AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #1 Skrevet 8. april 2011 Kan noen gi meg en forståelig forklaring på ordet ekvivalens? Har søkt på nettet og i ordbøker, men finner ikke noe sånn veldig oppklarende. Jeg skal bruke det i sammenheng med statistikk, forsknig og sånt. f.eks hva er manglende ekvivalens?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #2 Skrevet 8. april 2011 Likevekt, balanse, eller at en ekvivalent av noe tilsvarer en viss mengde av noe annet ( f eks en referanse (i forbindelse med kalking, ekvivalenter CaO), eller kg av et stoff vs ladning).
Gjest Spinell Skrevet 8. april 2011 #3 Skrevet 8. april 2011 Manglende ekvivalens kan vel oversettes til manglende samsvar/manglende overenstemmelse.
Gjest norah Skrevet 8. april 2011 #4 Skrevet 8. april 2011 (endret) Kan noen gi meg en forståelig forklaring på ordet ekvivalens? Har søkt på nettet og i ordbøker, men finner ikke noe sånn veldig oppklarende. Jeg skal bruke det i sammenheng med statistikk, forsknig og sånt. f.eks hva er manglende ekvivalens? Ekvivalens i sammenheng med fkvantitativ forskning/statistikk kan være at to påstander A og B er ekvivalente dersom påstand A er riktig hvis, og bare hvis påstand B er riktig. Sier noe om at påstandene er gjensidig avhengige. (A fører til B) & (B fører til A) er gyldig dvs. A og B har samme sannhetsverdi i alle tolkninger. Påstandene 1 og 2 er ekvivalente dersom den første påstanden avhenger av den andre påstanden for å være riktig. Påstand 1 er altså riktig hvis, og BARE HVIS påstand 2 er riktig. I samfunnsvitenskap brukes det ofte som "det samme som" - lik eller identisk verdi/mening/effekt. Manglende ekvivalens blir da at påstand A gjelder selv om påstand B ikke er tilstede/tilfelle(eller omvendt, de er ikke gjensidig avhengig av hverandre) - evt at påstand A ikke er tilsvarende, identisk lik som påstand B og omvendt. Endret 8. april 2011 av norah
Gjest norah Skrevet 8. april 2011 #5 Skrevet 8. april 2011 (endret) Manglende ekvivalens kan vel oversettes til manglende samsvar/manglende overenstemmelse. I metodisk sammenheng vil samsvar være korrelasjon, og er ikke det samme som ekvivalens. Eks på korrelasjon; Tilfelle A inntreffer, Tilfelle B inntreffer - Altså må A forårsake B Det kan være A forårsaker B, men det kan også være andre forhold og variabler som påvirker både A og B. Det kan for eksempel være et tilfelle C som påvirker både A og B slik at disse korrelerer, eller det kan være at hele sammenhengen bare er tilfeldig. Bare sånn for å pirke, om jeg husker dette herre greiene riktig Endret 8. april 2011 av norah
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå