AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #1 Skrevet 8. april 2011 Er det bare jeg som har dårlige opplevelser med eldre personer?? jeg er 23 år og arbeider i butikk og opplever stadig vekk at eldre mennesker dvs 60+ er utroooolig frekke og spydige!! dette plager meg ekstremt! en skulle virkelig tro at de hadde lært seg litt folkeskikk etter et så langt liv men maken til frekkhet enkelte av disse menneskene kan ha er helt utrolig. Og jeg har faktisk aldri opplevd at yngre personer oppfører seg slik. Det er selvfølgelig ikke alle som er frekke og noen er veldig koselige, men nå begynner jeg snart å få fordommer mot eldre folk fordi jeg føler at flertallet er frekke. Og da lurer jeg på om det er noe galt med meg, og om kanskje jeg bare har ett eller annet som eldre folk ikke liker eller er det flere der ute som føler det slik??? av og til føler jeg at de SKAL få meg til å føle meg dum, liksom sette meg veldig på prøve og jeg ser ikke poenget med det de gjør.. uff pegynner å bli frustrert av slike folk..
karolinn Skrevet 8. april 2011 #2 Skrevet 8. april 2011 Jeg jobber også i butikk. Føler de enten er veldig frekke eller så er de verdens hyggeligste kunde. Finnes ikke noe mellomting Mange virker litt bitre. Service, mote osv har forandret seg siden de var unge, og virker som ikke alle vil akseptere dette. Virker som det særlig går ut over ekstrahjelpene våre av en eller annen grunn..
Betty2 Skrevet 8. april 2011 #3 Skrevet 8. april 2011 Føler det er vannskelig å sette å seete en aldergruppe i bås, opplevede på generelt basis at mange kunder var frekke, de gidder ikke å svare skikkelig, himler med øynene når du spør om de vil ha pose/ kvitering. også er det disse kundene som skal "lure" til seg alt mulig. de sier nei til pose når du spør, også når de har betalt og går bak til varene så får du høre "hallo, hvor er posene, selvfølgelig må vi ha poser" eller når vi hadde pris endringer i butikken, så skrev vi store plakater over hele butikken, at ikke alle varene var blitt oppgitt ny pris (dette tok rundt 1 dag å gjøre ferdig) og alikevel når de kom i kassen, så skulle de diskutere på alle varer som ikke stemte. :/ men de jeg føler er verste kunder. er kvinnene. de skal kvirulere, diskutere og alltid være sjefen og bedreviteren.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #4 Skrevet 8. april 2011 Nei, absolutt ikke alle er sånn. Men, eldre mennesker har ofte litt problemer med å tilpasse seg nye ting, det blir verre jo eldre de blir. Så når noe da blir nytt, varene blir byttet om, design eller pris forandrer seg osv så skaper det forvirring som igjen skaper irritasjon. Klart det ikke er forklaringen på alle eldre som er irriterte eller frekke, men for noen. Ta det med et smil om du klarer, det er alltid vanskelig i diskutere/krangle med noen som smiler.
Katana Skrevet 8. april 2011 #5 Skrevet 8. april 2011 Dette kan jo også henge sammen med at eldre mennesker ofte blir litt tregere i oppfattelsen, de kan høre litt dårlig osv. I tillegg har de vokst opp i andre tider enn oss, tider preget av dårlig råd og der de måtte være nøysomme. Har lagt merke til at de eldre ofte er veldig raskt ute når det er tilbud på et eller annet... Møter mange trivelige eldre, synes jeg, men de er like forskjellige som alle andre aldersgrupper selvsagt. 1
Gumman87 Skrevet 8. april 2011 #6 Skrevet 8. april 2011 ENIG!! Eldre mennesker.. Damer spesielt, har NULL hemninger!! Sier alt rett ut! Spydig som fy!
Gjest Aria. Skrevet 8. april 2011 #7 Skrevet 8. april 2011 Jeg jobber også i butikk. Føler de enten er veldig frekke eller så er de verdens hyggeligste kunde. Finnes ikke noe mellomting Mange virker litt bitre. Service, mote osv har forandret seg siden de var unge, og virker som ikke alle vil akseptere dette. Virker som det særlig går ut over ekstrahjelpene våre av en eller annen grunn.. Enig!
Tingo Skrevet 8. april 2011 #8 Skrevet 8. april 2011 Er det bare jeg som har dårlige opplevelser med eldre personer?? jeg er 23 år og arbeider i butikk og opplever stadig vekk at eldre mennesker dvs 60+ er utroooolig frekke og spydige!! dette plager meg ekstremt! en skulle virkelig tro at de hadde lært seg litt folkeskikk etter et så langt liv men maken til frekkhet enkelte av disse menneskene kan ha er helt utrolig. Og jeg har faktisk aldri opplevd at yngre personer oppfører seg slik. Det er selvfølgelig ikke alle som er frekke og noen er veldig koselige, men nå begynner jeg snart å få fordommer mot eldre folk fordi jeg føler at flertallet er frekke. Og da lurer jeg på om det er noe galt med meg, og om kanskje jeg bare har ett eller annet som eldre folk ikke liker eller er det flere der ute som føler det slik??? av og til føler jeg at de SKAL få meg til å føle meg dum, liksom sette meg veldig på prøve og jeg ser ikke poenget med det de gjør.. uff pegynner å bli frustrert av slike folk.. Hvis det er noen trøst så er det mange over 30 som synes yngre mennesker blir frekkere og har større mangel på folkeskikk fra år til år. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #9 Skrevet 8. april 2011 Når så mange mennesker oppfører seg som dritt, da føler jeg at jeg gjør noe galt.... Burde jeg også være jævlig? Hvis livet belønner mennesker som er assholes, lissom?
Havbris Skrevet 10. april 2011 #10 Skrevet 10. april 2011 Tror du dette bare har med alder å gjøre? Det kan jo ha noe med øynene som ser også. Variasjonene blandt mennesker er stor og jeg vil tro du møter frekke og uhøflige mennesker i alle aldersgrupper overalt. Men kanskje du jobber i en butikk der du ikke møter alle aldersgrupper? 1
Barbie-87 Skrevet 10. april 2011 #11 Skrevet 10. april 2011 (endret) For no tull. Eldre mennesker har like diverse personligheter som yngre mennesker. Vi mennesker har lett for å kategorisere mennesker og det er nyttig på en side, men på en annen side ødeleggende og feil. Det er typisk å kategorisere eldre som enten koselig og søt bestemor/bestefar eller gammel grinebiter/bitter gamme kjærring. Når vi allerede har disse kategoriene i hodet som vi har skapt etter å ha sett utallige ting på f.eks TV som ivaretar disse stereotypene, så plasserer vi dem i disse kategoriene, i stedet for å betrakte dem som individer. Vi har også lettere for å legge merke til og huske ting som bekrefter stereotyper og ignorere og glemme ting som ikke bekrefter sterotyper eller lage en egen bås for "unntak". Endret 10. april 2011 av Barbie-87
Tears.of.the.Sun Skrevet 10. april 2011 #12 Skrevet 10. april 2011 Denne debatten minnet meg på en hendelse jeg hadde da jeg jobbet i butikk. Det kom ei gammel dame inn på butikken, kanskje imellom 60 og 70 år gammel. Jeg hilste høflig og spurte om hun trengte noe hjelp. Hun bare freste og grynte til meg før hun gikk videre bort i hyllene. Jeg gikk tilbake til disken og stod bare der for jeg tok det som et tydelig nei på at hun ikke ønsket hjelp. Så kom hun fram til kassen å skulle betale noe. Jeg fortsatte å smile og slå inn varene i kassa, og fortalte henne at det blir 79 kroner, etterfulgt av et stort smil igjen. Så sa jeg takk for handelen og ha en hyggelig dag. Da så hun på meg med det mest sjokkerte blikket. Så fortalte hun meg at hun var veldig overrasket over meg fordi at hun mente at alle ungdommer på min alder var frekke, motbydelige mennesker, men at jeg var virkelig høflig og veloppdragen. Så... Ja jeg er enig i at kanskje mange gamle mennesker kan ha en dårlig oppfatning av ungdommer. Mens noen ganger så er gamle mennesker de mest hyggelige, glade, morsomme menneskene i verden.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #13 Skrevet 10. april 2011 Denne debatten minnet meg på en hendelse jeg hadde da jeg jobbet i butikk. Det kom ei gammel dame inn på butikken, kanskje imellom 60 og 70 år gammel. En gammel dame mellom 60 og 70 år. Alt er relativt. Hvor mange år er du, da? Da jeg var 15, var alle over 25 gamle i mine øyne. Da jeg var 20, forflyttet den øvre grensen seg til 35. Nå er jeg i en alder hvor du karakteriserer folk som gamle. Hvis du hadde sett meg, tror jeg nok du ville blitt ganske forbløffet. Jeg er slank og veltrent. Du skal lete med lupe for å finne en rynke. Nei, jeg har ikke hatt ansiktsløftning. Jeg har svake streker fra neseborene ned mot munnvikene, men det har gjerne helt unge også. Jeg har en del med ungdom å gjøre. Jeg var blant annet leksehjelper for en skolelei jente på ca. 15 år for et par år siden. Jeg kom til å nevne at jeg hadde barnebarn på hennes alder. Da så hun sjokkert på meg og spurte hvor gammel jeg var. Jeg fortalte det, hun trodde meg ikke. Hun trodde jeg var på hennes mors alder (hun var 42), i høyden 45 år. Jeg forteller ikke dette for å fremheve meg selv, men for å få deg til å tenke litt. Damer i 50-60-årene er ikke "gamle" idag, skjønner du. Jeg skriver som anonym for anledningen, vil ikke bli gjenkjent.
