Gå til innhold

kausjonist til boliglån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og min samboer skal bygge oss hus. Har alt men planlegging klart og har vært i banken å fått lån. men for å få lånet krever banken kausjonist. Noe vi har ringt til nesten hele familien å spurt om. Men har fått nei hittil.

For oss hvar det bare en mulighet igjen og det var å ringe min far. jeg skal prøve å gjøre dette kort. Min far å min mor ble skilt da jeg var liten baby. Siden da har jeg ikke hatt kontakt men faren min. og da jeg ble 19år ville han kontakte meg igjen. noe jeg følte ble rart og som jeg sa at jeg ikke ville pga av at jeg har en stefar som stiller mere opp å ville heller ha kontakt med han.

Da den eneste sjansen for å få et svar til på ja eller nei på kausjonist, ringte jeg min far. Han sa klart nei på telefonen. jeg sa at d forstår jeg.

Senere samme kvelden sender han melding til meg der det står at han ville gjrne hjelpe meg men lånet som kausonist. men siden jeg ikke ville ha kontakt med han, måtte det bare bli sånn, for da ville ikke han heller gjøre noe for meg.

Etter en stund tenkte jeg at dette var dårlig gjort av han å si. så jeg sa til han at jeg har ikke akkurat valgt meg ut av livet hans selv. å bli dratt mellom 2 er ikke lett osv.

Men da fikk jeg til svar at jeg er stor nokk til å ta avgjørelser selv. jeg svarte med ok, deg om det.

han forstår ikke hvor tøft det er å være meg når han sier nei til kausjon men etterpå sier ja men kan ikke lell fordi jeg ikke ville ha kontakt med han. å ødlegge på en måte drømmen min om bolig...

Hva skal jeg gjøre?:-/ litt lei meg nå...:(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns han velger rett, i og med at du faktisk hadde et valg, og tar kun kontakt når du trenger noe. Og det har han også skjønt.

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde aldri i livet sagt ja til å være kausjonist for noen som jeg kjenner i så liten grad som det din far tydeligvis gjør meg deg. Ja, han er faren din, men han vet tydeligvis ingen ting om hvordan du er til å holde styr på din egen økonomi. Den risikoen hadde jeg ikke vært villig til å ta. Om du ønsker kontakt med ham, eller han med deg, bør det skje på et annet grunnlag enn at du plutselig ønsker hans hjelp.

De problemene dere har som følge av at han ikke har stilt opp for deg, bør løses på en annen måte enn ved at han skal risikere hele sin privatøkonomi på å "kjøpe deg" gjennom å stille som kausjonist.

Jeg forstår at du synes det er kjipt at ingen vil stille som kausjonist, men da må du bare lete etter en annen utvei.

• Liker 5
Skrevet

ok. må bare si at det er mange år siden jeg hadde det valget. men valgete heller å ha kontakt med min stefar. følte det be rett da åvernfor min stefar såm har vært min "far" hele livet. hviste ikke da at jeg koms til å få et slikt oppgjør nå. :-/

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Man kan jo uansett ikke forvente at foreldre vil ta den risikoen det faktisk er med kausjonering. At faren din sa nei er jeg ikke overrasket over, mtp. graden av kontakt dere har hatt.

• Liker 1
Skrevet

ja, forstår hva du mener:-)

Men føler mere på at det er fordi at jeg ikke vil ha kontakt med han at han sier nei. og det ska jeg respektere. men da er det veldig dumt av han å si etterpå at jeg kan lell, men det er din skyld at det ble sånn. så da vill han ikke. han vet godt at jeg har klart meg selv helt siden jeg flyttet ut av rede. så tror ikke han er noe redd for at økonomien hans skal bli risikert. det går mere på at jeg så nei:-/

Skrevet

Jeg hadde heller ingen forventninger til at han skulle si ja. jeg regnet med nei. men synes bare det blir for domt i forhold til min boligdrøm når han sier nei, og vi sier det ferdig med det da. men sender meg melding lenge etter på at jeg skulle gjæren ha hjulpet deg men sånn må det bare bli når du ikke ville..

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

For meg virker det som om du skylder på han for at din boligdrøm gikk i vasken, selv om du sier du ikke hadde forventninger. Jeg skjønner du er skuffet, men han var ikke forpliktet til å si ja. Men synes han kunne spart seg for at "det var din skyld". Viser kanskje at det var likegreit at du ikke har kontakt med han.

• Liker 3
Skrevet

ja, forstår hva du mener:-)

Men føler mere på at det er fordi at jeg ikke vil ha kontakt med han at han sier nei. og det ska jeg respektere. men da er det veldig dumt av han å si etterpå at jeg kan lell, men det er din skyld at det ble sånn. så da vill han ikke. han vet godt at jeg har klart meg selv helt siden jeg flyttet ut av rede. så tror ikke han er noe redd for at økonomien hans skal bli risikert. det går mere på at jeg så nei:-/

Det høres jo ut som en ganske merkelig og barnslig oppførsel fra hans side.

Jeg ville nok vært skuffet selv, men da over å ha en far som bruker mulige kausjonslovnader som lokkemiddel for å få kontakt med meg, og ikke for nei-et i seg selv.

Mine foreldre vil ikke kausjonere for meg, selv om de har stort økonomisk spillerom, vi har et godt forhold, og jeg har full kontroll over min privatøkonomi. Og det respekterer jeg. Det er ingen selvfølge å finne kausjonist, det er et stort ansvar uansett hvor pliktoppfyllende vedkommende kausjons-mottaker måtte være.

Skrevet

nei overhode ikke. var ikke slikt jeg mente det med å skylde på han for at han ikke ville for min boligdrøm. men det er det at han kommer med slike kommentarer etterpå som jeg blir irritert over. han kunne ha spart seg for det mener jeg når han vet innerst inn hvor mye jeg har ønsket dette. på en måte føler jeg at jeg er gla jeg ikke har kontakt med han når han sier sånt. men det er ikke lett når han prøver på en måte å skylde på min mor eller meg får at jeg ikke har kontakt med han nå..

Gjest Gjest
Skrevet

jeg synes selv han er lite voksen av seg når han sier likt i ettertid. blir litt lei meg når han gjør slikt.

det er en risiko med å være kausjonist, så vet ikke om jeg ville hvert det selv. men det hadde kommet an på hvem det hadde hvert. vi får nåkk bare spare til egenkapital selv.

Gjest gjest
Skrevet

Du høres utrolig barnslig ut.

Din far har antagelig veldig lyst på kontakt med deg, og derfor brukte han kausjonist"kortet nå. Jeg hadde nok utnyttet hver en mulighet jeg også om jeg hadde vært faren din.

At ingen vil være kausjonist er ganske vanlig faktisk.

Videre syns jeg det er merkelig at dere har planlagt alt før dere har forsikret dere ang lånet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du først har valgt vekk din far og ikke hatt kontakt siden, synes jeg faktisk at du er direkte frekk som i det hele tatt ringer å spør.

Han sitter nok med følelsen av at han bare er god nok når alt annet er prøvd først, og det er ingen god følelse. Han kunne nok spart seg kommentaren, men du burde aldri ha spurt om han kunne kausjonere for dere.

Når du har valgt vekk ett familiemedlem har du gjort det i alle settinger. Enkelte valg kan ikke tilbakekalles og endres for eget godtbefinnende.

Det er snart 20 år siden jeg valgte vekk min far så jeg vet hva jeg snakker om.

• Liker 6
Skrevet

ja synes det selv også.

tror han vil ha kontakt med meg ja. men å prøver å lokke meg slikt er ikke noe jeg vil på den måten. så det er ganske vanskelig ja.

vi gikk i banken av alt ført, så sa di at vi måtte finne ut priser på ting osv. vi satte opp budskjet og dro til banken igjen. det var da når vi hadde funnet ut alt banken sa vi måtte ha kausjonist. litt domt at di sa det til slutt synes jeg. men slik ble det.

Skrevet

Når du først har valgt vekk din far og ikke hatt kontakt siden, synes jeg faktisk at du er direkte frekk som i det hele tatt ringer å spør.

Han sitter nok med følelsen av at han bare er god nok når alt annet er prøvd først, og det er ingen god følelse. Han kunne nok spart seg kommentaren, men du burde aldri ha spurt om han kunne kausjonere for dere.

Når du har valgt vekk ett familiemedlem har du gjort det i alle settinger. Enkelte valg kan ikke tilbakekalles og endres for eget godtbefinnende.

Det er snart 20 år siden jeg valgte vekk min far så jeg vet hva jeg snakker om.

jeg synes ikke det, jeg synes heller han var mere frekk mot meg når han kom etter 19år å ville ha kontakt, da var plutselig jeg bra nokk for han. og han hadde også skjansen til det tiligere. men hvorfor da komme etter 19år? akkurat som om jeg kan komme nå å spørre om noe til han. synes det blir ganske likt egentlig. er jeg plutselig bra nåkk eller 19 år. å han føler seg kanskje bra nåkk nå, så det synes jeg ikke at dette valget kan ikke tilbakekalles. jeg vet ikke vorfor du har valgt som du har gjort, men jeg gjore det fordi at jeg hadde en sefar som tok seg av meg siden jeg var 1år:)

Gjest gjest
Skrevet (endret)

ja synes det selv også.

tror han vil ha kontakt med meg ja. men å prøver å lokke meg slikt er ikke noe jeg vil på den måten. så det er ganske vanskelig ja.

vi gikk i banken av alt ført, så sa di at vi måtte finne ut priser på ting osv. vi satte opp budskjet og dro til banken igjen. det var da når vi hadde funnet ut alt banken sa vi måtte ha kausjonist. litt domt at di sa det til slutt synes jeg. men slik ble det.

Han lokker deg jo ikke, han er jo ikke annet enn ærlig med deg. Kan ikke skjønne at du tok kontakt med han i det hele tatt.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg synes ikke det, jeg synes heller han var mere frekk mot meg når han kom etter 19år å ville ha kontakt, da var plutselig jeg bra nokk for han. og han hadde også skjansen til det tiligere. men hvorfor da komme etter 19år? akkurat som om jeg kan komme nå å spørre om noe til han. synes det blir ganske likt egentlig. er jeg plutselig bra nåkk eller 19 år. å han føler seg kanskje bra nåkk nå, så det synes jeg ikke at dette valget kan ikke tilbakekalles. jeg vet ikke vorfor du har valgt som du har gjort, men jeg gjore det fordi at jeg hadde en sefar som tok seg av meg siden jeg var 1år:)

Vet du hva som er grunnen til at du og din far ikke hadde kontakt etter at han og moren din gikk fra hverandre - det er jo en mulighet for at han ville treffe deg for alt det du vet.

Uansett hva som var årsaken har dere ikke hatt kontakt frem til han gjorde et forsøk når du var 19 år, da avviste du ham, hvorfor i himmelens navn skulle han stille som kausjonist for deg når han ikke kjenner deg eller din økonomiske sans, og når du i tillegg ikke ønsker å ha noe med ham å gjøre? Det kan være en økonomisk risk å stille opp som kausjonist, jeg synes nesten det er litt rart om dere har spurt flere i familien om noe sånt utenom de aller nærmeste som foreldre og muligens søsken.

Spar ett par år, så går det nok i orden skal du se.

• Liker 1
Gjest Karen
Skrevet

Jeg skjønner faren din. Slik jeg ser det, tar du kontakt med han kun fordi du ønsker å oppnå noe for deg selv. Kausjonistansvaret er mer omfattende enn å signere et papir. Det kan få store konsekvenser for han dersom dere misligholder lånet. Jeg har derfor full forståelse for at faren din ikke ønsker å risikere noe overfor en person han ikke har kontakt med, dette til tross for at du er hans datter. Hvor gammel er du forresten?

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår din far veldig godt. Antakelig ble han litt paff over å bli oppringt av deg etter så lang tid, for så å oppdage at alt du ville ha av ham var penger. Når han hadde fått tenkt seg litt om følte han vel behov for å poengtere at han gjerne vil ha kontakt med deg, men at han ikke er en pengesekk du kan utnytte når det passer deg.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig stiller han ikke seg i en situasjon der han er ansvarlig for flere hundre tusen kroner for en person han ikke kjenner! Du har jo ingen interesse for å ha kontakt med ham, så hvorfor skulle du da bry deg om at det er han som blir skadelidende den dagen dere ikke klarer å betale rentene på lånet deres?

For meg satt det utrolig langt inne å skulle spørre mine egne foreldre om å være kausjonister for 10%, og samboeren min sliter enda med tanken på at svigers skal være de det går ut over hvis vi fucker opp.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...