Gå til innhold

Samarbeid med livsstilsekspert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Så kult du er i gang med å ta tak i deg selv! Det er godt å være god mot seg selv :)

Hvilke tiltak har du iverksatt for å komme årsaken til dine spiseforstyrrelser til livs?

Dine spisefortyrrelser er et symptom på noe annet som er galt - har du tatt tak i det?

Når du kommer til bunns i det egentlige problemet, vil det også bli lettere å slanke seg, uansett hvilken sunn livsstil man velger. Lykke til med å "reparere deg selv", du skal nok lykkes om du er villig til å grave litt i deg selv.

Pastill

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Så kult du er i gang med å ta tak i deg selv! Det er godt å være god mot seg selv :)

Hvilke tiltak har du iverksatt for å komme årsaken til dine spiseforstyrrelser til livs?

Dine spisefortyrrelser er et symptom på noe annet som er galt - har du tatt tak i det?

Når du kommer til bunns i det egentlige problemet, vil det også bli lettere å slanke seg, uansett hvilken sunn livsstil man velger. Lykke til med å "reparere deg selv", du skal nok lykkes om du er villig til å grave litt i deg selv.

Pastill

Dette er vanvittig viktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at mange kostholdseksperter mener at det er dumt å kutte ut en hel matgruppe (eller hva det kalles?). Og da er jo lavkarbo litt i strid med det tipset.

Men ts, jeg ser situasjonen din. Og jeg syns også at det er litt merkelig at de er skeptiske til lavkarbo hvis du har hatt så stort utbytte av det. Man tenker selvfølgelig at eksperter er eksperter og de skal man høre på for de har rett, men de kan også ha feil i noen tilfeller. Så du bør egentlig bare vurdere ditt eget tilfelle, og kanskje se om denne positive utviklingen på lavkarbo fortsetter - isåfall velge å fortsette eller å bytte "diett".

Lykke til videre i alle fall :)

Man kutter ikke ut hele matvaregrupper på lavkarbo. Man velger å prioritere langsomme karbohydrater fra kilder som også gir tilskudd av mineraler og vitaminer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fortalte at jeg hadde valgt lavkarbo, ble hun temmelig stram om munnen, og sa at "lavkarbo er noe vi er svært skeptiske til her."

. Legen sa at det var best for meg å "spise variert, og "å ha et opplegg der alt er lov."

Jeg er i mot lavkarbo, prøvde det og hadde det ikke bra sånn. Jeg kan grunngi det med at jeg er skeptisk til det og at jeg vil spise variert og ha et opplegg der alt er lov. Men en LEGE som skal forklare for DEG hvorfor du ikke kan følge et opplegg som funker for deg burde kunne forklare det bedre! Skal du liksom gjøre om på alt fordi hun sier at hun er "skeptisk"? Sa hun virkelig bare det? Det er da ingen ordentlige grunner som gjør at du vil slutte med noe som fungerer for deg. Jeg skjønner godt at du blir frustrert og ikke vet hva du skal gjøre når du ikke får ordentlig info. Neste gang får du be om å få ordentlige grunner til at du skal leve sånn som hun vil, og er ikke grunnene gode nok, så trenger du heller ikke å følge reglene hennes. Hvis lavkarbo fungerer for deg, og hun ikke kommer med noen GODE grunner for å leve annerledes, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan fortsette med lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Jeg syns det er rart med leger som er skeptiske til lavkarbo, det er da kommet mer og mer frem i søkelyset hvor skadelig raffinerte karbohydrater er. Lavkarbo trenger IKKE ensbetydende med ikke-karbo, det gjelder å velge de langsomme karbohydratene, og velge det sunne fettet.

Alle er enig i at man bør spise grovest mulig, fullkorn fremfor fine melsorter samt fullkornsris fremfor fin ris etc., at man burde få i seg mindre sukker er også klart.

Lever man slik, så vil man automatisk spise færre karbohydrater og man vil få i seg mindre energi etc. Samtidig vil man få mange fordeler med på kjøpet, mer metthet og sunnere kosthold/bedre helse for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot lavkarbo, prøvde det og hadde det ikke bra sånn. Jeg kan grunngi det med at jeg er skeptisk til det og at jeg vil spise variert og ha et opplegg der alt er lov. Men en LEGE som skal forklare for DEG hvorfor du ikke kan følge et opplegg som funker for deg burde kunne forklare det bedre! Skal du liksom gjøre om på alt fordi hun sier at hun er "skeptisk"? Sa hun virkelig bare det? Det er da ingen ordentlige grunner som gjør at du vil slutte med noe som fungerer for deg. Jeg skjønner godt at du blir frustrert og ikke vet hva du skal gjøre når du ikke får ordentlig info. Neste gang får du be om å få ordentlige grunner til at du skal leve sånn som hun vil, og er ikke grunnene gode nok, så trenger du heller ikke å følge reglene hennes. Hvis lavkarbo fungerer for deg, og hun ikke kommer med noen GODE grunner for å leve annerledes, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan fortsette med lavkarbo.

Ja, det sa hun. Til hverdags er jeg helt alene om å holde liv i "prosjektet", og jeg er så lei av å høre på folk som påstår at lavkarbo er "lettvint". Det er overhodet ikke lettvint! Jeg må jo fortsette med treningen og de gode vanene, og lavkarbo på budsjett er ikke til å drive gjøn med. Jeg skulle ønske jeg visste det du vet da jeg var der sist. Det er måned til neste veiing, og jeg jobber beinhardt for å gå ned de kiloene jeg la på meg igjen av et kosthold med karbo i. Jeg spiser ca. ti karbohydrater hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Så kult du er i gang med å ta tak i deg selv! Det er godt å være god mot seg selv :)

Hvilke tiltak har du iverksatt for å komme årsaken til dine spiseforstyrrelser til livs?

Dine spisefortyrrelser er et symptom på noe annet som er galt - har du tatt tak i det?

Når du kommer til bunns i det egentlige problemet, vil det også bli lettere å slanke seg, uansett hvilken sunn livsstil man velger. Lykke til med å "reparere deg selv", du skal nok lykkes om du er villig til å grave litt i deg selv.

Pastill

I enkle trekk fungerer det sånn at hvis jeg sulter meg, føler jeg meg bedre og er generelt blidere og mindre stygg. Jeg har et intenst hat mot mat. Det er ikke elsk-hat engang. Sånn har det vært i mange år.

Jeg har blitt henvist til spiseforstyrrelses-avdelingen ved Tønsberg sykehus. Jeg fikk en bunke skjemaer i posten, og de skremte meg faktisk litt. Foreløpig er jeg usikker på hvordan jeg skal jobbe med spiseforstyrrelsen, fordi legene jeg har snakket med er så kjappe til å prakke medisiner på folk. Det er ikke akkurat noen hemmelighet at lykkepiller øker appetitten, derfor har jeg nedlagt veto mot alle typer medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte at lavkarbo er så mye mer vanskelig og dyrere enn noe annet?!

Ja, selvsagt er det billig å spise brødskiver med ost hver dag. Men da kan man bake eget brød, det er til og med billigere enn å kjøpe brød. Eller kjøpe Fedon-brød om man ikke gidder å bake.

Når man lager en lavkarbomiddag så er det jo samme middagen som alle andre spiser, bortsett fra at poteten er byttet ut med litt mer brokkoli, risen er byttet ut med blomkål eller gulroten er byttet ut med tomat. Sauser man lager fra bunnen av inneholder ofte smør og egg, men det er da ikke dyrere enn å spise posesauser.

Så hele argumentet med at det er så dyrt å spise lavkarbo faller gjennom..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte at lavkarbo er så mye mer vanskelig og dyrere enn noe annet?!

Så hele argumentet med at det er så dyrt å spise lavkarbo faller gjennom..

Hva med alt kjøttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alt kjøttet?

Det er ikke nødvendig med mer kjøtt på lavkarbo enn på kost etter statens retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spiser ikke mer kjøtt på lavkarbo. Jeg spiser ikke kjøtt i det hele tatt.

Ikke i det hele tatt? Hva spiser du istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kjøttet? Spiser ikke mer kjøtt enn det hvem som helst annen gjør, bytter også mellom svin, storfe, kylling, kalkun og fisk. Proteindelen av maten er den samme, mindre karber, mer fett, og om jeg øker med karber en dag så spiser jeg mindre fett. Ikke verre enn det. Er ikke sånn at man fråtser i en kg kjøtt om dagen selv om man spiser lavkarbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke i det hele tatt? Hva spiser du istedet?

Retter av linser, bønner, kikerter...mye god erstatning for kjøtt/fisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...