Tears.of.the.Sun Skrevet 10. april 2011 #14 Skrevet 10. april 2011 En gammel dame mellom 60 og 70 år. Jeg skriver som anonym for anledningen, vil ikke bli gjenkjent. Du er anonym fordi du har skrevet et helt uinteressant innlegg som ikke har noe med tråden å gjøre? Jeg kan gjerne si at hun er ELDRE hvis det er det du ønsker? Men ja, jeg vet at hun var mellom 60 og 70 år gammel. Og DET er ikke relativt. 3
Gjest Nadezhda Skrevet 10. april 2011 #15 Skrevet 10. april 2011 Klart man er eldre når man er mellom 60 og 70. Om man ikke er eldre da, når er man eldre? 80?
tengla Skrevet 10. april 2011 #16 Skrevet 10. april 2011 Jeg jobber også i butikk, og møter mennesker i alle aldre hver dag. Synes ikke det er noen forskjeller på alder, merker ikke at eldre er frekkere enn andre. Det som derimot plager meg, er hvor frekke mange mennesker kan være mot ansatte i butikker!
Hotbots Skrevet 11. april 2011 #17 Skrevet 11. april 2011 Selvsagt finnes det frekke mennesker i alle aldre men jeg har også lagt merke til at eldre mennesker ofte fører de har "rett" til å være sure og grinete fordi de føler de på en eller annen måte har gjort seg fortjent til det ved å ha levd så lenge. Så har man disse som klager og klager, kjefter på andre hele tiden og ikke forstår seg på den frekke ungommen. Men man må være mot andre slik man vil at andre skal være mot deg.. Hver dag- hver gang! En person du akkurat har møtt vet ikke hva slags person du var for 50 år siden eller alle de hyggelige tingene du gjorde for dine medmennesker den gangen. Hvis du viser et surt annsikt kan du ikke forvente at alle rundt deg skal være hyggelige mot deg bare fordi du en gang var hyggelige mot andre. Hva som er defenisjonen på "eldre mennesker" er vel ikke lett og si men for meg har det ikke så mye med aldrer å gjøre, heller hvordan de oppfører seg. Kjenner et par 70+ som oppfører seg som om de var i 50 årene og jeg tror nok de blir oppfattet slik av folk som ikke kjenner de også, men vet også om mennekser i 50-60 årene som jeg har trodd var over 80 år og har blitt helt sjokkert når jeg fant ut hvor "unge" de var. Nå skal det sies at jeg blir overrasket over hvor mange sure barn, ungdommer og voksne jeg møter også, men disse aldrersgruppene går da også skjelden rundt å klager på at andre aldersgrupper er så uhøflige osv. Det er de eldre som holder på med det, og da skulle man jo forvente at de ikke oppfører seg sånn selv 1
Gjest Raindrops Skrevet 11. april 2011 #18 Skrevet 11. april 2011 Det varierer veldig da, men jeg er enig i at gamle folk ofte er vanskelige kunder. Foreksempel i dag spurte jeg en gammel mann om han ville ha kvitering for bensinen. SELVFØLGELIG skulle han ha kvitering. Det skulle jeg gitt ham automatisk og det var TÅPELIG å spørre for hver gang. Så kommer det en gammel dame rett etter han. Jeg spørr om hun skal ha kvitering. NEI det skal hun ABSOLUTT ikke. Hvis hun ville ha kvitering så hadde hun sagt det! Vi som jobber her bare MASER OG MASER om alt mulig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå