Gå til innhold

Uvi, hjelp! What to do?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg har fått urinveisinfeksjon, iallefall, i hele dag har jeg måttet springe på do å må tisse hele tiden! Hva gjør jeg med dette? Dra til legen? Er det med urinprøve de sjekker hva som er galt eller på en annen måte? Isåfall, tar jeg med urinprøve hjemmefra, eller gjør jeg det hos legen? Må jeg bestille time, eller er det bare å komme å levere urinprøve? Vil gjerne få det gjort i morgen, orker ikke ha det slik helt til mandag! Er seriøst redd for å tisse på meg i offentlighet. Og det har ikke vært langt ifra i dag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som en UVI ja! Ring så fort legekontoret åpnet i morgen tidlig, så får du antakeligvis en hastetime. Er ikke bra å gå med ubehandlet UVI for lenge.

Du kan godt ta med en urinprøve hjemmefra, da går det jo litt fortere!

Skrevet

Du kan enten ta med en urinprøve eller tisse hos legen. Kom deg dit så fort som mulig, UVI blir ikke mer behagelig med tiden, for å si det forsiktig. Du kan ringe og høre om de har en ledig time i morgen, jeg har aldri troppet opp hos legen uten time, så jeg vet ikke om du kan gjøre det.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Tror jeg har fått urinveisinfeksjon, iallefall, i hele dag har jeg måttet springe på do å må tisse hele tiden! Hva gjør jeg med dette? Dra til legen? Er det med urinprøve de sjekker hva som er galt eller på en annen måte? Isåfall, tar jeg med urinprøve hjemmefra, eller gjør jeg det hos legen? Må jeg bestille time, eller er det bare å komme å levere urinprøve? Vil gjerne få det gjort i morgen, orker ikke ha det slik helt til mandag! Er seriøst redd for å tisse på meg i offentlighet. Og det har ikke vært langt ifra i dag!

Gå til legen og få deg resept på antibiotika tabletter. Så tar du disse en uke så blir du bra igjen

Og så må du huske på å drikke godt og få i deg noe surt, f.eks appelsinjuice eller tranebærjuice.

Du må vel bestille time hos legen, så får du enten beskjed om å ta med urinprøveglass hjemmefra eller så tar du den der. Sånne glass kjøpes på apoteket

AnonymBruker
Skrevet

Ca hvor mye blir legetimen og antibiotikaen å koste til sammen?

Og en ting, finnes det noe man kan gjøre for å ikke bli så tissetrengt? Ser det er lurt å drikke mye for å rense ut bakteriene, men tørr jo ikke drikke noe nesten, for er redd jeg tisser på meg når jeg er borte.

AnonymBruker
Skrevet

En resept koster ca 45 kr, en legetimer ca 130. Men det er ikke sikkert du kommer inn til legen. Noen ganger så sjekker de prøven for deg, du sitter å venter og legen skriver ut resept.

Det er lurt å drikke mye, helst noe surt, siden du da renser ut litt bakterier. Du tisser nok ikke på deg, det kjennes bare sånn ut. Hvis det gjør veldig vondt, så kan du ta en paracet og ibux e.l.

AnonymBruker
Skrevet

Hm, tror ikke jeg har noe surt hjemme. Har ikke tid å kjøpe noe i dag heller. Hva surt anbefales å drikke? Kan få kjøpt noe i morgen.

Jo, jeg kan faktisk tisse på meg. Må ha et digert bind i trusa. Noen ganger når jeg løper på do har det allerede kommet litt på bindet. Men så lenge det ikke kommer for mye så det går gjennom der er jeg fornøyd x) Det gjør ikke vondt, så trenger ikke noe smertestillende.

Skrevet

Det er lurt å drikke mye, helst noe surt, siden du da renser ut litt bakterier. Du tisser nok ikke på deg, det kjennes bare sånn ut. Hvis det gjør veldig vondt, så kan du ta en paracet og ibux e.l.

Har du vært borti at de har gjort det? I så tilfelle har de gjort noe ulovlig. Jeg studerer til å bli legesekretær selv, og sekretærene har ikke lov til å sette en diagnose uansett hva prøvene sier. Hvis det er første gang TS har UVI må hun med 99% sikkerhet inn til konsultasjon.

Legen og sekretærene har unntaksvis en avtale seg imellom om at pasienten ikke trenger konsultasjon om dette er et tilbakevendende problem som pasienten ofte må tilbake for.

TS, så fort du får antibiotika går det ikke mer enn kanskje en dag før de symptomene som at det føles som du tisser på deg forsvinner. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er første gang jeg har uvi ja. Hva om jeg ikke får komme inn til legen i morgen da? Må jeg da vente helt til mandag?=(

Skrevet

Om du drikker masse grapefruktjuice hjelper dette veldig på sviingen, det smaker ikke så godt, men det er virkelig verdt et forsøk :)

For min del funker grapefruktjuice mye bedre enn appelsin eller tranebær juice.

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært borti at de har gjort det? I så tilfelle har de gjort noe ulovlig. Jeg studerer til å bli legesekretær selv, og sekretærene har ikke lov til å sette en diagnose uansett hva prøvene sier. Hvis det er første gang TS har UVI må hun med 99% sikkerhet inn til konsultasjon.

Legen og sekretærene har unntaksvis en avtale seg imellom om at pasienten ikke trenger konsultasjon om dette er et tilbakevendende problem som pasienten ofte må tilbake for.

TS, så fort du får antibiotika går det ikke mer enn kanskje en dag før de symptomene som at det føles som du tisser på deg forsvinner. :)

Nå quotet du noe helt annet enn det du spør om men..

Det jeg mente var at pas. leverer urinprøve - helsesekretæren tar prøven og forteller legen resultatet - legen tar en avgjørelse og skriver ut en resept hvis det er behovet. Pas. trenger ikke å komme inn til legen. For ved UVI så er det kun strix testen man bruker for å stille en diagnose.

Og legesekretær/helsesekretær og medisinsk sekretær er ikke det samme. (learned that the hard way)

AnonymBruker
Skrevet

Det er første gang jeg har uvi ja. Hva om jeg ikke får komme inn til legen i morgen da? Må jeg da vente helt til mandag?=(

Du får nok lov til å levere en urinprøve uansett. Ring med en gang de åpner i morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Å da må jeg ringe til fastlegen min? Eller til legekontoret der han jobber? Men jeg vet ikke hva han heter da. Gjør det noe?

Skrevet

Var ikke så lett første gang jeg hadde uvi... Leverte urinprøve, som de fikk utslag på på legekontoret. Var ikke inne til konsultasjon. Hun som satt i skranken sa det skulle sendes videre for sjekk, og jeg måtte vente med antibiotika til de visste hvilken bakterie det var.

Veldig moro å vente flere dager for å få antibiotika, og legekontoret ringte meg aldri for å si ifra om at jeg kunne komme og hente resept. Endte opp med at jeg ble frisk uten antibiotika, fikk tilbud om det (etter jeg hadde ringt og purret selv) samme dag jeg følte meg i orden igjen, ca 4-5 dager etter jeg leverte urinprøve! :kjefte:

Har byttet lege... for det der var bare noe tull!

Skrevet

Og legesekretær/helsesekretær og medisinsk sekretær er ikke det samme. (learned that the hard way)

Hvorvidt det er den ene eller den andre yrkestittelen hører til en annen diskusjon. Når det er sagt er jeg fullstendig klar over dette, da helsesekretærer har autoriasjon, medisinsk sekretær har ikke. Legesekretær er egentlig ikke en tittel i seg selv, men mange "gamle travere" kaller seg dette. Jeg pleier å si at jeg skal bli legesekretær, fordi folk aldri skjønner hva jeg snakker om når jeg sier medisinsk sekretær.

Å da må jeg ringe til fastlegen min? Eller til legekontoret der han jobber? Men jeg vet ikke hva han heter da. Gjør det noe?

Ring legekontoret du! :) De kommer til å spørre deg om navn og fødselsdato, og da får de opp på skjermen sin hvem som er fastlegen din, det behøver du ikke å huske.

Og jo, du kommer til å få beskjed om å komme å levere urinprøve. En gang jeg hadde symptomer på UVI og ringte for å bestille time uken etter (jeg hadde ikke tid den uken), fikk jeg klar beskjed om at de ville ha meg inn samme dag. De vil nok ikke ha deg til å vente til mandag!

AnonymBruker
Skrevet

Men åj, er ikke antibiotika tabletter man må svelge? Jeg får aldri til å svelge sånne tabletter.

Jeg har lenge tenkt å dra til legen for å få resept på p-piller. Kan jeg få det i samme slengen når jeg først må til legen i morgen uansett?

Skrevet

Jada, bare si fra når du ringer at du vil ha det også.

Skrevet

Men åj, er ikke antibiotika tabletter man må svelge? Jeg får aldri til å svelge sånne tabletter.

Jeg har lenge tenkt å dra til legen for å få resept på p-piller. Kan jeg få det i samme slengen når jeg først må til legen i morgen uansett?

Da bør du nok lære deg å svelge tabletter ;) Men uansett, si ifra til legen, de pleier å ha i form av kapsler som du kan åpne, ta ut pulveret inne og svelge det sammen med en teskje syltetøy f.eks. De antibiotika tablettene jeg fikk mot UVI sist var forsåvidt ikke stort større enn en liten p-pille!

Hvis du blir sendt inn til legen på konsultasjon kan du bare si ifra om p-piller i samme slengen som du sitter der :)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Ca hvor mye blir legetimen og antibiotikaen å koste til sammen?

Og en ting, finnes det noe man kan gjøre for å ikke bli så tissetrengt? Ser det er lurt å drikke mye for å rense ut bakteriene, men tørr jo ikke drikke noe nesten, for er redd jeg tisser på meg når jeg er borte.

Hvis du ikke drikker noe så blir vondt bare verre, så det må du ikke gjøre. Du får heller løpe når du kjenner trangen. Nei kom deg til lege så raskt som råd. Går du med det for lenge kan det gå ut over nyrene og.

AnonymBruker
Skrevet

Drikk vann, appelsinjuice, tranebærjuice, andre sitrusjuicer.. Ta tranbærtabletter, men funker jo dårlig om du ikke takler tabletter :P Du burde ikke drikke søtedrikker som brus f.eks. fordi det gjør det bare værre! Jeg måtte kutte ned på pepsi max når jeg hadde uvi annahver uke nesten.. Du burde få behandla det så fort som mulig! Nyrebekkenbetenelse er det værste jeg har hatt noen gang! Og jeg hadde det på julaften og nektet å dra til legevakta fordi jeg syns de var noen tullinger der:P Ga meg dagen etter for da trodde jeg at jeg skulle dø... Dessuten så kan du få det kronisk om du ikke får det behandla fort! Etterhvert merker man nesten ikke at man har det fordi man er så vandt til det..

Er du redd for å tisse på deg så hold deg hjemme eller i nærheten av en do, er ikke værre ;)

Dessuten burde du lære deg å svelge piller, jeg likte heller ikke det før! Nå kan jeg ta 7 tabletter samtidig som om det er ingenting.. Er bare å putte den langt bak på tunga og drikke masse vann med en gang.. Ha glasset i ene hånda og tabletten i andre, "kast" tabletten inn i munn og drikk fort;) Da rekker du gjerne ikke tenke en gang også svelger du den bare:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...