har jo begynt å tenke fremover nå som vi selv planlegger barn, og kommer til å inkludere henne som tante. Lurer jo på om hun da kommer til å revudere antitante holdningen ovenfor meg, eller om vi fortsetter å være "onkel og Evi" Vet ikke hvorfor jeg starter denne tråden egentlig, men det hadde vært hyggelig å høre hva slags tantetanker andre har. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #2 Skrevet 11. april 2011 Jeg er samboer på 3dje året nå, vi har nettom kjøpt oss bolig og planlegger barn. Hans svigerinne "utelater" meg som tante til hennes gutt på 4, samt de andre "tantene og onklene" som ikke er gift inn. Jeg forstår jo at hun beskytter barna fra å binde seg til meg samt evt de andre ugifte tantene og onklene i tilfelle vi skulle gå ifra hverandre, og respekterer det. Men jeg har jo begynt å tenke fremover nå som vi selv planlegger barn, og kommer til å inkludere henne som tante. Lurer jo på om hun da kommer til å revudere antitante holdningen ovenfor meg, eller om vi fortsetter å være "onkel og Evi" Vet ikke hvorfor jeg starter denne tråden egentlig, men det hadde vært hyggelig å høre hva slags tantetanker andre har. :gjeiper: Du er jo ikke tante! 5
Envy Skrevet 11. april 2011 #3 Skrevet 11. april 2011 Jeg skjønner ikke problemet folk har med dette. Det blir jo ikke naturlig for barna å plutselig skulle kalle en person for tante/onkel. F.eks min eks ble kalt Onkel "kåre", fordi mange av de barna jeg er tante til ble født i den tiden jeg var sammen med han. Min nåværende samboer kom ikke inn i bildet før barna var rundt 3-4 år, og det falt ikke da naturlig å ha dem til å kalle ham for onkel, og hvertfall ikke sånn rett etter vi ble sammen. Nå, plutselig etter 2 år synes jeg det blir for dumt å begnne å prente på de små barna at "dere skal ikke kalle ham Kim, dere skal kalle han Onkel Kim". Det blir jo for dumt når de allerede er vant med å kalle ham ved navn. Det betyr jo ikke at min samboer er utelatt eller at barna ikke knytter de samme båndene til ham. 4
Gjest Trolltausa Skrevet 11. april 2011 #4 Skrevet 11. april 2011 (endret) Min brors samboer ventet på vårt innspill, og ble veldig glad da vi spurte henne om hun ville være tante. For meg var det naturlig at hun ble tante da hun flyttet sammen med barnas onkel, men jeg forstår at det ikke er like naturlig for alle andre, spesielt ikke hvis tante/onkel ofte har skiftet partnere i fortiden. Endret 11. april 2011 av Trolltausa 2
Gjesten Skrevet 11. april 2011 #5 Skrevet 11. april 2011 Enig med AB, du er jo ikke tante. Når du gifter deg med samboeren din, kommer hun helt sikkert til å inkludere deg som tante. Synes det er en uting at samboere skal kreve alt som tidligere tilhørte ektefolk. Ikke at jeg er imot samboerskap, men du må respektere at hun ikke ønsker at barna skal kalle deg "tante" før dere har offisielt bundet dere til hverandre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #6 Skrevet 11. april 2011 Vil du bare at de skal kalle deg tante, er det det det går på? Og da blir du mer inkludert?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #7 Skrevet 11. april 2011 Enig med AB, du er jo ikke tante. Når du gifter deg med samboeren din, kommer hun helt sikkert til å inkludere deg som tante. Synes det er en uting at samboere skal kreve alt som tidligere tilhørte ektefolk. Ikke at jeg er imot samboerskap, men du må respektere at hun ikke ønsker at barna skal kalle deg "tante" før dere har offisielt bundet dere til hverandre. Det respekterer jeg som nevnt i posten min
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #8 Skrevet 11. april 2011 Jeg ble samboer og fikk barn. Samboerens søster og hennes mann ble da onkel og tante. Jeg ble kalt tante av de for deres barn. . Det ble slutt mellom meg og samboer. Jeg var fortsatt tante for ungene hennes. Hun ble skilt. Hennes eksmann forsvant helt ut av bildet. Han sluttet å være onkel. Jeg mener at det må være helt opp til hver enkelt. Man kan godt være samboere i 20 år eller kun gift i 3. Brudd skjer. 7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #9 Skrevet 11. april 2011 Vil du bare at de skal kalle deg tante, er det det det går på? Og da blir du mer inkludert? Neida.
Chrizzy Skrevet 11. april 2011 #10 Skrevet 11. april 2011 (endret) Synes du fikk veldig krasse svar her. Det er jo flott at du gjerne vil være tante til barna, de er heldige!!! Å være tante er jo noe helt spesielt og jeg synes slettes ikke det er noen uting om noen kaller ugifte for tante, tante kan være så mye det Bare vær oppmerksom på barna og bygg et godt forhold til de nå, så kommer nok resten av seg selv, enten dere gifter dere eller ikke. Jeg fikk mange tantebarn på kjøpet når jeg giftet meg med mannen min, de begynte ikke å kalle meg for tante før vi var gift, og da var det foreldrene deres som begynte å kalle meg for tante "Belinda", og det ble raskt naturlig for ungene å kalle meg det og. Jeg hadde og barn som fikk seg nye tanter og onkler når vi giftet oss, og på samme måte som de begynte jeg bare å kalle de for "tante Elise, onkel Gottfred osv". Endret 11. april 2011 av Chrizzy 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #11 Skrevet 11. april 2011 Synes du fikk veldig krasse svar her. Det er jo flott at du gjerne vil være tante til barna, de er heldige!!! Å være tante er jo noe helt spesielt og jeg synes slettes ikke det er noen uting om noen kaller ugifte for tante, tante kan være så mye det Bare vær oppmerksom på barna og bygg et godt forhold til de nå, så kommer nok resten av seg selv, enten dere gifter dere eller ikke. Jeg fikk mange tantebarn på kjøptet når jeg giftet meg med mannen min, de begynte ikke å kalle meg for tante før vi var gift, og da var det foreldrene deres som begynte å kalle meg for tante "Belinda", og det ble raskt naturlig or ungen å kalle meg det. Jeg hadde og barn som fikk seg nye tanter når vi giftet oss, og på samme måte som de begynte jeg bare å kalle de for "tante Elise, onkel gottfred osv". Wow, tusen takk for hyggelig innlegg. Ser jo at jeg kan skylde på meg selv for tilbakemeldingene, jeg har kansje formulert meg ganske dumt. Selvsagt er det mer naturlig å være tante når man har blitt gift mtp tradisjoner, men nå er det ikke alle som gifter seg nå til dags, og min "svigerinne" er selv ikke gift m sin samboer, men jeg ønsker jo henne som tante til mitt barn om/når jeg blir gravid. Tror jeg rett og slett hadde en "brainfart" her nå, og la ut tanker fra løse luften, rett og slett.
Kråkesaks Skrevet 11. april 2011 #12 Skrevet 11. april 2011 Men hva er det du forventer? Du sier at det ikke bare er tantetittelen. Hva er det da? Jeg skjønner ikke hva du vil og som du ikke får lov til.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #13 Skrevet 11. april 2011 Men hva er det du forventer? Du sier at det ikke bare er tantetittelen. Hva er det da? Jeg skjønner ikke hva du vil og som du ikke får lov til. Jeg forventer ingenting - Jeg luftet en ganske og ubearbeidet tanke. Takk for svar mod, jeg tror jeg skal tenke meg litt ekstra om før jeg kommer tilbake hit. 3
siebaeo Skrevet 11. april 2011 #14 Skrevet 11. april 2011 Synes det er en uting at samboere skal kreve alt som tidligere tilhørte ektefolk. Ikke at jeg er imot samboerskap, men du må respektere at hun ikke ønsker at barna skal kalle deg "tante" før dere har offisielt bundet dere til hverandre. Dette mener jeg er utrolig gammeldags tankegang.. Ikke alle vil gifte seg. Men det betyr ikke at de ikke er mindre stabile par en noen som har giftet seg. TS sier de planlegger barn. Er de offisielt nok sammenbundet for deg da? Eller er det en skreven regel som sier at man må være gift for å være tante..? I så fall vil jeg gjerne se den. Litt usikker på tidspunktet her, men omtrent da jeg ble gravid tror jeg det var, ble jeg "tante" til min kjæres nieser og nevøer.. Det er ikke bare giftemål som symbolierer at man er bundet sammen. 11
sequin Skrevet 11. april 2011 #15 Skrevet 11. april 2011 Samboeren min kom inn i en ganske stor familie, hvor jeg har fire nevøer. Jeg finner det helt naturlig å kalle ham Onkel Anders for de yngste tantebarna mine, da de kaller meg Tante Tilla. Det gir også samboeren min en slags tilhørighet og tilknytning til familien:) Resten av familien og de eldste tantebarna mine kaller han også for onkel Anders foran de små Det har noe med å skape den kontakten mellom femiliemedlemmene, han er jo samboeren min og jeg har tenkt til å dele livet mitt sammen med ham, selv om vi kanskje ikke gifter oss liksom
Gjesten Skrevet 11. april 2011 #16 Skrevet 11. april 2011 Dette mener jeg er utrolig gammeldags tankegang.. Ikke alle vil gifte seg. Men det betyr ikke at de ikke er mindre stabile par en noen som har giftet seg. TS sier de planlegger barn. Er de offisielt nok sammenbundet for deg da? Absolutt ikke, jeg synes man skal gifte seg før man får barn (hvis man tenker å gifte seg i det hele tatt, vel og merke). Eller er det en skreven regel som sier at man må være gift for å være tante..? I så fall vil jeg gjerne se den. Selvfølelig er det ingen regel og det har jeg heller ikke sagt. Jeg sa hun måtte respektere morens valg, og det står jeg ved.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2011 #17 Skrevet 11. april 2011 Ja ja ja ... gitt. I dag er jo bestefar og bestemor samboere, og er barnet riktig heldig har de en hel serie med ekstra bestiser (eks'er av den ekte). Jeg er niese til en fraskilt sviger*. Jeg har ikke sluttet å kalle vedkommende for onkel/tante av den grunn. Hvorfor skulle jeg? Vedkommende er fortsatt forelder til mine kusiner og fettere. Og hvis "tante" forsvinner ut av livet til barna fordi Onkel har funnet seg ny "tante", hva så? Barn takler dette mye bedre enn voksne, tydeligvis.
Windsor Skrevet 11. april 2011 #18 Skrevet 11. april 2011 (endret) ehm, det er da fortsatt ganske vanlig at folk ser på TANTE som MORS(/FARS) SØSTER noe trådstarter ikke er. Endret 11. april 2011 av Windsor 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #19 Skrevet 11. april 2011 Selvfølelig er det ingen regel og det har jeg heller ikke sagt. Jeg sa hun måtte respektere morens valg, og det står jeg ved.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #20 Skrevet 11. april 2011 Jeg er samboer på 3dje året nå, vi har nettom kjøpt oss bolig og planlegger barn. Hans svigerinne "utelater" meg som tante til hennes gutt på 4, samt de andre "tantene og onklene" som ikke er gift inn. Jeg forstår jo at hun beskytter barna fra å binde seg til meg samt evt de andre ugifte tantene og onklene i tilfelle vi skulle gå ifra hverandre, og respekterer det. Men jeg har jo begynt å tenke fremover nå som vi selv planlegger barn, og kommer til å inkludere henne som tante. Lurer jo på om hun da kommer til å revudere antitante holdningen ovenfor meg, eller om vi fortsetter å være "onkel og Evi" Vet ikke hvorfor jeg starter denne tråden egentlig, men det hadde vært hyggelig å høre hva slags tantetanker andre har. :gjeiper: Jeg er i samme situasjon Min samboer ble ikke kalt onkel til min nevø, da vi ikke hadde vært så lenge sammen da han ble født. Hans niese ble født ca. samtidig. Nå, derimot, som broren min fikk sitt andre barn har de begynt å kalle oss onkel og tanke. Sambos søster begynte å kalle meg tante til hennes datter etter at jeg stilte opp og passet henne en del. Jeg har alltid stilt opp, og syntes at det var utrolig stas å få være tante :D Det er jo noe helt spesielt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå