Gå til innhold

Holde nabokatta unna.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Naboen har fått katt. Den er en halvvoksen kattunge. Er veldig ofte hos meg. Lar seg ikke jage for den tror det er en lek.

Hva kan jeg gjøre for å holde den unna? Ikke minst, hvordan unngå at den kommer inn når dører står åpne?

Leste i en tidligere tråd her om ei som hadde en bøtte med vann stående. Hun dyppet katta i bøtta. Er dette greit? Er jo ikke skadelig, men blir bare litt våt.

Tips og råd tas i mot med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sett en skjerm slik at den blokerer åpningen i døra, (det kan være en bord plate eller lignende.

• Liker 1
Skrevet

Syns bøtten med vann ble litt mye. Tenk om noen hadde gjort det med deg når du skulle ut en vinterdag..

Ha heller en sprayflaske med vann stående. Ta å spray litt på nesen i det hun kommer inn, og kast henne ut. Her må du være konsekvent og streng.

Lykke til :)

Skrevet
:hakeslepp: Bøtte med vann og dyppe katten nedi? Nei, herregud, stakkers katt! Er enig i karolinn sitt forslag!
  • Liker 3
Skrevet

Du kan trampe og rope, da blir pusen antageligvis redd for deg og vil ikke være der. Sprayflaske går også, men ikke dypp katta i ei bøtte! Du vil jo bare skremme pus, ikke traumatisere han/henne!

• Liker 3
Skrevet

Syns bøtten med vann ble litt mye. Tenk om noen hadde gjort det med deg når du skulle ut en vinterdag..

Ha heller en sprayflaske med vann stående. Ta å spray litt på nesen i det hun kommer inn, og kast henne ut. Her må du være konsekvent og streng.

Lykke til :)

Du skal være rimelig treffsikker om du skal treffe en kattungenese med strålen fra en spruteflaske. Det er ikke godt for pus om strålen treffer et øye i stede... Sikt heller på resten av kroppen, og hold deg unna fjes og inn i ører.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan trampe og rope, da blir pusen antageligvis redd for deg og vil ikke være der. Sprayflaske går også, men ikke dypp katta i ei bøtte! Du vil jo bare skremme pus, ikke traumatisere han/henne!

TS her.

Er jo bare fint at pusen blir redd meg. :)

Sprayflaske har jeg erfart funker dårlig. De løper kun når de ser deg. Terrassedøra står mye åpen i sommerhalvåret.

Å ha et stengsel for kan fungere, men da må jo stengselet være så høyt at de ikke hopper over. En annen ting er at jeg liker ikke å ha noe Stygt noe i stua. Lurer på hvor høyt en sånn hindring må være for å holde katten unna.

Jeg har skjønt at jeg må bare godta å plukke opp kattedritt, men grensa mi går for å få de inn. I den tiden jeg har skrevet dette innlegget så har jeg jagd ut katta to ganger.

Å bli dyppet i vann gjør jo ingen skade. Jeg vil bare markere en gang for alle at dette ikke er greit.

Har ikke havnet på noen løsning ennå da.

Skrevet

TS her.

Ja, derfor mente jeg at hvis du tramper og roper så blir pusen redd = det du vil :)

Hvis du dynker henne med vann blir hun mer enn bare redd. Er det kaldt ute, vil hun fryse fælt, og uansett vil hun bli traumatisert. Tenk hvis storesøsknene dine hadde kasta deg i en kjempetank med kaldt vann og dynka deg under da du var liten, fordi du gikk i hæla på dem. Det er ikke riktig reaksjon ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leste i en tidligere tråd her om ei som hadde en bøtte med vann stående. Hun dyppet katta i bøtta. Er dette greit? Er jo ikke skadelig, men blir bare litt våt.

NEI, det er IKKE greit.

Skadelig er nok ikke (tror jeg), men sånt gjør man ikke mot dyr (eller mennesker).

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Sprayflaske har jeg erfart funker dårlig. De løper kun når de ser deg. Terrassedøra står mye åpen i sommerhalvåret.

Å ha et stengsel for kan fungere, men da må jo stengselet være så høyt at de ikke hopper over. En annen ting er at jeg liker ikke å ha noe Stygt noe i stua. Lurer på hvor høyt en sånn hindring må være for å holde katten unna.

Jeg har skjønt at jeg må bare godta å plukke opp kattedritt, men grensa mi går for å få de inn. I den tiden jeg har skrevet dette innlegget så har jeg jagd ut katta to ganger.

Å bli dyppet i vann gjør jo ingen skade. Jeg vil bare markere en gang for alle at dette ikke er greit.

Har ikke havnet på noen løsning ennå da.

Lykke til , om du dypper en katt i vann må du regne med å se ut som en klorepute etterpå .

Eller tror du den bare henger slapt og lar seg dyppe liksom :)

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til , om du dypper en katt i vann må du regne med å se ut som en klorepute etterpå .

Eller tror du den bare henger slapt og lar seg dyppe liksom :)

TS her. Overhode ikke :fniser: Jeg vet jo at de fleste katter ikke liker vann. Takler fint litt kloremerker dersom det er den ene gangen det gjelder.

Jeg tramper, jager og gjør mitt. Saken er at den her store kattungen tror det er en lek. Ergo så har det null effekt.

Skrevet (endret)

Når det er varmt i været så kan du heller ta den bøtta med vann og kaste etter katten. (Kaste vannet, altså. Ikke bøtta).

Endret av Tabris
  • Liker 1
Skrevet

Katter er livredde for vann. Å kaste en BØTTE vann på den eller å dyppe den i vann kan ikke sammenlignes med å dyppe deg i vann. Det er grusomt å gjøre! Se heller for deg at noen dyppet deg i en bøtte med edderkopper, og vi begynner å nærme oss hva katten vil føle hvis du dypper henne i vann.

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Naboen har fått katt. Den er en halvvoksen kattunge. Er veldig ofte hos meg. Lar seg ikke jage for den tror det er en lek.

Hva kan jeg gjøre for å holde den unna? Ikke minst, hvordan unngå at den kommer inn når dører står åpne?

Tips og råd tas i mot med takk.

Jeg hadde også det problemet. Jeg fikk en snekker til å lage en nettingdør som jeg lukket da den ytre døren var åpen om sommeren og ellers når jeg luftet inne.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Når det er varmt i været så kan du heller ta den bøtta med vann og kaste etter katten. (Kaste vannet, altså. Ikke bøtta).

Skal teste det ut. Få ha en bøtte på terrassen samt inngangspartiet.

Katter er livredde for vann. Å kaste en BØTTE vann på den eller å dyppe den i vann kan ikke sammenlignes med å dyppe deg i vann. Det er grusomt å gjøre! Se heller for deg at noen dyppet deg i en bøtte med edderkopper, og vi begynner å nærme oss hva katten vil føle hvis du dypper henne i vann.

For å si det pent. Katta er meg likegyldig. Det er ikke jeg som har katt selv om jeg plages. Kan sende deg rundt omkring i hagen og plukke opp kattebæsj som er råtten og hvit mugg på¨.

Allikevel så vil jeg ikke skade katten. Bare skremme.

Jeg hadde også det problemet. Jeg fikk en snekker til å lage en nettingdør som jeg lukket da den ytre døren var åpen om sommeren og ellers når jeg luftet inne.

Høres ut som en ypperlig løsning, men økonomien tillater ikke det akkurat nå.

Noen erfaring med å be katteeier ta kostnaden?

• Liker 1
Skrevet

Finnes en spray du kan kjøpe, som kattene ikke liker lukta av, hvis du sprayer det rundt huset og spesielt ved inngangen så skal du se at de holder seg vekk.

Litt synd hvis du selv har katt dog ;)

Gjest Eurodice
Skrevet

Høres ut som en ypperlig løsning, men økonomien tillater ikke det akkurat nå.

Noen erfaring med å be katteeier ta kostnaden?

Det rekte så mange katter omkring, så den utgiften tok jeg på min kappe. Jeg tror jeg betalte 250 kr. for materialene. Snekkeren var en jeg kjente, han ville ikke ha noe for arbeidet. Dette kan vel være 10-12 år siden.

Skrevet

Ikke min katt , den hopper i vannet og invaderer badekaret .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes en spray du kan kjøpe, som kattene ikke liker lukta av, hvis du sprayer det rundt huset og spesielt ved inngangen så skal du se at de holder seg vekk.

Litt synd hvis du selv har katt dog ;)

Joda. Jeg har prøvd med både edikk og sitronellaolje i håp om at de ikke skal gjøre i fra seg. Funker ikke. Jeg har på en måte akseptert at jeg må plukke opp dritt etter katter. Nå er hovedproblemet å ikke få de inn. De som i den. Den andre katten ble tatt så hardt at den har aldri forsøkt seg igjen.

Det rekte så mange katter omkring, så den utgiften tok jeg på min kappe. Jeg tror jeg betalte 250 kr. for materialene. Snekkeren var en jeg kjente, han ville ikke ha noe for arbeidet. Dette kan vel være 10-12 år siden.

Det var jo ikke mange kronene, men siden jeg ikke har kjentfolk som kan gjøre jobben så må jeg betale en håndverker. Da blir det for dyrt for meg akkurat nå.

Ikke min katt , den hopper i vannet og invaderer badekaret .

Ler litt her. Har fått med meg at ikke alle katter er redd vann.

Pst. Ikke fortell det til noen da, men jeg liker i utgangspunktet katter :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg hund.....

Her var vi plaget av samme katteproblemet, men etter at hunden kom i hus har vi nesten ikke ei katt på eiendommen.

Tror nabokatta ble sjokkskadd da den hoppet over gjerdet og fikk en lykkelig glad Berner-valp som ville leke etter seg :gjeiper:

Alternativt du kan låne en hund hvis du har noen du kjenner som har en..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...