Gå til innhold

Redd for å fly alene å rote meg bort!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egetlig ikke det blir noe problem, men jeg er så stresset. Har jo angst, og er litt redd for å rote til hele greia.

Jeg skal fly fra der jeg bor (her er jeg ikke redd for å ikke finne frem) og til Oslo Lufthavn. Men jeg aner ikke hvordan dette foregår. Hvor sjekker jeg inn billetten?

Er det der jeg leverer bagasjen eller skal jeg gjøre det først?

Hvor tidlig må jeg være der å sjekke inn?

Er det vanskelig å finne frem på Gardermoen?

Hvis jeg skal fra Oslo til Gardemroen, er det dyrt med taxi?

Burde jeg satse på taxi til Oslo S, og buss derfra?

Er det vanskelig å finne frem fra der bussen stopper, og til der "gatene" er?

Uff, så mange dumme spørsmål...

Jeg er litt smånevrotisk :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst er det lov å spørre de som jobber der om det er noe som du er uklar på :)

For din egen del burde du sjekke inn i god tid før take-off, da har du god tid til å lese på skiltene og finne ut av hvor du skal gå hen.

Vanligvis sjekker man inn bagasjen først, man leverer den inn og de sender den avgårde på et bånd, etterpå er det din tur til å gå gjennom kontrollen og så er du i tax-freesonen. (Er en stund siden jeg fløy sist, så arrester meg gjerne om jeg tar feil)

Gardemoen er en stor flyplass, men jeg husker den som godt skiltet og man blir litt "guidet" sånn som på Ikea, der det bare blir naturlig å gå den og den veien.

Resten vet jeg ingenting om, men lykke til på reisen :)

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes automater for innsjekking av bagasje. Hvis du synes der er skummelt kan du bare sjekke inn i lukene der du leverer fra deg bagasjen (regner med at du har mer enn håndbagasje?) Hvis du skal fly innenlands holder det å være på flyplassen en time før avgang. På Gardermoen kommer du til ankomsthallen, det er ikke vanskelig å finne frem. Det er en informasjonsskranke om flybussene, eller du kan ta flytoget til Oslo S. Gå så langt til høyre du kommer, husk å kjøpe billett på automat på forhånd. Flybussen kjører ulike ruter, sjekk rutetabellen, eller ta taxi enten fra Oslo S eller Nationaltheateret hvis du tar toget. Et tredje alternativ er å ta lokaltog. Samme plattform som flytoget. Taxi er unødvendig så lenge det går buss og tog.

Skrevet

Prøver å svare deg :)

Hvor sjekker jeg inn billetten?

Når du kommer inn på flyplassen der du bor, så sjekker du inn bagasjen din ved å enten bruke en automat, eller bruke den bemannede skranken ved bagasjebåndene. Jeg anbefaler at du bruker den bemannede siden det er din første gang (?). Her må du gi han ID, så sjekker han deg inn og du får en billett. Du kan også bli spurt om å benytte deg av finger-ID, om du flyr med widerøe/SAS.

Se forrige svar.

Siden det er innenlands holder det somregel med en halvtime før, MEN jeg anbefaler at du er der en time før siden du er usikker. Jeg vet heller ikke hvilken flyplass du drar fra, om den er veldig liten så holder det nok med 45m uansett.

Nei, det er veldig enkelt. Når du kommer ut av flyet, så følger du pilene til Bagasje, så ser du hvilket bagasjeband bagasjen din er på, plukker den opp, og går ut utgangen som er tvers over der du kom inn.

Flytoget finner du ved å gå mot høyre når du kommer ut fra bagasjeplassen. Så må du kjøpe billett, enten ved en automat, i kassa, eller ved å rett og slett trekke kortet ditt i automatene som slipper deg ned rulletrappa på høyre side.

JAAA. Det er svindyrt. Alt fra 700-1000kr. Ta flytoget! Det koster.. Åh, nå husker jeg det ikke i farta. 160kr tror jeg! Og det er kjempelett. Det går også direkte til Gardermoen hvert 20. minutt (og til Gardermoen hvert 10. minutt, men da innom en masse plasser)

Buss, t-bane eller trikk eller taxi til Oslo S, så flytog eller buss til Gardermoen.

Tar du buss til Gardermoen er det ikke vanskelig nei, du går inn der det står avgang, så finner du mange automater til å sjekke inn på OG bemannede bagasjeavleveringsplasser. :fnise: Du kan se hvilken du skal bruke ved å se på skjermene. Se etter ditt flynummer, så står det A,B,C,D,E,F,G,H eller no bak.

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Når du kjem til jernbanetorget, gå til huset under det store klokketårnet midt på plassen. Der får du eit kart over byen. Då kan du orientere deg lettare. Det same kartet står på dei fleste trikke- og bussholdeplassar i byen.

Bli kjent med "di linje", den bussen, trikken eller t-bana som går dit du skal bu/vere, så veit du kvar du går av og på. Dette kan du gjere på førehand, for du veit jo adressa der du skal vere. Lykke til, Oslo er ein fin by, særleg no når det er så varmt og deilig!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen, tusen takk for hjelpen! Jeg føler meg utrolig lite verdensvant, men sånn blir det når jeg ikke har fløyet siden jeg var 10 år sammen med mamma :ler: Jeg føler meg iallefall mye roligere nå. På Oslo S og i selve Oslo har jeg igrunn vært en del, det er bare det at jeg alltid har tatt buss, og stort sett vært innenfor gåavstand til Oslo S.

Igjen, tusen takk for hjelpen! Nå mangler jeg bare å finne veien fra der jeg skal bo og til Oslo S når jeg skal hjem igjen, men jeg tror at hun jeg skal bo med kan hjelpe meg litt der. :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

God tur! :)

Skrevet

Det går nok så bra så :D God tur! Og ikke vær redd for å spørre noen om hjelp. :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egetlig ikke det blir noe problem, men jeg er så stresset. Har jo angst, og er litt redd for å rote til hele greia.

Jeg skal fly fra der jeg bor (her er jeg ikke redd for å ikke finne frem) og til Oslo Lufthavn. Men jeg aner ikke hvordan dette foregår. Hvor sjekker jeg inn billetten?

Uff, så mange dumme spørsmål...

Jeg er litt smånevrotisk :sjenert:

Ser du har fått mange svar. vil bare si at når du får bill. din, så står det et referansenr på den. Det er det nr. du skal bruke på pc hvor du logger deg inn på flyplassen. Mulig flyselskapet sender deg referansenr. på mobilen også.

Vil si at når du skal fly fra GARDERMOEN OG HJEM IGJEN, SÅ VÆR UTE I VELDIG GOD TID. Spørs på hvilken tid du skal reise på. Enkelte tider kan det være lang kø i sikkerhetskontrollen, og man kan bli stresset.

På Gardermoen er det enkelt som de andre skriver. Er du våken og følger skiltingen, og følger med på skjermene så kan du ike gjøre noe galt.

gardermoen er ikke store flyplassen,men for en som er uvant så kan den virke kjempestor.

Så er det infoskramnker der, gå dit og spør. De er der for å hjelpe deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...