Gå til innhold

Ekvivalens


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en forståelig forklaring på ordet ekvivalens? Har søkt på nettet og i ordbøker, men finner ikke noe sånn veldig oppklarende.

Jeg skal bruke det i sammenheng med statistikk, forsknig og sånt. f.eks hva er manglende ekvivalens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likevekt, balanse, eller at en ekvivalent av noe tilsvarer en viss mengde av noe annet ( f eks en referanse (i forbindelse med kalking, ekvivalenter CaO), eller kg av et stoff vs ladning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Kan noen gi meg en forståelig forklaring på ordet ekvivalens? Har søkt på nettet og i ordbøker, men finner ikke noe sånn veldig oppklarende.

Jeg skal bruke det i sammenheng med statistikk, forsknig og sånt. f.eks hva er manglende ekvivalens?

Ekvivalens i sammenheng med fkvantitativ forskning/statistikk kan være at to påstander A og B er ekvivalente dersom påstand A er riktig hvis, og bare hvis påstand B er riktig.

Sier noe om at påstandene er gjensidig avhengige.

(A fører til B) & (B fører til A) er gyldig dvs. A og B har samme sannhetsverdi i alle tolkninger.

Påstandene 1 og 2 er ekvivalente dersom den første påstanden avhenger av den andre påstanden for å være riktig. Påstand 1 er altså riktig hvis, og BARE HVIS påstand 2 er riktig.

I samfunnsvitenskap brukes det ofte som "det samme som" - lik eller identisk verdi/mening/effekt.

Manglende ekvivalens blir da at påstand A gjelder selv om påstand B ikke er tilstede/tilfelle(eller omvendt, de er ikke gjensidig avhengig av hverandre) - evt at påstand A ikke er tilsvarende, identisk lik som påstand B og omvendt.

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Manglende ekvivalens kan vel oversettes til manglende samsvar/manglende overenstemmelse.

I metodisk sammenheng vil samsvar være korrelasjon, og er ikke det samme som ekvivalens.

Eks på korrelasjon; Tilfelle A inntreffer, Tilfelle B inntreffer - Altså må A forårsake B

Det kan være A forårsaker B, men det kan også være andre forhold og variabler som påvirker både A og B. Det kan for eksempel være et tilfelle C som påvirker både A og B slik at disse korrelerer, eller det kan være at hele sammenhengen bare er tilfeldig.

Bare sånn for å pirke, om jeg husker dette herre greiene riktig ;)

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...