Gå til innhold

Lukt fra matlaging


Gjest minsin373

Anbefalte innlegg

Gjest minsin373

Er det flere som opplever at det kjøkkenet fylles av en rar lukt når man steiker mat på kjøkkenet? Er veldig lei av dette, fordi klærne og håret tar også til seg denne lukten. En helt vanlig ting som kjøttdeig blir det masse lukt av. Kjøkkenet lufter jeg, men det er verre med håret og klærne som nærmest må vaskest etter at middagen er ferdig laget.

:grine:

Endret av minsin373
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest krystallen

Ja vet det er skikkelig irriterende. Fisk også. Man må nesten dusje og vaske klærne når man er ferdig med maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side, så er det herlig når man er ute og går tur, og kjenner matlukten kommer sivendes ut. Har ofte blitt sulten når jeg har gått tur, og kjenner den herlige matlukten.

Kommer selvsagt an på hva som lages, da det ikke er alt som lukter godt ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt brokkoli gjør at hele våres 3-etasjes hus lukter dritt hele gagen. Virkelig ekkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fruen i huset her blir alltid gæern når andre lager mat, og spesielt utenom vanlig middagstid.

Jeg skjønner ikke hva problemet er.

Damer er så utrolig redde for at det skal lukte mat av dem, men lukta sitter ikke i så lenge som de tror (jo, mulig de har bedre luktesans, men de er hysteriske i tillegg - det er problemet).

Litt matlukt som forsvinner av seg selv er liksom et stort problem, men hva med f.eks. hårlakk...???

De står i ei støvsky av hårlakk uten problemer og vil ikke godta at kanskje det er årsaken til irriterende daglig hoste. Billakkerere bruker verneutstyr for å unngå lungskade og annet.

Matlukt som problem er latterlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig de har bedre luktesans, men de er hysteriske i tillegg

Selv om du har et hysterisk fruentimmer, betyr ikke det at damer er hysteriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minsin373

Fruen i huset her blir alltid gæern når andre lager mat, og spesielt utenom vanlig middagstid.

Jeg skjønner ikke hva problemet er.

Damer er så utrolig redde for at det skal lukte mat av dem, men lukta sitter ikke i så lenge som de tror (jo, mulig de har bedre luktesans, men de er hysteriske i tillegg - det er problemet).

Litt matlukt som forsvinner av seg selv er liksom et stort problem, men hva med f.eks. hårlakk...???

De står i ei støvsky av hårlakk uten problemer og vil ikke godta at kanskje det er årsaken til irriterende daglig hoste. Billakkerere bruker verneutstyr for å unngå lungskade og annet.

Matlukt som problem er latterlig.

Du er latterlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Eneste jeg vet som hjelper på det problemet er en kraftig kjøkkenvifte/ventilator over komfyren. Jeg har ikke stekt fisk her ennå da, men jeg har stekt bacon. Da hang en genser på et tørkestativ bare to meter unna komfyren (glemte å flytte det), men det satt seg likevel ikke noen lukt i genseren. Matlukt forsvinner også ganske kjapt her i leiligheten min.

Dere som har problemet, hvilken ventilator har dere? Rengjør dere den ofte/regelmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen :spise:

Enkelte ting lukter en liten stund, men kjøttdeig? :klo: Jeg spiser ikke fisk, men syter litt der og da av lukten, ikke noe drama, men av fiskeboller blir det gråting av :ler: Men mannen liker det, så jeg biter tennene sammen - heldigvis vil han ikke ha dette hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen problemer med dette. Jeg kan skjønne at fisk lukter men vanlig kjøttdeig. Noen her må sjekke kjøkkenviften og være nøyere med å vaske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fikira

Må ha en eksepsjonell sterk vifte, for her forsvinner det meste opp i den.

Men en ting som irriterer meg med matlaginslukt er at jeg blir som regel lei maten før den i det hele tatt er ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt grusomt!

Bor i en liten leilighet på 50m², i en seksmansbolig, og med en gang noen lager mat her så fylles jo hele boligen opp med lukt!

Har faktisk blitt til at jeg har lagt joggeturen min til naboenes middagstid på kveldstiden, og min egen middagstid til klokken fire på dagen, da kan jego gså lage mat med alle vinduer og dører åpne for å lufte.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der vi bodde før hadde vi også store problemer med dette. Spesielt når vi laget taco! Den lukta satt jo i alt... Der hadde vi ikke kjøkkenvifte, men det har vi i vår nye leilighet. Her har vi både vifte på og to vinduer åpne når vi lager mat, og er ikke plaga av matlukt. Heldigvis! Verste jeg vet er matlukt som setter seg i klær og hår..

Her vi bor nå kan vi ha klær hengende til tørk to meter unna komfyren, og lukta setter seg ikke. Perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et ukjent problem for meg.

Vi har en halvdårlig vifte som bråker mye og suger lite, men vi plages ikke av matlukt. Eller så er det bare at jeg synes at det lukter godt? Ikke vet jeg, men jeg synes at tacolukt osv er deilig i allefall (forøvrig gravid og hekta på Santa Maria-produkter. :sjenert: ) Meierismør og bacon lukter grusomt, men matlukt generelt synes jeg forsvinner raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krystallen

Det lukter jo ikke vondt. Men det er skikkelig bad når man faktisk er ferdig med å spise og lukten bør komme seg ut men, den setter seg fast i ting.

Jeg skulle til byen en gang og her i huset ble det stekt fisk. Jeg satt jo her før jeg evt skulle til byen.

Da gjorde jeg meg klar og tok bussen. Satt meg ned og det kommer en haug med barn inn i bussen. Det første man hører er *hva er det som lukter her a ?* Det lukter FISK sier en annen unge og de klaget over lukten ganske lenge før de gikk av. Jeg la ikke merke til det før de gjorde meg oppmerksom på det. Jeg satt der og lo godt innni meg og da jeg kom til byen og gikk inn i kjøpesentret måtte jeg kjøpe meg en genser for å skifte for det luktet utrolig ekkelt.

Det lukter vondt når det er så innestengt at det blir for mye av lukten eller man skal til byen. Jeg vet selv at jeg reagerer når andre lukter mat i butikkene.

Hadde det vært sånn *god koselig bestemor lukt av nystekte kjeks med sjokolade* da hadde jeg ikke klaget men fisk, kjøttdeig og disse sterke matluktene fysj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddikvann fjerner masse lukt. Sett en bolle med varmt vann og eddik på benken eller kok vann med eddik på ovnen, så blir nok kjøkkenet luktfritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...