Gå til innhold

Våkner opp og er lam i kroppen .

Fremhevede innlegg

Gjest I - MK
Skrevet

Hei er 21 år og har kanskje i 2 år hatt en form for lammelse i kroppen når jeg våkner .

Skjer kanskje et par ganger i mnd hvor jeg våkner opp fra en drøm og klarer ikke bevege kroppen min, og er helt lam - Jeg prøver å bevege en muskel og hyperventilerer veldig helt til jeg til slutt våkner - Dette er eneste måten jeg klarer å våkne på - Syns det er utrolig ubehagelig og håper jeg kan få noen svar på hva dette er og om det er noe jeg kan gjøre med det = )

Takk på forhånd = ) :takke:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kalles søvnparalyse og er HELT normalt :)

Når man sover så blir kroppen mer eller mindre "paralysert" for å unngå at man lever ut drømmene (går i søvne o.l), og noen ganger når man våkner så har ikke kroppen rukket å "våkne" heller, men uansett hvor ekkelt det er så er det iallefall ikke farlig! =)

Skrevet

Ab har rett. Har hørt at dette kan bedres ved at man ikke har det så mørkt på rommet, dvs at man våkner naturlig av dagslyset. Man bør også sove nok, og legge seg til noenlunde samme tid hver dag og ikke være stresset når man sovner.

Dette har jeg bare hørt, men er jo verdt et forsøk :)

Skrevet (endret)

Som de andre sier: søvnparalyse. Normalt, men helt vannvittig ubehaglig! (har opplevd det selv én gang)

Det gis ikke noen behandling for dette i annet enn ekstreme tilfeller. Men jeg fant en side med noen tips om hvordan man kan prøve å redusere tilfellene. Vet ikke om det har så mye for seg, men det ser ihvertfall fornuftig ut. Én positivt ting som står der, er at det ofte skjer sjeldnere når man blir eldre! :)

Endret av Pingting
Gjest I - MK
Skrevet

Ab har rett. Har hørt at dette kan bedres ved at man ikke har det så mørkt på rommet, dvs at man våkner naturlig av dagslyset. Man bør også sove nok, og legge seg til noenlunde samme tid hver dag og ikke være stresset når man sovner.

Dette har jeg bare hørt, men er jo verdt et forsøk :)

Jeg har det nesten hver gang jeg sover på dagen når det er lyst - eller sovner på sofaen

da skjer det som regel hver gang men tror det er som du sier at jeg kan være stresset

fordi jeg er redd dette skal skjer hver gang jeg sover = /

Vet det ikke er farlig men sååå utrolig ubehagelig

AnonymBruker
Skrevet

Blir du veldig dårlig i etterkant? eller veldig sliten?

Da kan jo epilepsi også tenkes å være en årsak. Finnes mange typer for epilepsi, og kan forekomme at man får små anfall i søvne. Under et anfall kan man føle at man er i en slags 'drømmeland'. Om du føler deg helt opplagt når du kommer til deg selv og helt våken så kanskje ikke. Ville snakket med lege om dette om det vedvarer.

Gjest I - MK
Skrevet

Som de andre sier: søvnparalyse. Normalt, men helt vannvittig ubehaglig! (har opplevd det selv én gang)

Det gis ikke noen behandling for dette i annet enn ekstreme tilfeller. Men jeg fant en side med noen tips om hvordan man kan prøve å redusere tilfellene. Vet ikke om det har så mye for seg, men det ser ihvertfall fornuftig ut. Én positivt ting som står der, er at det ofte skjer sjeldnere når man blir eldre! :)

Hm ja kanskje fornuftig å se om jeg har et mønster - for eksempel det skjer aldri når jeg

sover sammen med kjæresten - ikke en eneste gang - men ja håper det går over med årene

:jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Blir du veldig dårlig i etterkant? eller veldig sliten?

Da kan jo epilepsi også tenkes å være en årsak. Finnes mange typer for epilepsi, og kan forekomme at man får små anfall i søvne. Under et anfall kan man føle at man er i en slags 'drømmeland'. Om du føler deg helt opplagt når du kommer til deg selv og helt våken så kanskje ikke. Ville snakket med lege om dette om det vedvarer.

Nei ikke i det hele tatt blir ikke dårlig annet enn at jeg er redd for å sovne igjen - sitter å ser litt på tv og prøver å våkne helt før jeg legger meg til å sove igjen - kanskje en 20 minutters tid - men har

lest litt på nett om folk som har verre tilfeller hvor de våkner og er lamme under et mareritt hvor noen misbruker eller "skader" dem - jeg har ikke dette tilfellet jeg bare er lammet, men en sjelden gang har jeg mareritt hvor jeg våkner og det er som om noe "ondt" er i rommet - men dette er sjeldent men våkner til slutt og har ingen form for problemer eller eventuelt blir dårlig - men ja er jo sliten siden jeg nettopp våknet i en dyp søvn men ikke noen form for at jeg våkner og må få igjen pusten eller den slags =)

Skrevet

Kan vere epeleptisk anfall. Veldig vanleg å få det under soving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...