Gå til innhold

Bør jeg bruke bleie?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ei jente på 19 år som er rullestolbruker. I alle år har jeg hatt litt varierende problem med vannlatingen. Jeg var blant annet 5 før jeg sluttet å bruke bleier. Når jeg var i starten av tenårene ble jeg sendt til en spesialist på vannlatingsproblem. Hun lærte meg noen øvelser som skulle styrke bekenmusklaturen. Dette funket så de senere årene har det holdt at jeg brukt inkontinensinnlegg eller bind. Da jeg fortsatt har lekket små mengder ved hosting, latter og lignende.

Nå har det derimot blitt et økende problem, jeg lekker mer og oftere enn før. Ofte uten noe spesiell årsak eller sammenheng. Dette er blitt et sosialt problem. Noe som har ført til at jeg i helgen nærmest presset meg selv til å be om en prøve på buksebleier på apoteket. Jeg er 19 år og selv om jeg er rullestolbruker synes jeg det er fryktelig flaut og ekkelt å må gå tilbake til bleiebruk etter å ha vært bleietørr i snart 15 år!

Jeg turte ikke å bruke bleiebuksen ute blant venner, så jeg har prøvd den på natten i løpet av helgen. Første natten lå jeg å tenkte på den hele tiden, kjente etter og syns det var forferdelig pinlig å flaut. Andre natten sov jeg som en sten, dette fordi jeg slapp å være redd for å tisse i sengen slik jeg er når jeg ikke bruker bleie. På morgningen når jeg sto opp (noe jeg får hjelp til) var skammen der igjen. Skammen over at jeg ikke har kontroll over blæren lenger. Dette ble også ekstra flaut da det var en jente på min egen alder som hjalp meg.

Jeg har et stort dilemma: bleien gjør meg trygg om natten og jeg vet den kunne gjort det på dagtid også. Om jeg bare hadde turt og bruke den. Men det er så forferdelig flaut! Enn om det vises at jeg bruker bleie og hva vil foreldrene mine og de andre hjelperne mine si? Selvfølgelig kommer jeg jo til å be om hjelp på til å gå på toalettet når jeg kjenner at jeg må, men dette gjelder jo de gangene det kommer likevel. Vil de tenke at jeg er blitt lat?

Bleien gjør meg trygg, men jeg føler meg så liten ydmyket og flau når jeg har den på. Spesielt siden så mange må vite om det, da jeg trenger hjelp til å gå på toalettet/skifte bleie.

Hva vil dere gjort i min situasjon? Setter stor pris på alle svar!

Hilsen Tissejenta 19 :/

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville vært ærlig og brukt tena lady.

Skrevet (endret)

Tror jeg ville vært ærlig og brukt tena lady.

Tena Lady holder ikke da det blir vanskelig å få de til å ligge på plass i trusen, når de blir av en viss størrelse, (dermed lekker jeg likevel), når jeg må ha hjelp til å kle på meg. Så i mitt tilfelle er det snakk om sånne bleiebukser (som kan tres på som vanlig undertøy, men også åpnes i sidene om nødvendig) Altså skikkelige bleier!

Endret av Tissejenta19
Skrevet

Hjelperne dine kommer i alle fall ikke til å si noe, tror faktisk de fleste nesten forventer at en som sitter i rullestol kanskje har et inkontinensproblem. Helsepersonell er veldig vant med det i alle fall.

Det beste er nok bare å si det, det er ikke noe å være flau over heller, det er MANGE som sitter i rullestol som har det slik som deg.

Trener du deg nedentil fortsatt?

• Liker 3
Skrevet

Hjelperne dine kommer i alle fall ikke til å si noe, tror faktisk de fleste nesten forventer at en som sitter i rullestol kanskje har et inkontinensproblem. Helsepersonell er veldig vant med det i alle fall.

Det beste er nok bare å si det, det er ikke noe å være flau over heller, det er MANGE som sitter i rullestol som har det slik som deg.

Trener du deg nedentil fortsatt?

Ja, trener fortsatt og det har jo fungert bra frem til nå. Derfor er det ekstra flaut liksom. Også er det det at jeg nesten alltid har vært litt stolt over at jeg har gått på toalettet siden det er så mange som ikke forventer dette..

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes du skal få hjelp til å takle det psykiske og om mulig det fysiske ved dette hos noen som er spesialist på ditt handikapp. Har du noen du kan kontakte om dette?

Du vet sikkert dette allerede, men noe du ikke kan noe for er ikke noe du skal skjemmes over. Jeg ville heller snakket med assistentene om dette og forklart dem at du vil ha tørr seng og sove godt og unngå ubehagelige uhell på dagen. Jeg tenker at de vel er glade for å slippe å hanskes med urinvått sengetøy og slikt også.

Jeg synes ikke du har grunn til å være flau.

Skrevet

Tena Lady holder ikke da det blir vanskelig å få de til å ligge på plass i trusen, når de blir av en viss størrelse, (dermed lekker jeg likevel), når jeg må ha hjelp til å kle på meg. Så i mitt tilfelle er det snakk om sånne bleiebukser (som kan tres på som vanlig undertøy, men også åpnes i sidene om nødvendig) Altså skikkelige bleier!

De bleiebuksene er veldig kjekke synes jeg, mange av de brukerne jeg har stelt har brukt slike. Hvis du bruker den om natten kan det være en ide med et ekstra innlegg i tilfelle stor lekkasje, men det kommer ann på hvor mye du urinerer hver gang.

Ikke vær flau over det, bare fortell det til en av dem du stoler mest på da kan det bli lettere å fortelle til andre hvis du vil det.

AnonymBruker
Skrevet

De bleiebuksene er veldig kjekke synes jeg, mange av de brukerne jeg har stelt har brukt slike. Hvis du bruker den om natten kan det være en ide med et ekstra innlegg i tilfelle stor lekkasje, men det kommer ann på hvor mye du urinerer hver gang.

Ikke vær flau over det, bare fortell det til en av dem du stoler mest på da kan det bli lettere å fortelle til andre hvis du vil det.

hvor får man kjøpt det ??

Skrevet

Jeg synes du skal få hjelp til å takle det psykiske og om mulig det fysiske ved dette hos noen som er spesialist på ditt handikapp. Har du noen du kan kontakte om dette?

Du vet sikkert dette allerede, men noe du ikke kan noe for er ikke noe du skal skjemmes over. Jeg ville heller snakket med assistentene om dette og forklart dem at du vil ha tørr seng og sove godt og unngå ubehagelige uhell på dagen. Jeg tenker at de vel er glade for å slippe å hanskes med urinvått sengetøy og slikt også.

Jeg synes ikke du har grunn til å være flau.

Tja, urin er ikke så stort problem hvis man er vant til å håndtere det. Men det ville vært mer lettvint for assistentene hvis du brukte bleiebukse, den kan man jo bare rive av på sidene, veldig enkelt og greit.

Forøvrig enig med Blondie65 at det kan være godt for deg å snakke med noen profesjonelle om dette.

Skrevet

Hos apotek eller bandasjist

Skrevet

Dersom lekkasjen er av varig art (plager mer enn 3 måneder per år) kan du få slike produkter på blå resept. Snakk med legen din.

urinlekkasje

Skrevet

Hei :)

Jeg synes ikke du skal være flau eller skamme deg over at du må bruke det. De som går rundt og hjelper deg opp om morgenen tenker ikke på det, og du bør verfall ikke skamme deg over det ovenfor de. Jeg er selv helsearbeider, går rundt og hjelper andre opp om morgenen, i seng om kvelden osv. Hadde jeg kommet til en på min egen alder/din alder hadde jeg aldri tenkt over at du hadde hatt det. Er 20 selv. Suns du skal bruke det vist det gjør deg trygg. Men bruk det som et hjelpemiddel. Fortsett med treninga enda fordi, og ikke bli "lat" og tenk at, jaija, jeg har jo bleia på uansett. Stå på jente, det kommer til å gå fint :) Og for å poengtere det en gang til, ikke skam deg da :) Fortell det til de du stoler på, si det som det er. Er de glad i deg så bryr de seg ikke.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vises det godt om en person som sitter i rullestol bruker bleie da?

Skrevet

Er det noen mulighet for at du kan opereres for dette? Kanskje du skulle forsøke å komme deg til en spesialist igjen? Urolog, eller hva de nå kalles...

Hvis det er slik at det ikke er mulig å operere dette, så får du prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Dagens bleier er tynne, og veldig lite synlig for andre. Man må virkelig studere det nøye om man skal se at vedkommende har på seg bleie. Kjenner en person som bruker "up&go" for voksne (Tena). De ser jo ut til å være behagelige og tynne. Men ellers finnes det jo et hav av bleievarianter du kunne forsøke. Er det slik at du har full lekkasje, eller kunne du kanskje ha klart deg med en mindre bleietype?

Det er vanskelig å sette seg inn i en situasjon man ikke selv har vært i, men jeg ville nok ganske sikkert ha syntes at det hadde vært hundre ganger verre å bli våt, enn å gå med bleie.

Skrevet

Er det noen mulighet for at du kan opereres for dette? Kanskje du skulle forsøke å komme deg til en spesialist igjen? Urolog, eller hva de nå kalles...

Hvis det er slik at det ikke er mulig å operere dette, så får du prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Dagens bleier er tynne, og veldig lite synlig for andre. Man må virkelig studere det nøye om man skal se at vedkommende har på seg bleie. Kjenner en person som bruker "up&go" for voksne (Tena). De ser jo ut til å være behagelige og tynne. Men ellers finnes det jo et hav av bleievarianter du kunne forsøke. Er det slik at du har full lekkasje, eller kunne du kanskje ha klart deg med en mindre bleietype?

Det er vanskelig å sette seg inn i en situasjon man ikke selv har vært i, men jeg ville nok ganske sikkert ha syntes at det hadde vært hundre ganger verre å bli våt, enn å gå med bleie.

Takk for svar! Ikke mulighet for operasjon i mitt tilfelle, vært fall ikke på en god stund enda. Da det går veldig i perioder vil legene avvente. Selv om det nå har økt mye den siste tiden.

Ikke full blære, men store mengder innimellom toalettbesøk.

Skrevet

Jeg ville ikke tenkt at du var blitt lat om du trengte bleier for å holde deg tørr.

Jeg ser jo heller ikke ned på de som trenger Tena Lady for vanlig inkontinens.

Du skriver at du sov veldig godt, og det er jo svært viktig for å fungere greit på dagtid.

Også det å tørre alt du ønsker sosialt er et godt argument.

Så hev deg over at det er flaut, og bruk de bleier når du føler at du trenger det.

Om det er noen som reagerer på dette synes jeg det sier mer om dem enn om deg.

Dette er jo noe du ikke kan noe for, så hvorfor skulle det da være noe å skamme seg over?

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville ikke tenkt at du var blitt lat om du trengte bleier for å holde deg tørr.

Jeg ser jo heller ikke ned på de som trenger Tena Lady for vanlig inkontinens.

Du skriver at du sov veldig godt, og det er jo svært viktig for å fungere greit på dagtid.

Også det å tørre alt du ønsker sosialt er et godt argument.

Så hev deg over at det er flaut, og bruk de bleier når du føler at du trenger det.

Om det er noen som reagerer på dette synes jeg det sier mer om dem enn om deg.

Dette er jo noe du ikke kan noe for, så hvorfor skulle det da være noe å skamme seg over?

Takk for Svar! Er kanskje ikke noe jeg bør det skamme meg over, men jeg gjør nå en gang det..

Noen andre som har hatt det slik?

Skrevet

Jeg er i 20-åra og har jobbet en tid i hjemmetjenesten selv. Der var jeg hjemme hos folk i alle aldre og med alle tenkelige sykdommer og funksjonsheminger. Og jeg kan bare si at det er IKKE bruken av bleie som avgjør hva pleierne tenker om deg. Å hjelpe brukere med stell eller bleieskift var en helt ok del av jobben.

Arbeid som ikke var så trivelig, var å dusje menn som nektet å dusje oftere enn annenhver måned, og tørke opp etter folk som ignorerte at de hadde diaré, og som gikk naken og uanfektet rundt omkring. Jeg vil også tro at det er mer irriterende å skifte på ei seng du har hatt uhell i (om du får hjelp til dette) enn å bytte en bleie.

Jeg synes med andre ord at du bør bruke bleie om du har behov for det. Da er det imidlertid selvsagt viktig at du fortsetter å trene bekkenbunnen (om du har mulighet), slik at bleien ikke blir ei sovepute som gjør at du ikke lenger trenger å trene.

• Liker 7
Skrevet

Jeg er i 20-åra og har jobbet en tid i hjemmetjenesten selv. Der var jeg hjemme hos folk i alle aldre og med alle tenkelige sykdommer og funksjonsheminger. Og jeg kan bare si at det er IKKE bruken av bleie som avgjør hva pleierne tenker om deg. Å hjelpe brukere med stell eller bleieskift var en helt ok del av jobben.

Arbeid som ikke var så trivelig, var å dusje menn som nektet å dusje oftere enn annenhver måned, og tørke opp etter folk som ignorerte at de hadde diaré, og som gikk naken og uanfektet rundt omkring. Jeg vil også tro at det er mer irriterende å skifte på ei seng du har hatt uhell i (om du får hjelp til dette) enn å bytte en bleie.

Jeg synes med andre ord at du bør bruke bleie om du har behov for det. Da er det imidlertid selvsagt viktig at du fortsetter å trene bekkenbunnen (om du har mulighet), slik at bleien ikke blir ei sovepute som gjør at du ikke lenger trenger å trene.

Bør er en ting. Jeg og "ser" den. Men jeg synes fortsatt det er ubeskrivelig flaut og ydmykende! Noen som forstår den eller har følt det slik selv?

Skrevet (endret)

Takk for Svar! Er kanskje ikke noe jeg bør det skamme meg over, men jeg gjør nå en gang det..

Noen andre som har hatt det slik?

Husk på at om du graver dypt nok tror jeg alle har noe de ikke ønsker andre skal vite om, som de skammer seg over.

Spesielt blant ungdom.

Veldig ofte er det ting som andre ikke synes er så ille. Det er i eget hode det er sånn en stor sak.

Jeg husker at jeg alltid var livredd for at de andre skulle finne ut en ting om meg når jeg var i tenårene.

Når jeg rundet tredve fant jeg ut at det var jo ikke så farlig allikevel. Eller uvanlig. Nå kan jeg ikke lenger huske hva det var, men jeg brukte mange timer på å gruble ut måter å skjule det husker jeg.

Endret av leirbål
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...