Gå til innhold

Pakke opp gaver ETTER bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi gifter oss neste år og i planleggingen av bryllupet har vi kommet opp med problemstillingen rundt det om vi kan vente med å pakke opp gaver til dagen (evt. noen dager) etter bryllupet? Vi gifter oss mest sannsynlig etter planen utenbys noe som gjør at vi også må frakte alle gavene ganske langt. Jeg har satt opp noen argumenter for og imot:

Pakke opp gavene selv, hjemme:

- Hyggelig å pakke opp selv, le sammen, lese kort, få tid til å sette pris på gavene.

- enklere og mer oversiktelig å få fraktet gavene hjem.

- Slipper å ha ett gavebord i lokalene (synes ikke det er så fint....)

- Slipper å gi jobben med å pakke opp til noen av gjestene

Jeg har selv blitt spurt om å ha ansvar for gavene i to bryllup. Etter den første erfaringen hadde jeg mest lyst til å si nei den andre gangen, fordi det er mye jobb. Gavebordet blir alltid for lite, det er alltid gamle tanter som skal flytte på gaver, kort og plassere sine gaver så alle ser de, og blande seg inn i arbeidet. I tillegg til at man flyr rundt i penkjole og høye heler. Jeg vil ikke legge denne jobben på noen i mitt bryllup, jeg vil at alle skal ha det hyggelig og kose seg sammen. :)

De argumentene jeg har for å ha gavebord er jo at gjestene skal få se gavene.

Så spørsmålet da er om det blir helt feil og droppe alt som heter gavebord i bryllupet?

Hva slags tradisjoner finnes det for dette?

Takker for alle innspill!:)

Endret av synni
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å droppe gaver helt og holdent hvis det er så vanskelig?

• Liker 1
Skrevet

Hva med å droppe gaver helt og holdent hvis det er så vanskelig?

Det var ikke meningen å fremstille det at gavebord er så vanskelig, heller det at jeg ikke vil legge jobben på noen. Jeg kjenner ikke til andre tradisjoner enn å ha gavebord i bryllup og lurer derfor dette. Man vil jo gjerne at alt skal være perfekt på bryllupsdagen!

Forslaget ditt er uansett veldig fint, det er jo gave nok i seg selv at venner og familie vil feire dagen med oss.

Skrevet

Jeg har vært i et bryllup i England hvor gavene ikke ble pakket opp før noen dager senere, og jeg syntes det var veldig rart. For meg som gjest er det veldig hyggelig å se på gavebordet og ikke minst i mitt eget bryllup var det gøy å ha et gavebord! Jeg har ved flere anledninger vært med på å pakke opp gaver fra brudeparet, og jeg syntes det var veldig hyggelig og morsomt, ikke minst fordi det ofte er noen snåle gaver fra gamle tanter osv...

Så jeg synes det mangler noe i et bryllup uten gavebord, ja.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i et bryllup i England hvor gavene ikke ble pakket opp før noen dager senere, og jeg syntes det var veldig rart. For meg som gjest er det veldig hyggelig å se på gavebordet og ikke minst i mitt eget bryllup var det gøy å ha et gavebord! Jeg har ved flere anledninger vært med på å pakke opp gaver fra brudeparet, og jeg syntes det var veldig hyggelig og morsomt, ikke minst fordi det ofte er noen snåle gaver fra gamle tanter osv...

Så jeg synes det mangler noe i et bryllup uten gavebord, ja.

Tusen takk for svar! Det var veldig til hjelp. Flott å få litt andre synspunkter på det og veldig fint å høre at du hadde en positiv opplevelse ved å hjelpe til med gaveåpningen! Jeg håper og tror jo at jeg kun har vært veldig uheldig når jeg har hjulpet til. Det skal jo i utgangspunktet være en morsom og hyggelig opplevelse:D

Skrevet

Jeg tenker at det er litt rart å ikke ha gavebord, det er kanskje litt stas for gjestene og brudeparet, så vi skal ha det ihvertfall. Vi forøvrig skal også ha bryllupet lang unna der vi bor, men velger da å lagre noen av tingene hos mine foreldre til vi får mulighet til å hente og bruke dem.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Elsker å se på gavebordet, det er en viktig del av bryllupet for min del. De gangene jeg har vært oppakker synes jeg det har vært koselig, hyggelig å ha en rolle i bryllupet. Hadde selv gavebord i mitt bryllup.

Samtidig er jeg av de som mener at slike detaljer må være opp til den enkelte, og at ikke alle trenger å gjøre ting på samme måten. Selv om jeg reagerer på ting i bryllup og tenker at jeg ikke ville gjort det på den måten, velger jeg å ha forståelse for at folk gjør ting på sin måte, og går i alle fall ikke rundt og sladrer og skravler om det.

Skrevet

Jeg synes også gaveoppakkingsjobb er bare hyggelig, og har samme inntrykk fra andre - så det er ikke sikkert dine oppakkere vil synes det er like stress som du gjorde. Kanskje hadde du uflaks med bryllupene (og de gamle tantene til stede), hehe. Jeg synes også det bare er hyggelig å kunne hjelpe til litt, men det er klart folk har ulike innstillinger til slikt - om man bare vil være gjest eller gjerne vil gjøre litt. Du kan jo lodde stemningen med de aktuelle?

Om du ikke vil ha gavebord er du allikevel ikke helt alene om det, jeg har sett og hørt andre som åpner gavene selv etter bryllupet, blant annet noen som gjorde det under en felleslunsj dagen etter bryllupet. Da fikk de jo mulighet til å selv åpne, og dele det med i hvert fall en del av giverne, og det virker jo også veldig hyggelig. :)

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du planlegger litt godt blir det mindre stress for de som får jobben med å pakke opp gavene. Sørg for at det er minst to stk som deler på oppgaven, og pass på at de får god nok tid til å gjøre denne jobben før maten.

Sørg videre for at de har følgende tilgjengelig:

Flere sakser,

Sorte plast sekker til papiret,

Liste med nr på hvor de kan skrive opp hvilken gave nr som kom frem hvem,

Små klistermerker med nr på som de kan sette på gavene,

Bord som er stort nok hvor de skal sette gavene

Avklart hvem som skal passe på eventuelle penger dere måtte få.

Da bør det være en ok jobb og ikke skape for store problemer for noen :)

Skrevet

Dersom du planlegger litt godt blir det mindre stress for de som får jobben med å pakke opp gavene. Sørg for at det er minst to stk som deler på oppgaven, og pass på at de får god nok tid til å gjøre denne jobben før maten.

Sørg videre for at de har følgende tilgjengelig:

Flere sakser,

Sorte plast sekker til papiret,

Liste med nr på hvor de kan skrive opp hvilken gave nr som kom frem hvem,

Små klistermerker med nr på som de kan sette på gavene,

Bord som er stort nok hvor de skal sette gavene

Avklart hvem som skal passe på eventuelle penger dere måtte få.

Da bør det være en ok jobb og ikke skape for store problemer for noen :)

Enig.

Det bør også være klart hvem som har ansvaret for å pakke ned gavene når festen er slutt. For det er ikke LIKE hyggelig som å pakke opp. :filer:

Skrevet

Vet at det er vanlig i bl.a. England at man pakker opp gavene selv etter bryllupet. Jeg synes det høres veldig hyggelig ut jeg. Folk reagerer jo på alt mulig når det gjelder bryllup, så noen kommer sikkert til å henge seg opp i at det ikke er vanlig i Norge e.l. Men til syvende og sist er det ditt bryllup og du bestemmer.

• Liker 1
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hei!

Jeg har vært servitør i noen bryllup, og da har det funket sånn at et par av de som er servitør/innleid på kjøkkenet, går og pakker opp gaver etter hvert som de kommer. Mange gaver kommer til lokalene før gjestene/brudeparet kommer. Men en del kommer etter hvert og da tror jeg vi pakket opp, skrev liste og la lapper på rett plass, mellom middagen og kaffen tror jeg.

Siden man allerede har leid inn kjøkkenfolk og servitører og de oftest får litt betaling for jobben og ikke er gjester, så passer det fint at de gjør jobben.

Må bare huske å være flinke med å legge lapper på riktig gave og skrive en tydelig liste.

Det var bare et tips.

Lykke til uansett hva dere velger på den store dagen ;)

AnonymBruker
Skrevet

Som gjest synes jeg at det å se på gavebordet er en veldig kjekk ting i bryllup. Spesielt når det er endel dødtid, eller man bare vil ha en liten pause, eller man ikke kjenner så mange, og trenger et sted å "henge". Synes altså at gavebordet har en viktig funksjon i bryllup.

Skrevet

Som gjest synes jeg at det å se på gavebordet er en veldig kjekk ting i bryllup. Spesielt når det er endel dødtid, eller man bare vil ha en liten pause, eller man ikke kjenner så mange, og trenger et sted å "henge". Synes altså at gavebordet har en viktig funksjon i bryllup.

Eg er einig i dette. Det kan óg bryte isen i forhold til samtale rundt bordet. Ikkje alle er like gode på småprating, og då å kunne snakke om gavene er ein grei isbrytar.

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi skal ha gavebord, men gavene skal være uopppakkede! Vi skal åpne gavene dagen etter sammen med svigerforeldrene. Har vært i et bryllup tidligere hvor det samme også var gjort

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Som flere andre her, syns jeg det er fint med gavebord i bryllup, og hvis det manglet ville jeg syns det var litt rart. Og jeg tenker at den eldre garde nok vil reagere på om det mangler gavebord.

Selvfølgelig må en gjøre det som passer en best, men TS ba om meninger, så her var min :)

Lykke til med forestående bryllup :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at hvis det skal være gaver, bør det også være gavebord. Jeg opplever det som litt utakknemlig hvis brudeparet tar med gavene hjem og venter med å pakke opp, akkurat som om de har nok med seg selv og sitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i bryllup hvor gaver fra de nærmeste var pakket ut, noen gaver var uinnpakket og resten var ikke tatt med og satt på/ved bordet. Synes det må være opp til hver enkelt, selv om et gavebord kan være et blikkfang og noe å stille seg ved når man ikke kjenner noen. Kanskje ta med noen gaver og bare fra de nærmeste, som foreldre, søsken og forlovere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...