AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #1 Skrevet 9. april 2011 Hvorfor er det så vanlig å spise forrett på restautant eller større selskap? Blir man ikke bare mett før midaggen da?
Athene Skrevet 9. april 2011 #2 Skrevet 9. april 2011 Bestiller alltid forrett, og lager det ofte hjemme også. Elsker fem og syvretters. Det er en apetittvekker før hovedretten. Blir man mett av forretten er den for stor. Hovedretten bør heller ikke være for stor. Man inkluderer flere smaker og flere opplevelser i måltidet. Man forlenger måltidet, og kan sitte lenge rundt bordet mens man spiser og prater. Et måltid handler om mer enn å bare bli mett. 9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #3 Skrevet 9. april 2011 Enig! Det er en typisk norsk eller nord-europeisk greie å tenke på hovedretten som middagen - i andre land består alltid et måltid av flere retter. Å servere én om gangen etter hverandre er særlig typisk for feks klassisk fransk matkultur, og feks i Italia, ikke bare til fest, men alltid. Mens vi stabler tallerkenen full med tilbehør og gjerne forsyner oss to ganger av hovedretten, er hver enkelt rett i en fransk eller italiensk middag mye enklere sammensatt, og med mindre porsjoner. Det gir variasjon, som nevnt, det er lekkert og det gir lange, koselige middager med en egen rytme. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #4 Skrevet 9. april 2011 Appetittvekker Mens man venter på at hovedretten skal tilberedes får man en forrett som stopper den værste romlingen i magen. Sosialt er det også da det får tiden til å gå, selv om middagen varer i 3 timer. 1
Alvina Skrevet 10. april 2011 #5 Skrevet 10. april 2011 Det er en type aperetiff før middagen,og er laget og skapt slik at gjestene ikke skal bli trett av matlagingsprat, tror jeg.
Tears.of.the.Sun Skrevet 10. april 2011 #6 Skrevet 10. april 2011 For min del så er forrett helt uinteressant hvis det er f.eks tørt brød eller en svett salat. Men jeg syns at det er veldig morsomt å lage en litt annerledes, morsom forrett som begynner den røde tråden i måltidet Da er forrett plutselig en måte å formidle et budskap på. Eller en måte å vise fram en annen matrett eller ingrediens. Den egentlige grunnen til forrett er jo nevnt over her flere ganger: å vekke appetitten, mens man ikke skal kjede seg ihjel over ventingen, romlingen i magen og tørrpratet.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #7 Skrevet 10. april 2011 For min del så er forrett helt uinteressant hvis det er f.eks tørt brød eller en svett salat. Men jeg syns at det er veldig morsomt å lage en litt annerledes, morsom forrett som begynner den røde tråden i måltidet Da er forrett plutselig en måte å formidle et budskap på. Eller en måte å vise fram en annen matrett eller ingrediens. Den egentlige grunnen til forrett er jo nevnt over her flere ganger: å vekke appetitten, mens man ikke skal kjede seg ihjel over ventingen, romlingen i magen og tørrpratet. Er det vanlig å synes at tørt brød og svett salat til forrett er interessant, altså? 2
Tears.of.the.Sun Skrevet 10. april 2011 #8 Skrevet 10. april 2011 Er det vanlig å synes at tørt brød og svett salat til forrett er interessant, altså? Nei, men det er vanlig å få det til forrett.
Fresi Skrevet 10. april 2011 #9 Skrevet 10. april 2011 Nei, men det er vanlig å få det til forrett. Er det? 2
Tears.of.the.Sun Skrevet 10. april 2011 #10 Skrevet 10. april 2011 Er det? Jeg trodde det, men kanskje det ikke er det allikevel..? Jeg har fått det en del på restauranter og noen ganger på besøk hos andre.
Athene Skrevet 10. april 2011 #11 Skrevet 10. april 2011 Jeg trodde det, men kanskje det ikke er det allikevel..? Jeg har fått det en del på restauranter og noen ganger på besøk hos andre. Jeg har aldri opplevd det, hverken privat eller på restaurant. Brød på bordet er ikke forrett, bare noe å småspise på om man har lyst mens man venter på maten. Forrett er noe du bestiller fra en meny, på linje med hovedrett. Er det en dvask salat er neppe hovedretten så mye bedre... Så da har man vel valgt feil sted i utgangspunktet. 4
Tears.of.the.Sun Skrevet 10. april 2011 #13 Skrevet 10. april 2011 Jeg har aldri opplevd det, hverken privat eller på restaurant. Brød på bordet er ikke forrett, bare noe å småspise på om man har lyst mens man venter på maten. Forrett er noe du bestiller fra en meny, på linje med hovedrett. Er det en dvask salat er neppe hovedretten så mye bedre... Så da har man vel valgt feil sted i utgangspunktet. Jepp kan stemme det altså. Det er ikke snakk om alle restaurantene jeg har vært på, men en del.
Gjest Ludovie Skrevet 10. april 2011 #14 Skrevet 10. april 2011 grunnen til forrett er jo nevnt over her flere ganger: å vekke appetitten, mens man ikke skal kjede seg ihjel over ventingen, romlingen i magen og tørrpratet. Ikke helt enig her. En appetittvekker er noe man serverer før måltidet (ofte gjerne før man har satt seg til bords), sammen med aperitiffen. En forrett er derimot en del av selve måltidet. Når man har forrett + hovedrett (og muligens også flere retter i tillegg), er ofte hver rett litt enklere enn om man bare har hovedrett. En forrett er dessuten en selvstendig, ordentlig rett, selv om den serveres i små porsjoner, og selv om den i mange tilfeller kan være ganske enkel. Bare brød kan dermed ikke sies å være en forrett de gangene det serveres før maten. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå