Gjest Nadezhda Skrevet 10. april 2011 #1 Skrevet 10. april 2011 Jeg begynner å bli så lei, hver gang jeg skal lage brød blir de flate padder uansett hva jeg gjør. Bruker termometer for å få rett temperatur på vannet, tørrgjær, ferskgjær, blande gjæren rett i melet... You name it! Noen som har noen tanker om hvorfor jeg ikke får til dette?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #2 Skrevet 10. april 2011 Ha litt varmere temperatur på vannet med tørrgjær. Jeg bruker helle gjæret i bolla, så vannet, også visper jeg det litt. Etter det olje og salt, så begynner jeg med melet etter hvert. Og mer veske etter som. Også kan du "overheve" dem. I stedet for å la de bare heve en time første gangen, så lar du de heve i om så 3 timer. Så elter du deigen en stund, hever de på nytt i en time. Også elter du deigen på nytt og former brødene. Da bruker jeg heve de i en time, eller til de ser "passe stor" ut. De blir ekstra gode og luftige når en "overhever"! Men så skal det sies at jeg er sykemeldt for tiden og har ekstremt god tid...
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #3 Skrevet 10. april 2011 Ha litt varmere temperatur på vannet med tørrgjær. Jeg bruker helle gjæret i bolla, så vannet, også visper jeg det litt. Etter det olje og salt, så begynner jeg med melet etter hvert. Og mer veske etter som. Også kan du "overheve" dem. I stedet for å la de bare heve en time første gangen, så lar du de heve i om så 3 timer. Så elter du deigen en stund, hever de på nytt i en time. Også elter du deigen på nytt og former brødene. Da bruker jeg heve de i en time, eller til de ser "passe stor" ut. De blir ekstra gode og luftige når en "overhever"! Men så skal det sies at jeg er sykemeldt for tiden og har ekstremt god tid... Må legge til at disse 1-2-3 melblandingene har jeg ikke så gode erfaringer med. De blir ofte flate og ikke like gode.
Gjest Nadezhda Skrevet 10. april 2011 #4 Skrevet 10. april 2011 De har forhevet ganske lenge, men jeg vet ikke om jeg burde ha slått ut lufta av de midt i forhevingen. Jeg har pleid å bruke vann på 40 grader.
UnderCover Skrevet 10. april 2011 #5 Skrevet 10. april 2011 Elting er viktig. Veldig viktig. Og heving. Om du elter for lite, kan man ende opp med flate flapper ja.
Gjest Armule Skrevet 10. april 2011 #6 Skrevet 10. april 2011 Jeg veit ikke om du lager de helt fra bunnen av, eller ikke. Men dette gjør jeg med 1-2-3 Kornbrød: Har i en dl. mer vann enn det som står på pakken (jo mer vann man har i jo mindre trenger man å elte). Og fordeler en hel pakke ferskgjær i vannet (vannet er ganske varmt). Deretter rører jeg i melet litt og litt til pakken er tom. Elter med en sleiv i noen minutter til deigen begynner å bli "fibrete". Jeg driter i forhevinga, det lite å si, så har deigen direkte i form. Hever de i en time og steker de i 40 min. Brødet blir fantatisk godt og luftig
Gjest Nadezhda Skrevet 10. april 2011 #7 Skrevet 10. april 2011 Jeg lager fra bunnen av. Litt mer fint enn grovt. Gjerne en liten klype sukker eller sirup i også, for å få fart på hevingen, men den gang ei.
Gjest Armule Skrevet 10. april 2011 #8 Skrevet 10. april 2011 Hvor mye vann har du i? Som sagt, jo mer vann jo mindre elting trengs det siden vannet står for de samme prosessene. Men selvfølgelig, man skal heller ikke ha for mye vann i - da må man plutselig steke de i flere timer. Jeg elter aldri deigen for hånd, bruker kun sleiv. Og deigen er som sagt "fibrete" når den er ferdigeltet, og relativt fuktig. Den er med andre ord ikke særlig jevn eller fin!
Gjest Nadezhda Skrevet 10. april 2011 #9 Skrevet 10. april 2011 Jeg gjør sånn som du, bruker veldig mye vann i. Blir som en tjukk grøt, og må bruke sleiva til å "øse" oppi brødformene.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #10 Skrevet 10. april 2011 Når du hever brødet, hev det i vasken med formen i varmt vann og klede over. Når deigen er så oppsvulmet at den nærmest flyter over kanten og ser ut som gele når du kommer borti formen bærer du den høyst forsiktig inn i ovnen. Minst mulig vibrasjoner, og unngå å trampe forbi ovnen når det stekes. Bakertips.
Frk. Belle Skrevet 11. april 2011 #11 Skrevet 11. april 2011 (endret) Jeg lagde "eltefritt bød" (=langtidshevet brød som stekes i jerngryte) og det ble utrolig godt. Kanskje noe å prøve? Du finner oppskrifter på diverse matblogger.. Matentusiasten Trines matblogg Mat på bordet Selv brukte jeg 200g grovt mel (hvete og rug), 300g fint hvetemel, 1/4ts tørrgjør, 1,5ts salt, 4,5dl lunkent vann(kanskje 4 dl er mer passe). Det tar lang tid (12-20timer forheving), men med litt planlegginger funker det. Satte en ny deig i går kveld som skal steks ikveld for dette er artig Lykke til! Endret 11. april 2011 av Frk. Belle
Chrizzy Skrevet 11. april 2011 #12 Skrevet 11. april 2011 Kanskje du rett og slett bruker for mye vann? Hva med en god vanlig deig som er litt fast, men eser seg myk?
Gjest Jamme Skrevet 11. april 2011 #13 Skrevet 11. april 2011 Jeg har ikke det problemet, og jeg bruker nok mye mindre væske enn deg - deigen er så fast at jeg fint kan forme brød. En ting jeg gjør er å "sette i gang" gjæren når jeg bruker tørrgjær, altså at jeg rører ut gjæren med litt lunkent vann (bør være omtrent 37 grader når det ikke er gjær for søt deig) og en teskje honning, og venter til det skummer. Aner ikke hvor mye det har å si for hevingen, men da veit jeg i alle fall at gjæren er ordentlig aktiv. Utgangsoppskriften jeg bruker på brød står på bloggen min. Ellers kan jeg absolutt anbefale eltefritt brød! Har bare prøvd én gang, men det var veldig enkelt. Brødet ble nok litt tettere enn det pleier når jeg baker vanlig, men ingen "flat padde".
marisk Skrevet 12. april 2011 #14 Skrevet 12. april 2011 Jeg baker med surdeig, det krever litt planlegging, men brødet blir utrolig godt og saftig, og lager seg "selv", bare rør ingrediensene sammen. Har akkurat lagt ut oppskriften på hjemmesida mi: http://godeigen.edicypages.com/om-surdeigsbrod/oppskrift Ellers gjelder det vel bare å øve-øve-øve
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå