Gå til innhold

Lavkarbo og vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned noen kg samtidig som jeg prøver å gå en lengre tur hver dag. Har lest litt om sammenhengen mellom karbohydrater, blodsukker og vektoppgaven, og føler at dette er logisk for meg.

Syns imidlertid at det er vanskelig å følge en diett slavis, og lurer på om det har effekt bare det å kutte ned på karbohyrater.. eks å ikke spise brød (karbo) til frokost og kveldsmat, men spise potet osv til middag.

Vil dette ha noen effekt på vekt, eller er det fånyttes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør de endringene i kostholdet som du kan leve med resten av livet ditt, og gjør det gradvis. Ikke tenk diett, tenk på at dette skal være for resten av livet. Hvis du for eksempel kutter snop og øker aktivitetsnivået ditt vil det være gunstig.

Eksempel på små forandringer i hverdagen som kan være til hjelp:

- Snop, brus og alkohol kun på lørdag

- Forsyne seg kun én gang

- Dele middagstallerkenen inn slik: Halvparten med grønnsaker, 1/4 kjøtt og 1/4 potet/ris.

- Spise fullkornsprodukter og pålegg som inneholder sunt fett (makrell i tomat, laks, avocado, egg) eller som er magert (skinke av ulike typer, grønnsaker osv).

- Mosjonere hver dag - press deg selv etterhvert som du bli sterkere.

- Spis fisk tre ganger i uka

- Innfør en vegetardag i uka

- Spis rødt kjøtt kun på søndag

Slik jeg har forstått det må man unngå karbohydrater helt og holdent hvis lavkarbo skal ha noen effekt. For de fleste er en slik ekstrem kostholdsomlegging umulig, og man vet heller ikke noe om senvirkningene av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det må man unngå karbohydrater helt og holdent hvis lavkarbo skal ha noen effekt. For de fleste er en slik ekstrem kostholdsomlegging umulig, og man vet heller ikke noe om senvirkningene av dette.

Du har feil! Det er ikke slik at lavkarbo = nullkarbo, det er en helt vanlig misforståelse og direkte feil.

Det går fint å kutte slik TS skisserer, men hvor mye du går ned i vekt kommer helt an på hvor mye du har å ta av, hvor mange karbohydrater du får i deg i løpet av dagen og om du spiser mer enn 70 gram karbohydrat om dagen så bør du også ta en titt på antall kalorier og ikke tro at du kan spise ubegrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det må man unngå karbohydrater helt og holdent hvis lavkarbo skal ha noen effekt. For de fleste er en slik ekstrem kostholdsomlegging umulig, og man vet heller ikke noe om senvirkningene av dette.

Da har du forstått det veldig feil. Begrepet "lavkarbo" omfatter kosthold med opptil 130 g karbohydrater per dag - vil du si at det er lite? Man må slett ikke unngå karbohydrater helt og holdent fordi man går på lavkarbo - noen kan spise en brødskive, litt frukt og masse grønnsaker hver dag, mens andre velger å holde seg unna karbohydrater i det store og det hele, og sørger for at det meste av karbohydratene man får i seg kommer fra grønnsaker.

Jeg vil nå ikke si at det er en "ekstremt kostholdsomlegging" som er "umulig for de fleste". De fleste som spiser lavkarbo, inkludert meg selv, spiser god mat så det monner, og holder seg mette gjennom dagen.

Du må jo vite hva du uttaler deg om før du prøver å rådgive andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har feil! Det er ikke slik at lavkarbo = nullkarbo, det er en helt vanlig misforståelse og direkte feil.

Det går fint å kutte slik TS skisserer, men hvor mye du går ned i vekt kommer helt an på hvor mye du har å ta av, hvor mange karbohydrater du får i deg i løpet av dagen og om du spiser mer enn 70 gram karbohydrat om dagen så bør du også ta en titt på antall kalorier og ikke tro at du kan spise ubegrenset.

Takk for svar. Her setter du fingen på noe jeg har tenkt på.. men da er jeg litt klokere...

Syns dette er sinnsykt vanskelig ..i dag her jeg spist (Hvordan høres dette ut?)

Frokost:

Omelett av 2 egg, litt melk (ekstra lett) 40 gr skinke, løk, og 1 ts sennep.

Middag:

1 nakkekotelett stekt i olje, masse brokkoli og kokte gulrøtter og 3/4 stekt potet i ovenen i olje.

Dessert. 6 jordbær, 1 ts sukker og 1 dl kremfløte

Kommer sikkert til å spise 1, 5 dl youghert natrurell i kvelds. med nøtter 6-7 hasselnøtter, og 6-7 valnøtter..

takknemlig for innspill:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Her setter du fingen på noe jeg har tenkt på.. men da er jeg litt klokere...

Syns dette er sinnsykt vanskelig ..i dag her jeg spist (Hvordan høres dette ut?)

Frokost:

Omelett av 2 egg, litt melk (ekstra lett) 40 gr skinke, løk, og 1 ts sennep.

Middag:

1 nakkekotelett stekt i olje, masse brokkoli og kokte gulrøtter og 3/4 stekt potet i ovenen i olje.

Dessert. 6 jordbær, 1 ts sukker og 1 dl kremfløte

Kommer sikkert til å spise 1, 5 dl youghert natrurell i kvelds. med nøtter 6-7 hasselnøtter, og 6-7 valnøtter..

takknemlig for innspill:-)

Det ser forsåvidt greit ut, men i stedet for ekstra lett melk i omeletten kan du bruke helmelk eller matfløte i stedet - evt. vanlig lettmelk hvis du vil starte litt forsiktig :) Generelt kan du bruke mer fett i matlagningen - sauser, stek i maten i smør osv.

IKKE!! sukker i desserten! Kombinert med kremfløten er dette oppskriften på katastrofe, for å være litt melodramatisk. Hvis du absolutt trenger søtning utover jordbærene, kan du bruke sukrin, fruktose eller stevia som er naturlige søtningsmidler.

Til kveldsmaten ville jeg droppet yoghurten og heller spist noen skiver gulost og spekeskinke med litt nøtter (nammenam), et par kokte egg eller liknende.

Nå vet jeg ikke hvilken "filosofi" du har valgt innen lavkarbo, men du vet sikkert at gulrøtter og poteten er fy-fy :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser forsåvidt greit ut, men i stedet for ekstra lett melk i omeletten kan du bruke helmelk eller matfløte i stedet - evt. vanlig lettmelk hvis du vil starte litt forsiktig :) Generelt kan du bruke mer fett i matlagningen - sauser, stek i maten i smør osv.

IKKE!! sukker i desserten! Kombinert med kremfløten er dette oppskriften på katastrofe, for å være litt melodramatisk. Hvis du absolutt trenger søtning utover jordbærene, kan du bruke sukrin, fruktose eller stevia som er naturlige søtningsmidler.

Til kveldsmaten ville jeg droppet yoghurten og heller spist noen skiver gulost og spekeskinke med litt nøtter (nammenam), et par kokte egg eller liknende.

Nå vet jeg ikke hvilken "filosofi" du har valgt innen lavkarbo, men du vet sikkert at gulrøtter og poteten er fy-fy :)

Lykke til!

Vet det med poteter og gulrøtter... men hva i huleste spiser man av grønnsaker til middag (er glad i kokte grønnsaker) (hehe). Og hvorfor er youghert naturell ikke bra ??

Takk igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...