Pingting Skrevet 9. april 2011 #1 Skrevet 9. april 2011 Jeg vurderer å bli natteravn. Bor i Oslo, og vil gjerne kunne bidra til at byen blir et litt tryggere og roligere sted i helgene. Det er vel begrensa hvor mye forskjell man får gjort, men heller litt enn ingenting. Har kikket litt rundt på sidene til Natteravnene og der står det jo mye greit, men det hadde vært fint å høre erfaringer fra noen som har gjort det selv. Også er hele natteravnideen litt interessant, og jeg prøver å være litt kritisk til det meste og ikke ta det for gitt at det er sånn-og-sånn. Konseptet høres jo positivt ut i utgangspunktet, men hvor mye forskjell får man egentlig gjort når man ikke griper inn i situasjoner? Tanken er vel at nærværet av voksne, edru folk kan forhindre endel situasjoner, men er det virkelig slik? Vanskelig å vite hva en skal tro, jeg har hørt alt fra at joda - det er en kjempeviktig ting, til at det eneste ravnene gjør er å ringe til taxi for tenåringer som er for fulle til å komme seg hjem på egen hånd... 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #2 Skrevet 9. april 2011 Jeg har ingen erfaring som natteravn, men som tenåring som gjerne vandrer i gatene om nettene føles det veldig trygt å se Natteravnene. Hvis jeg skal en retning og ser at de går samme retningen, løper jeg gjerne opp til dem og følger dem så langt som mulig. Så, for min del er Natteravnene definitivt en god trygghet å ha, og jeg synes at jobben de gjør er kjempebra. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #4 Skrevet 9. april 2011 Jeg var 24 år da jeg rotet meg bort en helg i en norsk storby, jeg legger ikke skjul på at jeg var veldig livredd. Kom gående i en gate og rundt hjørnet traff jeg på 4 natteravner, jeg huka tak i de og foklarte at jeg ante ikke hvor jeg var, jeg visste ikke hvor jeg skulle gå, og det var umulig å finne en taxi i hele det området. Ravnene delte seg opp og 2 av de ble med meg og fulgte meg tilbake til sentrum der jeg traff igjen vennene mine, de ventet også helt til jeg følte meg trygg. Jeg kommer aldri til å få sagt hvor mye det betydde for meg, helt utrolig betryggende å bli fulgt hele den veien! Så jo, ravnene gjør en god jobb, og man skal bare be de om hjelp og støtte! 2
Kara W Skrevet 9. april 2011 #5 Skrevet 9. april 2011 Vi bor utenfor Oslo, og her vet jeg at Natteravnene har gjort mye godt i forbindelse med tenåringsfyll og hærverk. Det at ungdommen vet at det er voksne som går rundt gjør at de forholder seg roligere. Natteravnene kjører også med kvelds- og nattbusser på noen av rutene etter at busssjåførene nektet å kjøre ruten etter mye bråk. Så nå kommer flere seg trygt hjem.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #6 Skrevet 9. april 2011 Jeg har gått mye natteravn. Vi er innnom forskjellige steder. Vi er synlige. Vi prater bare. Vi har tatt tak i situasjoner hvor politiet har kommet. Vi har tett sambarbeid med politi og uteteamet (ungdom). Kan du gjøre en innsats få anbefaler jeg deg det. Ofte er det nok at noen voksne er synlige og bryr seg om. 1
Pingting Skrevet 9. april 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. april 2011 (endret) Jeg har gått mye natteravn. Vi er innnom forskjellige steder. Vi er synlige. Vi prater bare. Vi har tatt tak i situasjoner hvor politiet har kommet. Vi har tett sambarbeid med politi og uteteamet (ungdom). Kan du gjøre en innsats få anbefaler jeg deg det. Ofte er det nok at noen voksne er synlige og bryr seg om. Takk for innspill, alle sammen! Kanskje jeg kan spørre deg - jeg fant nemlig ikke noe om det på nettsidene: hvordan ordnes "arbeidstidene"? Er det faste helger man tar, eller er det valgfritt? Pga jobb er det ikke alltd jeg er hjemme i helgene og slikt. Endret 9. april 2011 av Pingting
Katana Skrevet 9. april 2011 #8 Skrevet 9. april 2011 Natteravnene gjør en fin innsats, og er en bra ordning. Ikke minst ser ungdom at voksne bryr seg, og de har som regel langt bedre tid til å ta en prat og kanskje følge noen som er utrygge hjem, enn det politiet har.
Anglofil Skrevet 9. april 2011 #9 Skrevet 9. april 2011 Både min far og mor har vært natteravner i Oslo, og i vårt nærmiljø fikk jeg inntrykk av at det fungerte. Det var absolutt en ekstra trygghet når jeg var liten. Mvh Yvonne
jabx Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 Ble det noen gang noe ravning på deg? Tenker selv på om man burde prøve det ut...
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #11 Skrevet 4. november 2012 Natteravner er svært viktige! Ei venninne av meg ble nesten voldtatt, men begynte å rope og hyle selv om gatene var tomme. Plutselig kommer to natteravner og det var det som berget henne. De tok seg av henne og fulgte henne til politiet, ga henne vann og omsorg. Bli natteravn! Anonym poster: 04987d1954c983ff21d39ba7bbf21aca 3
Xaphan Skrevet 4. november 2012 #12 Skrevet 4. november 2012 Jeg føler meg alltid tryggere når jeg ser natteravnene i byen, selv om jeg kommer fra et lite sted. De gjør jo alt fra å forebygge alvorlig kriminalitet til å ringe en taxi for jenta som mista iPhonen i do. Det er en veldig god ordning
Vulpes Skrevet 5. november 2012 #13 Skrevet 5. november 2012 Jeg har veldig troen på Natteravn-tiltaket Merker selv hvor mye tryggere jeg føler meg i byer om natten om jeg vet at det er Natteravner i nærheten. Og jeg tror absolutt de har en preventiv virkning. De har verken våpen eller noen form for offisiell autoritet, men jeg tror likevel at en del slagsmål og voldtekter kan ha blitt unngått fordi Natteravnene har kommet tuslende. Natteravn-logoen og det at de går i grupper og er der kun for å passe på har en viss effekt på folk.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #14 Skrevet 5. november 2012 Takk for innspill, alle sammen! Kanskje jeg kan spørre deg - jeg fant nemlig ikke noe om det på nettsidene: hvordan ordnes "arbeidstidene"? Er det faste helger man tar, eller er det valgfritt? Pga jobb er det ikke alltd jeg er hjemme i helgene og slikt. Svarer deg selv om ditt innlegg er gammelt, men det kan ha betydning for andre. Jeg fikk selv velge hvilke helger jeg skulle gå. Jeg er alene med barn og måtte derfor sette meg opp på helger hvor unger var hos faren sin. Jeg har 6 år bak meg som natteravn. Det har vært verdifullt og sosialt også. Når man går i grupper så snakker man sammer. Man får lære byen på en helt annen måte enn når man er ute på egenhånd. Anonym poster: 94e1c2bf3b2891bab6e30ecff0f8a703
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #15 Skrevet 5. november 2012 Jeg har sett at det har hengt lapper fra natteravnene rundt omkring i Oslo hvor det har stått at de gjerne følger deg hjem om du er redd for å gå alene. Jeg ville aldri finne på å be dem følge meg helt ut til utkanten av Oslo, men tanken på at jeg kan huke tak i natteravnene utenfor utestedet og be dem følge meg til nattbussen f.eks., får meg til å føle meg mye tryggere. Jeg er av og til steder hvor jeg må gå en 5-10 minutter for å komme til bussen (hvis man for eksempel er på aker brygge og nattbussen går fra Tullinløkka), og der er mer enn nok tid til at noen kunne overfalle meg. Anonym poster: 7292b050efafb7284ed458dc677ed8dc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå