AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #1 Skrevet 9. april 2011 Stadig vekk er det noen som renner inn i rævva på en annen bil. Selv om det ikke er de som blir påkjørt sin feil bør de likevel passe sin oppførsel sånn at ikke andre renner i dem. De må følge med i speilet, unngå å kjøre foran ferske bilførere, gamle menn med hatt og gikkbrudne kjerringer med grå stær. De må også ha en moderne bil som har litt god akserelasjonssevne slik at de kan komme seg fort frem når de ser at det kommer en tulling bakfra. Og de må selvsagt ikke selv ha en så distraherende bil, påskrift bak på bilen eller oppførsel slik at andre kjører i dem. Er dere ikke enig?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #2 Skrevet 9. april 2011 Jeg er delvis enig. De som kjører først må så langt det lar seg gjøres se i speilet før de bremser hardt ned(feks før lyskryss og det går fra grønt til gult osv) og passe på at bremselysene virker. De som kjører bak må holde avstand til bilen foran(ikke parkere på støtfangeren...), være oppmerksom på bremselysene og være klar over at selv om de ikke ser at noe skjer, så kan det være det sjer noe foran den neste bilen igjen. Da er det slutt på dette. Ingen vits i å diskutere det videre.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #3 Skrevet 9. april 2011 Nei og nei. Han som kjørte i meg bakfra overholdt ikke vikeplikten og kjørte for fort. J**** dust. Når jeg kjører bil så bruker jeg fokuset mitt på hva som ser foran meg. Kikker jo litt i speilet, men det er ikke det viktigste.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #4 Skrevet 9. april 2011 Jeg er litt uenig med at det ikke er noe vits i å diskutere videre. For de som fortsatt blir påkjørt bakfra bør vel egentlig stilles ansvarlig hvis de har oppført seg dumt? De burde f.eks. fått redusert erstatning hvis de har oppført seg distraherende?
Batteri Skrevet 9. april 2011 #5 Skrevet 9. april 2011 (endret) Er det noen som har trykket på lenken i hovedinnlegget? Tråden dreier seg jo ikke om påkjørsler. Jeg er for øvrig fullstendig enig med ironien i innlegget til TS, og jeg mener denne legen fortjener å miste sine pasienter. Makan til idiotisk utsagn. Endret 9. april 2011 av Batteri 2
Gjest Lacus Skrevet 9. april 2011 #6 Skrevet 9. april 2011 Er det noen som har trykket på lenken i hovedinnlegget? Tråden dreier seg jo ikke om påkjørsler. Jeg er for øvrig fullstendig enig med ironien i innlegget til TS, og jeg mener denne legen fortjener å miste sine pasienter. Makan til idiotisk utsagn. enig!
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #7 Skrevet 9. april 2011 Tror en bedre analogi er: Burde du la være å bruke sikkerhetsbelte fordi de som kommer over i feil kjørebane er noen jævla idioter? ok, sikerhetsbelte er påbudt så ikke helt perfekt analogi men poenget gjelder fortsatt at det hjelper lite å rope om den som forvoldte skaden hvis en først har blitt utsatt for den. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. april 2011 #8 Skrevet 9. april 2011 Det er jeg som er trådstarter. Det er en selvfølge at mennesker - kvinner som menn - oppfører seg, tar forholdsregler, prøver å unngå farlige situasjoner - etc. Det er imidlertid en total skivebom å starte enhver debatt etter en voldtektsbølge med en skjennepreken om at jentene må være flinkere til å ta vare på seg selv. En voldtekt av nyere dato her i byen skjedde midt i sentrum og damen som ble voldtatt var over 60 år gammel. Lurer på hva hun gjorde feil? Kan hun ha vært overstadig beruset? Lettkledd? Oppført seg forførende? Poenget er at jeg er så lei disse nissene som stadig skal lage debatt på generell basis om offerets dårlige oppførsel og hvordan jenter kan unngå voldtekt. Tror disse folkene at alle jenter er stokk dumme og ikke interessert i å beskytte seg selv?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #9 Skrevet 9. april 2011 Fullstendig uenig! Hvor trafikksikker blir man hvis man til all tid skal følge med i speilene. Ikke nok med at man skal se om man har bil tett innpå seg, men man skal bedømme om sjåføren er fersk fører eller ikke. Klart man kan se på alder, men det finner også ferske bilførere på 45 år. Nei, det blir alltid den som kjører bak sitt ansvar å overholde 3-sekunders regelen.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #10 Skrevet 9. april 2011 Den ene fra sist helg gikk av bussen. På hvilken måte burde hun tatt bedre forholdsregler? Latt være å ta bussen? Latt være å ta bussen alene? Latt være å gå av bussen? Kun ta bussen på dagtid? Er det virkelig et slikt innskrenket samfunn de ønsker, de som stadig argumenterer om ofrenes ansvar? Og hvis ja, hvorfor skal vi måtte finne oss i det?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #11 Skrevet 9. april 2011 Den ene fra sist helg gikk av bussen. På hvilken måte burde hun tatt bedre forholdsregler? Latt være å ta bussen? Latt være å ta bussen alene? Latt være å gå av bussen? Kun ta bussen på dagtid? Er det virkelig et slikt innskrenket samfunn de ønsker, de som stadig argumenterer om ofrenes ansvar? Og hvis ja, hvorfor skal vi måtte finne oss i det? AB med annen analogi nr2 over her: Det er ALDRI ofrenes ansvar, det er jo soleklart og det sa jo han som det er linket til også. Det er mange tiltak som bør settes i verk. Å ta forholdsregler vil aldri kunne forebygge alt men det kan hjelpe å begrense. Ideelt sett så skulle vi fått disse mennene bort fra samfunnet men de går jo ikke akkurat rundt med merkelapper på seg. De fleste jenter er flinke til å ta vare på seg selv men ikke alle så jeg synes det er bra å minne på at de bør være litt påpasselige. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #12 Skrevet 9. april 2011 AB med annen analogi nr2 over her: Det er ALDRI ofrenes ansvar, det er jo soleklart og det sa jo han som det er linket til også. Det er mange tiltak som bør settes i verk. Å ta forholdsregler vil aldri kunne forebygge alt men det kan hjelpe å begrense. Ideelt sett så skulle vi fått disse mennene bort fra samfunnet men de går jo ikke akkurat rundt med merkelapper på seg. De fleste jenter er flinke til å ta vare på seg selv men ikke alle så jeg synes det er bra å minne på at de bør være litt påpasselige. Det handler ikke om å gjennomskue forbrytere før de forbryter seg. Det handler om å behandle forbrytere på en avskrekkende måte. Asylsøkere kommer hit fordi de vet, fra hjemlandet, der ryktet går, at Norge er som himmelrike å regne. Her er det fritt fram. Hvordan må det da ikke fortone seg for kriminelle? Han som overfalt jenta på Bislett i fjor høst, hadde vært arrestert og løslatt og ikke tvangsutsendt pga mistanke om falsk identitet. Lignende gjelder hundrevis av andre. Hvilket signal sender det, tror du? Hva om alle slutter å gå ut på natta overhodet? Når skal da slike forbrytere få ut sin "trang"? På dagtid? Skal vi måtte rette oss etter det også? Så slutter vi å gå ute alene på dagen. Eller ute overhodet. Da bryter de seg inn til oss hjemme? HVOR GÅR GRENSEN? Vi kan ta så mange forholdsregler vi bare makter, det nytter lite så lenge politikerne holder på som de gjør. Det ender med at grensene flyttes litt og litt, på bekostning av vår frihet. Fortjener virkelig ikke norske innbyggere mer respekt fra våre egne folkevalgte enn som så? 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #13 Skrevet 9. april 2011 Det handler ikke om å gjennomskue forbrytere før de forbryter seg. Det handler om å behandle forbrytere på en avskrekkende måte. Asylsøkere kommer hit fordi de vet, fra hjemlandet, der ryktet går, at Norge er som himmelrike å regne. Her er det fritt fram. Hvordan må det da ikke fortone seg for kriminelle? Han som overfalt jenta på Bislett i fjor høst, hadde vært arrestert og løslatt og ikke tvangsutsendt pga mistanke om falsk identitet. Lignende gjelder hundrevis av andre. Hvilket signal sender det, tror du? Hva om alle slutter å gå ut på natta overhodet? Når skal da slike forbrytere få ut sin "trang"? På dagtid? Skal vi måtte rette oss etter det også? Så slutter vi å gå ute alene på dagen. Eller ute overhodet. Da bryter de seg inn til oss hjemme? HVOR GÅR GRENSEN? Vi kan ta så mange forholdsregler vi bare makter, det nytter lite så lenge politikerne holder på som de gjør. Det ender med at grensene flyttes litt og litt, på bekostning av vår frihet. Fortjener virkelig ikke norske innbyggere mer respekt fra våre egne folkevalgte enn som så? Enig i alt du sier at politikerne må ta affære. Som sagt det er mange ting som bør gjøres og å oppfordre kvinner til å ta forholdsregler innen rimelighetens grenser er kun en ting. En kan aldri være 100% trygg uansett men for å sette på spissen: å vandre rundt snydens full alene nattestid på steder med lite folk er ikke noe lurt. Det jeg reagerer er å fremstille de som sier dette som om at de mener at det er ofrenes ansvar, det er bare stråmann-argumentasjon.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #14 Skrevet 9. april 2011 Den ene fra sist helg gikk av bussen. På hvilken måte burde hun tatt bedre forholdsregler? Latt være å ta bussen? Latt være å ta bussen alene? Latt være å gå av bussen? Kun ta bussen på dagtid? Er det virkelig et slikt innskrenket samfunn de ønsker, de som stadig argumenterer om ofrenes ansvar? Og hvis ja, hvorfor skal vi måtte finne oss i det? Påkjørt bakfra?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #15 Skrevet 9. april 2011 Enig i alt du sier at politikerne må ta affære. Som sagt det er mange ting som bør gjøres og å oppfordre kvinner til å ta forholdsregler innen rimelighetens grenser er kun en ting. En kan aldri være 100% trygg uansett men for å sette på spissen: å vandre rundt snydens full alene nattestid på steder med lite folk er ikke noe lurt. Det jeg reagerer er å fremstille de som sier dette som om at de mener at det er ofrenes ansvar, det er bare stråmann-argumentasjon. Og jeg reagerer på at hver gang slikt diskuteres så skal det alltid påpekes hva folk kan/bør/skal gjøre for å forhindre at det skjer med dem. Det spiller visst ingen rolle om ofrene i den/de aktuelle sakene kunne/burde/skulle gjort noe annerledes.
