AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #1 Skrevet 10. april 2011 Hvor mye Omega 3 anbefales det å spise pr dag? Jeg har søkt, men finner ikke noe konkret, og så glemte jeg såklart å spørre ved siste jordmortime, da vettu Jeg tar 2 tabletter med Møllers, men kanskje man må/bør ta mer? Er i 2. trimester. Vil jo ha et intelligent barn, må vite! Min lenke Spiser dere andre gravide ekstra vitaminer?
Sushi Skrevet 10. april 2011 #3 Skrevet 10. april 2011 (endret) Det beste er jo å få det inn gjennom maten, ved å f.eks spise en liten boks makrell i tomat hver dag, eller laks/annen fet fisk til middag flere ganger i uka. Hvis du heller skal ta tilskudd så er det vel den dosen som står på boksen du skal forholde deg til, såvidt jeg har skjønt det. Edit: Glemte å svare på det andre spørsmålet. Jeg tar jern (pga. påvist mangel, selvsagt), kalsium - og innimellom omega 3 hvis jeg ikke har spist fet fisk. Endret 10. april 2011 av Sushi
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #4 Skrevet 10. april 2011 Jeg drikker tran Hvor mye?? Makrell i tomat har jeg ikke spist siden barndommen- kanskje på tide å forsøke igjen nå!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #5 Skrevet 10. april 2011 Jeg tar sånn lifeline gravid/ammende vitaminer fra apoteket. Sikkert ikke sånn kjempenødvendig, men får i meg de vitaminene/mineralene jeg trenger ihvertfall. Det er 2 omega3 kapsler og 2 vitamin/mineral tabletter pr dag. Hør med jordmor hvis du er i tvil om du får i deg nok av det du trenger. 1
Teriyaki Skrevet 10. april 2011 #6 Skrevet 10. april 2011 Jeg tar sånn lifeline gravid/ammende vitaminer fra apoteket. Sikkert ikke sånn kjempenødvendig, men får i meg de vitaminene/mineralene jeg trenger ihvertfall. Det er 2 omega3 kapsler og 2 vitamin/mineral tabletter pr dag. Hør med jordmor hvis du er i tvil om du får i deg nok av det du trenger. Det gjør jeg også, bare at jeg fortsatt går på den for første trimester. Da får man i seg det man trenger! Jeg spiser nemlig ikke særlig med fisk, desverre. Men føler det går bra siden jeg tar dette kosttilskuddet.
missLynch Skrevet 10. april 2011 #7 Skrevet 10. april 2011 Lifeline her også. Vurderer å slutte med de, har et variert kosthol, og så hender det jeg blir så kvalm av vitamintaletten, av en eller annen grunn. Jeg vil tro at 2 stk trankapsler er helt fin dagsdose. Eller trenger man mer, kanskje?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #8 Skrevet 10. april 2011 Hvor mye Omega 3 anbefales det å spise pr dag? Jeg har søkt, men finner ikke noe konkret, og så glemte jeg såklart å spørre ved siste jordmortime, da vettu Jeg tar 2 tabletter med Møllers, men kanskje man må/bør ta mer? Er i 2. trimester. Vil jo ha et intelligent barn, må vite! Min lenke Spiser dere andre gravide ekstra vitaminer? Omega er utrolig bra, men for guds skyld, velg noe annet enn Møllers og det du får kjøpt på Rema! Fullt av kjemikaler, velg heller noe fra helsekosten, mye renere og bedre produkter.
Teita Skrevet 28. april 2011 #9 Skrevet 28. april 2011 Jeg drikker tran 1-2 spiseskjeer om dagen. Kommer ann på formen. Hehe
Gjest Alabama Skrevet 28. april 2011 #10 Skrevet 28. april 2011 Pass på at omega3-kapslene ikke inneholder vitamin A, det skal man ikke ha for mye av under graviditeten! Står det ikke anbefaling om vitaminer og kosttilskudd på matportalen?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #11 Skrevet 28. april 2011 Det står bare dette: Bra å spise: Fet fisk som makrell, sild, kveite, ørret og laks. Noen typer melk og margarin er også beriket med D-vitamin. Ta tran eller annet tilskudd med vitamin D. Da må jo trankapsler uten andre vitaminer tilsatt være bra da.
Gjest Alabama Skrevet 28. april 2011 #12 Skrevet 28. april 2011 Det står bare dette: Bra å spise: Fet fisk som makrell, sild, kveite, ørret og laks. Noen typer melk og margarin er også beriket med D-vitamin. Ta tran eller annet tilskudd med vitamin D. Da må jo trankapsler uten andre vitaminer tilsatt være bra da. Så rart.. Står det noe på pakka du har kjøpt da? Du kan sikkert bare ta det som er anbefalt på pakka til "vanlige" mennesker. (Så lenge den ikke inneholder vitA!)
missLynch Skrevet 29. april 2011 #13 Skrevet 29. april 2011 Fant dette angående om man kan overdosere vitamin A/ omega 3: Min lenke Det skal altså mye til å gjøre dèt
Sushi Skrevet 29. april 2011 #14 Skrevet 29. april 2011 Fant dette angående om man kan overdosere vitamin A/ omega 3: Min lenke Det skal altså mye til å gjøre dèt Jepp, det går fint å ta multivitamin med A-vitaminer i, for eksempel. Det jordmora mi sa til meg var at jeg ikke skulle ta både multivitaminer og omega 3/tran med A-vitamin.
utlendingen Skrevet 29. april 2011 #15 Skrevet 29. april 2011 er det noen som vet noe om hvordan rosenrot påvirker fosteret? jeg tar vanligvis kalsium (pga. astmamedisiner og fare for benskjørhet), multivitaminer, c-vitaminer (fordi jeg har røkt i tyve år) og rosenrot. jeg spiser mye mer fisk enn anbefalt, så jeg tar ikke tran. nå har jeg byttet ut rosenroten med folsyre, tar ellers det samme. skulle likevel gjerne ha fortsatt med rosenroten, for den hjelper meg virkelig med energien - spesielt siden jeg har gått ned fra halvannen liter kaffe om dagen til bare én kopp kaffe og én kopp sort te.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #16 Skrevet 29. april 2011 Til utlendingen. Fant en del stoff om Rosenrot og graviditet på svensk. Det jeg trekker som slutning etter å ha lest det, er: Samtlige sluttet med rosenrot da de ble gravide. Jeg fikk beskjed da jeg gikk gravid om å være forsiktig med div. urter fordi det ikke er utført tester av virkningen på fosteret. Snakk med lege eller jordmor!
Gjest Alabama Skrevet 29. april 2011 #17 Skrevet 29. april 2011 (endret) Det er som oftest høyere dose vitamin A i både omega3 og multivitaminkapselene enn det som er anbefalt for gravide. Man får i seg vitamin A gjennom kosten også, så jeg ville ikke tatt noe ekstra av det! I andre land, bl.a Sverige og Danmark fraråder man Avitamin-tilskudd.. http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/vitamina.php Endret 29. april 2011 av Alabama
Gjest Tavira Skrevet 29. april 2011 #18 Skrevet 29. april 2011 Rosenrot anbefales ikke ved graviditet og amming fordi fosteret/barnet vil bli påvirket av det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå