Gå til innhold

Gravid og oppkast

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har vært prøvere ikke så veldig lenge, og tidligere denne uken testet jeg positivt! Har vært ganske uvel i det siste, så har egentlig skjønt det før testen ble tatt. Vi er selvfølgelig kjempeglade, men jeg sliter veldig med at jeg er dårlig. Den siste uken har jeg kastet opp hver eneste dag. Da moren min var gravid med meg, kastet hun opp igjennom hele svangerskapet (og jeg er derfor enebarn).

Skal selvfølgelig snakke med legen om det her også, men fikk ikke time der før mandag om en uke (altså ikke nå på mandag). Det jeg lurer på er, hva slags problemer kan konstant kvalme og oppkast by på? Jeg har total tannlegeangst, og er livredd for at langvarig oppkast skal gå utover tennene mine. Noen som har noen tips, om hvordan dette kan unngås på best mulig måte? 9 mnd med oppkast kan da ikke være særlig bra?

jeg er også litt bekymret for matinntaket, jeg er ingen storspiser fra før av, og ihvertfall ikke når jeg er kvalm. Er redd for at jeg ikke skal klare å få i meg nok næring. Er ikke bare kvalm på morgenen heller, midt på dagen går greit, og så blir det verre igjen på kvelden.

Krysser fingrene for at det skal gi seg, ihvertfall etter de tre måneden. Men noen som har noen generelle tips og råd å komme med angående dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta sorgene på forskudd, det er svært uvanlig å være kvalm hele svangerskapet, selv om din mor var det. Jeg er heller ikke noe godt eksempel, men det kan i alle fall være en trøst at det ikke er stor sannsynlighet for at kvalme og oppkast varer så lenge.

Ang. tennene så er det lurt å skylle med munnskyll etter du har kastet opp. Du bør ikke pusse tennene før etter 30 min, da kan du skade emaljen.

Når det gjelder næring så tar den lille spiren alt den trenger, så det må du ikke bekymre deg for. Problemet med å kaste opp over lengre tid er jo at man selv blir veldig slapp og dårlig av det, og man kan etterhvert bli underernært. Du bør drikke mye, gjerne farris (som hjelper på saltbalansen). Spis små, hyppige måltider om du klarer.

Ellers har sikkert legen din noen råd å komme med. Fram til du kommer dit må du være obs på dehydrering. Et par dager uten at du får i deg væske er nok til at du bør kontakte lege eller legevakt. Håper det ikke blir så ille for deg. :)

Gratulerer med graviditeten!

Skrevet

Takk for svar! :)

Uff nei håper virkelig jeg slipper unna, men tenker at det er sannsynlig siden min mor hadde dette problemet hele svangerskapet igjennom...

Takk for tips, de skal jeg ta med meg videre. Men om jeg kaster opp veldig mye, så får jeg jo i meg langt under det jeg skal ha i meg hver dag. Har begynt å ta kosttilskudd midt på dagen, slik at jeg forhåpentligvis ikke kaster opp de ihvertfall. Om jeg ender opp med underskud på mat gjennom hele svangerskapet, så kan da vel ikke det være bra? Føler meg ikke akkurat særlig bra om dagen heller. :tristbla: Det legger liksom litt demperen på det å faktisk å ha blitt gravid, vi skal jo være storfornøyde og i kjempehumør nå. :tristbla:

Skrevet

Noe jeg syns er kvalmestillende er lime-smoothie: 1 agurk, 2-3 skrellede lime, 12-13 isbiter, 1 avokado, og kjør det i blenderen. Også, ta 50-50 farris og eplemost og drikk små slurker.

Ville heller pusset tennene/skylt munnen med natron enn munnskyllevann :)

Skrevet

Om jeg ender opp med underskud på mat gjennom hele svangerskapet, så kan da vel ikke det være bra? Føler meg ikke akkurat særlig bra om dagen heller. :tristbla: Det legger liksom litt demperen på det å faktisk å ha blitt gravid, vi skal jo være storfornøyde og i kjempehumør nå. :tristbla:

Skjønner deg veldig godt, dette er ikke noe gøy. Men det er ennå tidlig for deg, og det er gode sjanser for å bli bedre etter 12.-14. uke.

Jeg har vært kvalm hele svangerskapet, men det har blitt MYE bedre siden den første tiden. Det er nå det er verst for deg, og så blir det sannsynligvis bedre, om ikke helt bra. Jeg klarer for eksempel fint å få i meg nok mat nå.

Husk at du får oppfølging fra lege. Hvis du ikke får i deg mat og drikke så vil de følge med, og eventuelt blir du innlagt på sykehuset. Der får du først og fremst væske intravenøst, men de kan også gi deg næring gjennom sonde.

Det kommer til å gå bra, selv om det er frustrerende og forferdelig ubehagelig underveis!

Tjoms: Hvorfor skal man skylle munnen med natron?

Skrevet

Tjoms: Hvorfor skal man skylle munnen med natron?

Fordi munnskyllevann er veldig sterkt (kjemikaler), og natron er mer skånsomt, men gjør samme nytten. Kjenner folk som bare pusser tenna med natron og vann, de har aldri tannsten og veldig friskt tannkjøtt! :D

Skrevet

Fordi munnskyllevann er veldig sterkt (kjemikaler), og natron er mer skånsomt, men gjør samme nytten. Kjenner folk som bare pusser tenna med natron og vann, de har aldri tannsten og veldig friskt tannkjøtt! :D

Ok, men vil ikke natron slipe tennene, på en måte? For man skal ikke pusse tennene rett etter oppkast, da skader man emaljen. Man må derfor vente 30 min med å pusse tennene, og i mellomtida er det lurt å skylle munnen (for å få vekk syra). Jeg ville ikke kutta ut fluor i min tannpleie i alle fall...

Skrevet

Ok, men vil ikke natron slipe tennene, på en måte? For man skal ikke pusse tennene rett etter oppkast, da skader man emaljen. Man må derfor vente 30 min med å pusse tennene, og i mellomtida er det lurt å skylle munnen (for å få vekk syra). Jeg ville ikke kutta ut fluor i min tannpleie i alle fall...

Nei, ikke med mindre man pusser tennene. Natron er veldig syrenøytraliserende, og er også helt uten kjemikaler. Man trenger faktisk ikke fluor, det er tanntråd som er viktig.

Skrevet

Nei, ikke med mindre man pusser tennene. Natron er veldig syrenøytraliserende, og er også helt uten kjemikaler. Man trenger faktisk ikke fluor, det er tanntråd som er viktig.

Ok, da er natron sikkert fint å skylle med. Men jeg vil si at fluor er viktig i tannpleien generelt.

I 1970 hadde vi 4000 tannleger og 8500 leger. Kariessituasjonen var likevel så uoverkommelig at man seriøst diskuterte å doble antallet utdannede tannleger. Dette ble ikke nødvendig. Det utdannes nå færre tannleger enn den gang. I 1960-70-årene tok nemlig storparten av befolkningen, spesielt de yngre, imot tilbud om bruk av fluor mot karies, og det skjedde en dramatisk bedring i kariessituasjonen (9). For barn og ungdom etablerte tannpleien fluorprogrammer, så som skylling eller børsting av tennene med fluoroppløsning og utdeling av fluortabletter. Meget viktig var at fluortannkrem kom i fritt salg i 1971. Med det vi i dag vet, må fluor være den dominerende årsak til kariesreduksjonen, selv om andre faktorer kan ha bidratt (10).

Kilde.

Men det ble en avsporing.

Skrevet

Ok, da er natron sikkert fint å skylle med. Men jeg vil si at fluor er viktig i tannpleien generelt.

Fluor er faktisk helt unødvendig i tannkrem, til og med tannleger som bekrefter dette. Tanntråd er det viktigste du gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...