Gå til innhold

Nytt objektiv


Gjest Mynona83

Anbefalte innlegg

Gjest Mynona83

Jeg har et Canon 450D med standard objektiv.

Nå har jeg lyst på et nytt objektiv, så jeg kan zoome litt mer. Jeg er ikke en dreven fotograf, men synes det er gøy å eksprimintere med motiver og insillinger.

Jeg kan ikke fagspråket, så jeg skjønner ikke så mye av det jeg finner når jeg googler. :(

Kan noen anbefale et objektiv for meg som zoomer omtrent dobbelt så mye som standardobjektivet?

Jeg skal også reise til USA og Tyskland i år, og lurte på å kjøpe når jeg var der. Er det noe å spare på det i utlandet, eller er det omtrent samme priser som i Norge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det viktig for deg at objektivet du kjøper skal begynne på 18 mm (slik det du har nå gjør) og så rekke lenger enn det det du har gjør (55mm)? Hvis ikke så vil jeg tro at Canon EF-S 55-250mm IS vil være et godt valg. Den korteste brennvidden på det objektivet er den samme som den lengste på det du nå har, men så rekker det videre til 250mm. Det betyr imidlertid at du må bytte objektiv når du vil ha ekstra rekkevidde.

Eller så er det mulig å kjøpe et objektiv som går fra 18-200 mm (eller der omkring). Da slipper du å bytte objektiv. Ulempen med dette er at når man putter så mye zoom i et objektiv går det utover de optiske egenskapene. Det er også et dyrere alternativ enn å kjøpe en telezoom i tillegg til det objektivet du har fra før.

Det er penger å spare på å handle i USA i hvert fall, men med tanke på garantier (?) vet jeg ikke om det lønner seg. Hvis du vil ha tak i et objektiv billig kan det lønne seg å sjekke ut bruktmarkedet på foto.no eller finn.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Er det viktig for deg at objektivet du kjøper skal begynne på 18 mm (slik det du har nå gjør) og så rekke lenger enn det det du har gjør (55mm)? Hvis ikke så vil jeg tro at Canon EF-S 55-250mm IS vil være et godt valg. Den korteste brennvidden på det objektivet er den samme som den lengste på det du nå har, men så rekker det videre til 250mm. Det betyr imidlertid at du må bytte objektiv når du vil ha ekstra rekkevidde.

Eller så er det mulig å kjøpe et objektiv som går fra 18-200 mm (eller der omkring). Da slipper du å bytte objektiv. Ulempen med dette er at når man putter så mye zoom i et objektiv går det utover de optiske egenskapene. Det er også et dyrere alternativ enn å kjøpe en telezoom i tillegg til det objektivet du har fra før.

Det er penger å spare på å handle i USA i hvert fall, men med tanke på garantier (?) vet jeg ikke om det lønner seg. Hvis du vil ha tak i et objektiv billig kan det lønne seg å sjekke ut bruktmarkedet på foto.no eller finn.no :)

Takk for gode tips. Dette skal jeg bruke litt tid på å vurdere. Skal også sjekke med Canon hvordan det er med garantier på varer kjøpt i utlandet. Vet at på noen andre merker holder det at butikken fyller ut et skjema, så kan man få brukt garantien i Norge.

Må jeg bruke Canon objektiver, eller kan jeg bruke hvilke som helst? Er de "like"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 15-85mm fra Canon. Litt mer zoom enn kit objektivet, og også mer vidvinkel. Det finnes et 18-135mm som skal være helt ok, da har du dobbelt så mye zoom, og får i tillegg beholdt vidvinkeldelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg har 18-200mm fra Sigma. Det fine med dette, det er at du får beholde vidvinkelen samtidig som du får mer zoom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg bruke Canon objektiver, eller kan jeg bruke hvilke som helst? Er de "like"?

Du kan også bruke Sigma eller Tamronobjektiver (merk at det finnes forskjellige Sigma og Tamronobjektiver til henholdsvis Canon og Nikon, så sørg for at det du kjøper passer til ditt kamera).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen anbefale et objektiv for meg som zoomer omtrent dobbelt så mye som standardobjektivet?

Du mener kanskje dobbelt så mye tele? Dvs litt over 100mm brennvidde.

Hvis du virkelig vil oppleve/oppdage de fantastiske fotografiske mulighetene speilreflekskamera gir, tror jeg du vil bli mer fornøyd med noe annet og mye bedre enn objektiver med mye zoom.

Kan anbefale Canon EF 100mm f2,8 macro is, dette er et objektiv uten zoom men fast brennvidde 100mm. Det er utrolig skarpt, rask fokus, flotte farger etc etc. I tillegg til makro/generell tele, egner det seg meget godt til portrettfoto pga at du får flott bakgrunnsuskarphet med blender 2,8/100mm.

http://www.foto.no/cgi-bin/utstyr/erfaring/vis_erfaring.cgi?id=2897

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Makro/Canon-EF-100mm-F28-L-Macro-IS-USM-med-Hybrid-IS-119521.aspx

Jeg skal også reise til USA og Tyskland i år, og lurte på å kjøpe når jeg var der. Er det noe å spare på det i utlandet, eller er det omtrent samme priser som i Norge??

I USA er det en del å spare på en del objektiver, men garantien er dårligere. Du kan evt kjøpe ekstra garanti, men det koster også.

For USA/New York, sjekk priser her http://www.bhphotovideo.com

Endret av charlott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Hei,

Takk for tips! Jeg bestilte Sigma 18-200mm i dag, så håper jeg får den på onsdag, så jeg får lekt meg litt i påsken. Litt utålmodig, så jeg klarte ikke vente til sommerferien.

Jeg er ikke så innmari proff, så jeg vil i første omgang ha et objektiv som er allsidig, og det jeg har savnet på den jeg har nå, er mer zoom til bruk på feriebilder når jeg skal ta bilder av ting som er lenger unna.

Tok mange fine bilder av landskapet sist jeg var på ferie, men siden det er så dårlig med zoom blir det så mye arbeid med croping etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...