Gå til innhold

Sykehusjournaler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan alle som jobber på et sykehus lese jornalene via datamaskinen? Kan vaskepersonalet,

sykepleierene, hjelpepleierene, jordmødrene, helsesekretærene, radiografene, bioingeniørene osv lese hva de vil? Eller er det kun legene som kan åpne dem?

Jeg er så redd naboer og venner som jobber på sykehuset snoker i journaler. Jeg hater at

folk kan vite ting om min helsetilstand og kanskje spre det videre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alt helsepersonell har tilgang til journaler. Legene har full tilgang, på pasienter ved det helseforetaket de jobber ved. Medisinske sekretærer har tilgang til å se journaler, men skal ikke se på journaler de selv ikke skriver på. Dvs, jeg som skal bli medisinsk sekretær og skrive journaler kan ikke gå inn og snoke hvis jeg f.eks er nysgjerrig på familie/venners/bekjentes journaler.

Det er høy tausehetsgrad i helsevesenet, og snoking i journaler blir ikke tatt lett på.

Skrevet

og nei, vaskepersonalet har 100% garantert IKKE tilgang på jounaler.

Skrevet

hos oss har alle utdelt hver sittt bruker navn og passord.

og alle har ulike tilgang. journaler ligger jo lagret på servere nå. og igrunn er det bare leger/kirurger og et få tall av sykepleier som kan logge seg inn på disse programmene.

mens på operasjon avd har vi det slik at det henger en liste med pasient navn, og hvilket ingrep de skal ha utført. og den listen kan alle som jobber der se (men det står ikke person nr på den) men det generelle intryket er at de færreste gidder å se på den, da mann får opplyst hvilke pasieter mann skal hente inn.

Skrevet

Sånn det er hos oss er at jeg har mitt passord, og brukernavnet mitt, slik at hvis jeg er inne på en journal jeg ikke har lov til eller egentlig ikke har noe behov for å være inne på, men bare av nyskjerrighet så vil jeg legge igjen e-spor, som gjør at det kan oppdages. Det får alvorlige konsekvenser. Så jeg tror svært få har lyst til å ofre jobben sin pga av nyskjerrighet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man legger igjen elektroniske spor på alle journaler man har vært inne på, dette gjelder også lydfiler. Det står tidspunkt og bruker som har vært inne på alt. Hvis jeg går inn 100 ganger på samme journal registreres også alle gangene.

Og nei, alle har ikke tilgang. I tillegg så er journaler fra psykiatrisk avdeling sperret for mange 'vanlige' brukere fra vanlig sykehusavdeling. Legene kan såklart lese alt for å gi riktig behandling til pasienten, men når det kommer pasienter inn på vårt akuttmottak (jeg er sekretær) har jeg ikke tilgang til den psykiske historien deres, noe jeg ikke trenger heller.

De som ikke trenger å bruke det elektroniske programmet har ikke tilgang til journaler. Vaskepersonell har hos oss ingen brukerkonto, og ingen tilgang til journaler.

Skrevet

Systemene er vel egentlig ganske dårlige mtp. tilgangsrettigheter osv. Det er jo ikke lenge siden det var oppe i media at flere sekretærer, jeg tror det var sekretærer, som hadde vært inne og kikket på naboenes og andre bekjentes journaler. Det var ingen grunn til at vedkommende skulle se dem, kun av nyskjerrighet. Da var det vel også snakk om at mulighetene for uvedkommende å få innsyn er for stor...

AnonymBruker
Skrevet

Kan alle som jobber på et sykehus lese jornalene via datamaskinen? Kan vaskepersonalet,

sykepleierene, hjelpepleierene, jordmødrene, helsesekretærene, radiografene, bioingeniørene osv lese hva de vil? Eller er det kun legene som kan åpne dem?

Jeg er så redd naboer og venner som jobber på sykehuset snoker i journaler. Jeg hater at

folk kan vite ting om min helsetilstand og kanskje spre det videre.

Ser frem til den dagen da vi so pasienter får varsel om når noen har vært inne på vår journal...

Kan det være så vanskelig egentlig? eks via min side?

Personværnet skal være sterkt,men desverre har det vært flere tilfeller av snoking.

Slik det er nå,så er våre opplysninger spredt overalt.

Syns ikke det holder med advarsel til helsepersonell som snoker,kun sparken som passer.

Vet om en på Nav for mangeår siden. Hun lekket opplysninger om en pasient. Hun fikk sparken

AnonymBruker
Skrevet

Men hva om det ikke blir oppdaget? jeg kan ikke be om journalen min for å sjekke om andre enn leger har sett i den.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva om det ikke blir oppdaget? jeg kan ikke be om journalen min for å sjekke om andre enn leger har sett i den.

Du kan be om å få vite hvem som har lest journalen din.

AnonymBruker
Skrevet

Leger kan heller ikke lese i journaler til pasienter de ikke har noe med å gjøre, dvs de kan, men det er ikke lov og fører til alvorlige konsekvenser dersom det oppdages.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å gå inn på andres journaler hvis man ikke arbeider/behandler denne personen i den angitte tid.

Henviser til Helsepersonelloven kapittel 5, om taushetsplikt og opplysningsrett, Link fra Lovdata:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-005.html

Rundskriv pasientjournal:

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/rundskriv/rundskriv_vedr_rende_tilgang_til_og_utlevering_av_opplysninger_i_elektroniske_pasientjournaler_61641

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet også om sykepleiere som har fått sparken for å snoke i journaler. Flertallet av helsepersonell er riktignok ærlige og leser ikke journalene til pasienter de ikke har ansvar for.

• Liker 1
Skrevet (endret)

I fjor var det en sak ved et sykehus i Norge. Der var det en lege som hadde blitt tatt for å ha vært inne på alt for mange journaler enn hva han skulle. Legen skyldte på at han hadde så mange pasienter og hadde dysleksi og derfor hadde tastet feil personnummer. Han sa opp stillingen sin og jeg vet ikke hvordan det har gått etter det.

Den profilerte legen ble avslørt av loggen i datasystemet. Han ble anmeldt til politiet for pasientsnoking.

Endret av The Duchess
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I fjor var det en sak ved et sykehus i Norge. Der var det en lege som hadde blitt tatt for å ha vært inne på alt for mange journaler enn hva han skulle. Legen skyldte på at han hadde så mange pasienter og hadde dysleksi og derfor hadde tastet feil personnummer. Han sa opp stillingen sin og jeg vet ikke hvordan det har gått etter det.

Den profilerte legen ble avslørt av loggen i datasystemet. Han ble anmeldt til politiet for pasientsnoking.

Lege og dysleksi? Når en holder på med medisiner må en jo kunne lese svært godt, for små feil i å lese på etikketter kan og har endt med døden for pasienter.

Skrevet

Lege og dysleksi? Når en holder på med medisiner må en jo kunne lese svært godt, for små feil i å lese på etikketter kan og har endt med døden for pasienter.

å være lege og ha dysleksi er ingen hindring, så lenge mann er klar over at mann har det.

Desuten er det ikke legen som leser etiketter. stort sett så forteller legen hva pasienten skal ha. og alle medisiner som blir gitt blir dobbelt kontrolert.

Farmakologi faget går over flere år, og det er ikke et fag som mann godtar mangen små feil i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...