Gå til innhold

Basalforbrenning


PepsiMax

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Trolltausa
En mer nøyaktig metode

En bedre metode er å beregne kroppens grunnleggende kaloribehov (basic metabolic rate, BMR). Den er som følger:

Menn: = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyden i centimeter) - (6.8 x alder i år)

Kvinner: 655 + (9,6 x vekt i kg) + (1,8 x høyden i centimeter) - (4,7 x alder i år)

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :D

Er det noen måte jeg kan vite ca hvor mye jeg må trekke fra dette da jeg sliter med stoffskiftet og har en lav forbrenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Det er flere måter du kan få vite litt om din basalfrobrenning, dog spiller en god del forhold inn, bl.a. hvor velltrent (aktiv) du er etc.

Det enkleste er enkle utregningsmetoder for forhåndsgitte kriterier som er treffsikker på mange men bommer mer på andre, eller du kan rett og slett får det regnet ut mer avansert av noen som kan en del om dette. Det er også mulig å måle det, siste er jo mest nøyaktig men også det desidert dyreste om du i det hele tatt hadde hatt sjansen til å få målt dette (jeg ser ingen grunn til at du skal måle det i alle fall).

Det enkleste for deg er å ta utgangspunkt i en tabell. Gir ingen eksakt tall, men det trenger du heller ikke å vite da det uansette r din totale forbrenning som er avgjørende. Den viljestyrte forbrenningen i så måte er så vanskelig å ha oversikt over at tallene bare trenger å være veiledende uansett, da eksakt vil du ikke klare å regne det (ville heller ikke en ekspert klart ved hjelp av bare regnemetoder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...