Gjest gurimalla Skrevet 9. april 2011 #16 Skrevet 9. april 2011 Og jeg reagerer på at hver gang slikt diskuteres så skal det alltid påpekes hva folk kan/bør/skal gjøre for å forhindre at det skjer med dem. Det spiller visst ingen rolle om ofrene i den/de aktuelle sakene kunne/burde/skulle gjort noe annerledes. Hvordan blir dette for en kvinne som gikk av bussen alene? Burde hun ikke tatt bussen, men taxi? Hun kunne mest sannsynlig holdt seg hjemme den aktuelle kvelden. Hva burde da skje med gjerningsmannen? Så lenge det ikke var strengt nødvendig at kvinnen gikk ut burde gjerningsmannen da gå fri? Jeg synes Politiispektør Rohde sier det bra: - Kvinnen har aldri skyld i en voldtekt. Når jeg får spørsmål om hva kvinnen skal gjøre, pleier jeg å svare at det er mannen som må endre seg, sier Rohde til Dagbladet. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. april 2011 #17 Skrevet 9. april 2011 Og jeg reagerer på at hver gang slikt diskuteres så skal det alltid påpekes hva folk kan/bør/skal gjøre for å forhindre at det skjer med dem. Det spiller visst ingen rolle om ofrene i den/de aktuelle sakene kunne/burde/skulle gjort noe annerledes. Jeg spør igjen jeg: hva skulle den 60+ år gamle damen som ble voldtatt i Bergen gjort anderledes? Menn blir ofre for uprovosert vold når de drikker øl på byen. Betyr det at skikkelige menn som ønsker unngå vold ikke skal gå på byen? Hvor vil du hen med dette preiket.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #18 Skrevet 9. april 2011 Jeg spør igjen jeg: hva skulle den 60+ år gamle damen som ble voldtatt i Bergen gjort anderledes? Menn blir ofre for uprovosert vold når de drikker øl på byen. Betyr det at skikkelige menn som ønsker unngå vold ikke skal gå på byen? Hvor vil du hen med dette preiket. Det er jo klart at det finnes tilfeller der kvinner har blitt voldtatt selv om de har tatt alle rimelige forholdsregler. Dette betyr jo likevel ikke at andre tilfeller kunne vært unngått (MEN: det er igjen uansett aldri offerets feil). Nei at menn blir ofre for uprovosert vold betyr ikke at en skal la være å gå på byen men heller at en holder seg unna bakgater og ansamlinger menn som kan virke truende og kranglevorne, at en holder seg sammen med kompiser osv. Dette er jo egentlig bare sunn fornuft men skader ikke å bli minnet på det synes jeg ihvertfall (for menn så vel som kvinner).
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #19 Skrevet 9. april 2011 Hvordan blir dette for en kvinne som gikk av bussen alene? Burde hun ikke tatt bussen, men taxi? Hun kunne mest sannsynlig holdt seg hjemme den aktuelle kvelden. Hva burde da skje med gjerningsmannen? Så lenge det ikke var strengt nødvendig at kvinnen gikk ut burde gjerningsmannen da gå fri? Denne tankegangen over forstår jeg ikke helt. Hvorfor skulle gjerningsmannen gå fri? Det er det da jo ingen som sier. Voldtekt burde gi lovens strengeste straff spør du meg ihvertfall. Likevel så må en bare forholde seg til realitetene. Det vil alltid være menn der ute som er i stand til slikt. Hvis kvinner kan unngå så mye som er rimelig mulig å gå alene på nattestid for eksempel så minsker det risikoen. Så må vi putte inn mye ressurser på å få luket ut potensielle voldtektsforbrytere og i tillegg straffe/utvise de som blir tatt.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #20 Skrevet 9. april 2011 Jeg spør igjen jeg: hva skulle den 60+ år gamle damen som ble voldtatt i Bergen gjort anderledes? Menn blir ofre for uprovosert vold når de drikker øl på byen. Betyr det at skikkelige menn som ønsker unngå vold ikke skal gå på byen? Hvor vil du hen med dette preiket. Har du litt tungt for det? I innlegget du siterte svarte jeg MOT det å alltid peke på ofrenes ansvar hver gang overgrep diskuteres. Og at det påpekes uansett om ofrene i de aktuelle sakene kunne tatt noen forholdsregler i det hele tatt. Med andre ord lurer jeg også på hva den 60+ år gamle damen kunne gjort annerledes. Og hun som gjorde noe så "uansvarlig(?)" som å gå av bussen alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå