Gå til innhold

binyrebarksvikt

Fremhevede innlegg

Skrevet

har noen erfaring med dette?

kjenner dere noen som har det eller har dere det selv?

jeg har vært mye dårlig i det siste, og etter masse tester nå, viser det seg at jeg har stor mangel på kortisol i kroppen..

nå henvises jeg til en hormonspesialist som skal ta flere prøver..

men i mellomtiden så ligger jeg her og er kjemperedd og jeg skjønner egentlig ikke en dritt!

jeg har lest mye på nett, og det er stort sett folk mellom 40 og 60 som får dette.. jeg er 25!!

og jeg har foreløpig ikke fått så mye svar ifra legene, før jeg kommer til den spesialisten, så jeg vet så lite at det skremmer livet av meg det her.. så om noen har noe å dele i forhold til denne sykdommen, så blir jeg veldig glad..

jeg vet at jeg kan få tilskudd av kortisol nå, og at det dermed er mulig å reversere sykdommen, at jeg altså kan unngå binyrebarksvikt, siden de oppdaget det så tidlig..

men hva skjer i mellomtiden?

hvor er disse hormonspesialistene? (jeg skal til legen min på tirsdag og få mer info og få henvisning osv da.. men jeg vil vite nååå!!)

hva gjør de? dytter de bare mer hormoner inn i meg, også voila! så er jeg frisk, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen medisink utdannelse, men jeg er godt over gjennomsnittet kunnskapsrik til lekmann å være. ;)

Jeg tipper du vil få prednisolon-piller, som inneholder kortisol. Kanskje vil det ta litt tid å justere inn riktig dose for deg, men etter det vil du nok kjenne deg ganske normal. Pillene er vanlige små piller som du svelger ned med vann.

Du er svært ung til å ha fått binyrebarksvikt, men at det er vanligst blant middelaldrende og eldre folk betyr ikke at unge folk ikke kan få det. Du kan ha vært litt uheldig med genene dine og være disponert for det. Man bør velge sine foreldre med omhu sies det. :gjeiper:

Dette er en tilstand som helsevesenet har rikelig med erfaring om, så du trenger ikke bekymre deg all verden. Jeg skjønner at det kan føles hardt å være ung og normalt ikke skulle trenge å bekymre seg for slike ting, men man får ingen garanti når man blir født dessverre.

Skrevet
Her finner du andre med samme problem :)
Skrevet

var noe jeg ikke fant ut da.. som jeg lurer på om noen her kanskje vet..

kortisoltilskudd... er det noe man får kun i tabelettform eller får man sprøyter også?

jeg kvier meg litt over å skulle ta tabletter flere ganger per dag, for jeg glemmer sånt så lett...

så.. vet noen om man kan få sprøyter?

Skrevet

var noe jeg ikke fant ut da.. som jeg lurer på om noen her kanskje vet..

kortisoltilskudd... er det noe man får kun i tabelettform eller får man sprøyter også?

jeg kvier meg litt over å skulle ta tabletter flere ganger per dag, for jeg glemmer sånt så lett...

så.. vet noen om man kan få sprøyter?

Jeg er som sagt lekmann, men så vidt jeg vet skilles kortisol ganske raskt ut, så jeg kan ikke skjønne annet enn at du må ta flere sprøyter om dagen hvis du skal ta det i sprøyteform, og da er du like langt.

Har du ikke en mobiltelefon med alarm på? Jeg har en bekjent som bruker den for å huske å ta medisiner. Nyere telefoner har jo flere alarmer, så da kan du f. eks. stille én til å ringe om morgenen og til å ringe om kvelden.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så vanskelig å ta tabletter på daglig basis. Du kjøper en dosett og legger på et sted hvor du flere ganger pr. dag ser den. Det kan være på badehylla eller ved kaffetrakteren. Jeg har min ved mikroen.

Skrevet

Jeg syns det er lettest å huske piller hvis jeg tar det først om morgenen og sist om kvelden. Da får jeg det inn i kveldsritualet etter tannpuss, og har dem på nattbordet slik at jeg ser dem og tar dem før jeg står opp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...