AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #1 Skrevet 8. april 2011 Er det forsvarlig å gi et ett og et halvt år gammelt barn morfin?
Betty2 Skrevet 8. april 2011 #2 Skrevet 8. april 2011 (endret) det bør ligge en VELDIG alvorlig lidelse til grunne for å gjøre noe slikt. Så lenge kroppen er smertepåvirket, så vil den normalt tåle morfinen ganske greit (med untak dersom pasienten har allergier mot virkestoffet, eller har nedsatt nyre, lunge funskjon og evt andre sykdommer som påvirker kroppens respiratorisk og sirkulatoriske system) Faren er når, kroppen lenger ikke har vondt, da tåler ikke kroppen samme mengde Morfin, som når den er smerte påvirket. og pasienten kan gå i overdose. det som er skummet er jo at et barn på ca 18mnd, ikke har noe god verbal kommunikasjons mulighet. så ville vært litt skummet å gi barn på den alderen morfin. Endret 8. april 2011 av Betty2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #4 Skrevet 8. april 2011 Nei, det er ikke forsvarlig! Hvordan vet du det? Er du lege?
Sweetpea25 Skrevet 8. april 2011 #5 Skrevet 8. april 2011 Hvordan vet du det? Er du lege? Nei, det er jeg ikke! Men med mindre det er legen som har bestemt at ungen skal ha morfin, så er det ikke forsvarlig. Og dersom legen hadde skrevet ut at han skulle hatt morfin, så hadde det jo uansett vært unødvendig å spørre om spørsmålet..
Wonders Skrevet 8. april 2011 #6 Skrevet 8. april 2011 Eldre og små barn er spesielt følsomme for morfin. Symptomer på morfin forgiftning kommer kort tid etter inntak normalt innen 1 time. ... Effekter på barn morfin og petidin har vært brukt til barn i lang tid, og begge stoffer tolereres vanligvis godt. Selv om forekomsten av uro og kramper pga. akkumulasjon av norpetidin er lav (8), bør petidin brukes med forsiktighet hos barn. Spesielt de minste barna, barn med redusert nyrefunksjon og barn med sykdom i sentralnervesystemet er utsatte for potensielt uheldige effekter fra den eksiterende metabolitten norpetidin. Eliminasjonen av både morfin, petidin og norpetidin er sterkt forlenget i nyfødtperioden (9). Ketobemidons farmakologiske egenskaper er ikke undersøkt hos barn. http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=168787 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #8 Skrevet 8. april 2011 Nå gir jo TS oss veldig lite info. Om barnet får morfin fra lege så har jo legen overveid risiko med nødvendighet. Å gi både barn og voksne medisiner som ikke er forskrevet til dem er uansett uheldig, i verste fall dødelig. 1
Wonders Skrevet 12. april 2011 #9 Skrevet 12. april 2011 enig du over meg. Jeg fant ting på nettet, håper det er god opplysning. 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 12. april 2011 #10 Skrevet 12. april 2011 Jeg håper du ts søker råd fra en ordentlig lege istedet for hobbyleger på internett. Spesielt når det gjelder en så alvorlig ting som legemidler og barn. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #11 Skrevet 12. april 2011 Junior fikk morfin av sykehuset etter en operasjon. Han fikk morfin kun 1 gang etter operasjonen. Jeg har en venninne som er anestesilege og det er vanlig at de gir det som smertestillende. Det er ikke vanlig at de får det over lengre tid.
Mann 42 Skrevet 12. april 2011 #12 Skrevet 12. april 2011 Er det forsvarlig å gi et ett og et halvt år gammelt barn morfin? Sånne greier gir man ikke uten at legen forordner det.
Marshmallow Skrevet 12. april 2011 #14 Skrevet 12. april 2011 Dette er ikke noe vi er kvalifiserte til å mene noe om. Dette er en sak for en lege som kjenner til barnet og hva som feiler det. 1
Tussilago_2 Skrevet 12. april 2011 #15 Skrevet 12. april 2011 håper TS spør for å sjekke opp legen og ikke fordi hun planlegger å gi det etter eget hode... Så om du sjekker opp legen da ville jeg gitt det... Ut i fra egen mening om at barnet burde få morfin, ville jeg aldri gitt uten en sjekk av barnet og vurdering av behov for smertestillende og dose av en lege...
Mann 42 Skrevet 12. april 2011 #16 Skrevet 12. april 2011 håper TS spør for å sjekke opp legen og ikke fordi hun planlegger å gi det etter eget hode... Så om du sjekker opp legen da ville jeg gitt det... Ut i fra egen mening om at barnet burde få morfin, ville jeg aldri gitt uten en sjekk av barnet og vurdering av behov for smertestillende og dose av en lege... Nå er ikke jeg helt med? Hva hjelper det å sjekke opp legen? Skal de diskutere medisineringen etterpå? Er det ikke like greit å bare spørre direkte, heller enn å sjekke legen?
Gjest Glad i reiser Skrevet 12. april 2011 #17 Skrevet 12. april 2011 Men morfin er da ikke noe man får kjøpt rundt hvert gatehjørnet? Vil tro det er en lege som skal gi dette til et barn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå