Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ned ca 17 kg, og har regnet meg frem til at jeg burde innta ca 1600kcal per dag. Har ikke mulighet til å trene stort pga skade, men går en del tur.

Har gjort store forandringer i kostholdet, og nå synes jeg nesten det er vanskelig å spise nok. Sukker er helt kutta ut, og det jeg spiser av karbohydrater er stort sett frukt, grovt knekkebrød og kornblanding.

Pleier å spise yoghurt med kornblanding eller knekkebrød til frokost, og som regel blir det det samme til lunsj+en frukt, eller salat.

Middag er som regel fisk, kylling og masse grønnsaker, eller ren vegetarmat (er egentlig ikke så glad i kjøtt). Har kuttet drastisk ned på sauser og fløte og smør, og bruker ikke lenger pasta, potet eller ris til maten, som var en selvfølge før.

Og når jeg da kommer til kveldsmat er jeg ikke sulten. Pleier å spise middag ganske sent, så det føles ikke naturlig å spise noe etter middagen. Tidligere har det vært snop på den tiden, men det er jo noe av grunnen til at jeg trenger å gå ned litt ;)

Jeg får heller ikke i meg mellommåltider, det føles som å presse ned mat når kroppen ikke vil ha. Merker at jeg blir sulten regelmessig, til frokost, lunsj og middag, men resten av dagen virker det som at kroppen er fornøyd. Drikker bra med vann, og litt kaffe.

Men problemet er nå at som oftest havner jeg nede på 900-1200 kcal, og det ser jeg jo at er alt for lite! Hvordan skal jeg komme meg opp på 1600? Jeg har virkelig ikke sultfølelse mellom måltidene, og jeg synes det er ubehagelig å skulle presse i meg mat når kroppen ikke vil ha. Spiser ikke noe mindre nå enn før, har bare kutta ut godteri og brus.

Er redd kroppen skal gå i sultkatastrofeberedskap, slik at jeg bare legger på meg. Tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da kan du spe på med en neve nøtter f.eks, og bittelitt saus eller dressing.

AnonymBruker
Skrevet

Da kan du spe på med en neve nøtter f.eks, og bittelitt saus eller dressing.

Finnes det et bra alternativ til nøtter? Jeg er allergisk :sjenert:

Skrevet

- Du kan ha olje eller dressing i salaten.

- Litt saus til maten

- Unne deg pålegg med litt mer kalorier (ost, kjøttpålegg...)

- En smoothie om kvelden

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det et bra alternativ til nøtter? Jeg er allergisk :sjenert:

Jeg er ikke så flink på andre alternativer dessverre. Selv har jeg hatt samme problemet som deg, at jeg er redd jeg ikke har nådd opp til mitt daglige, også 1600kcal. Noen dager er det vanskelig. Dog er min frykt for å spise for lite veldig stor, slik at selv om jeg ikke er sulten så tar jeg kanskje da et knekkebrød til kvelds med noe pålegg bare for å få i meg litt mer. Et knekkebrød med pålegg er ikke så vanskelig å få ned selv om man ikke er sulten.

Jeg ville heller spist litt mer selv om du sier du ikke er sulten, enn å ta sjangsen på å få i deg for lite..

AnonymBruker
Skrevet

Takker, da prøver jeg med litt mer pålegg og sånn :)

Skal virkelig ikke være enkelt dette :gjeiper:

Gjest Pantherinae
Skrevet

Hehe, endte opp med akkurat samme "problem" som deg. :gjeiper:

Jeg spiser middag i 17-18 tiden, og hvis jeg legger meg tidlig er jeg ofte ikke sulten, men har fått i meg for lite. Har funnet ut at selv om jeg ikke er sulten til kl 22, så funker det alikevel greit å spise to små knekkebrød med noe pålegg av noe slag.

Generelt spiser jeg mye frukt til mellommåltider, det må man ikke være sulten for å få i seg, men har litt kalorier. Velg også mer kaloririke ingredienser hvis du spiser mye grønnsaker, f.eks. har jeg i avokado eller egg i salaten om det er lite proteiner den dagen fra før av. Ha på litt dressing, kan lage selv av kesam eller rømme.

Ikke velg lettprodukter, gå for vanlig yoghurt f.eks.

Du kan jo også reintrodusere karbokildene til middag, pasta, ris og poteter. De dagene jeg gjør dette er det sjelden noe problem å få i meg de kaloriene jeg skal ha.

Skrevet

Gjør det noe om man havner på 1200 kcal hvis man blir mett da? Er man mett holder det vel?

Gjest Pantherinae
Skrevet (endret)

Fordi kroppen trenger en viss andel kalorier for å holde ved like alt det den skal gjøre iløpet av dagen. Alt som skjer i kroppen skjer ved hjelp av energien som vi får i oss via maten, åndedrett, fordøyelse, hjerneaktivitet, osv. Det er dette som står for den største delen av kaloriforbruket vårt, og det er her de 1300 kaloriene kommer inn. Det er som regel dette tallet som blir anbefalt. Skal man ligge under skal dette gjøres i samråd med lege, og man skal være sterkt overvektig.

Det anbefales å bare ligge ca 500 kalorier under det daglige energibehovet, og dette er for en normal kvinne ca 2000 kalorier pr dag. Dette er altså det normale tallet for en kvinne, inkludert alt hun gjør utover å kun eksistere (som er de 1300, kalles BMR). Det anbefales ikke å ligge over 1000 kalorier i underskudd. I tillegg er det en del stoffer man må få i seg som kroppen trenger, og blir det for lite kalorier er det også sjanse for at det blir for lite av ting som vitaminer, mineraler, fettsyrer, osv.

Hvis det ble forståelig... :gjeiper:

Endret av Pantherinae
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

En liten ting til jeg lurte på, er det dumt å drikke feks juice for å fylle opp litt mer av kaloribehovet? Jeg synes ikke det er noe problem å drikke et glass juice om dagen, og det blir jo fort en 100+kcal på et stort glass.

Spiste litt potet til middag i går, og i dag føles kroppen faktisk mer tung og treg enn vanlig. Men kom meg hvertfall opp på 1590kcal i går, så det er jo bra :)

Skrevet

Er det ikke en del sukker i juice?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke en del sukker i juice?

Tenker på juice uten tilsatt sukker, der er det kun fruktsukker.

Skrevet

Når du spiser så sunt ellers så kan jeg ikke se at et glass juice om dagen skal skade. Er jo en del vitaminer i juice, vil jeg to.

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen

Jeg synes dette er innmari vanskelig, jeg. Klarte å lage en middag i går som nådde opp til 400kcal, (måtte bruke saus) og det var faktisk så mye mat at jeg ble kvalm. Hadde ikke sjangs til å få i meg kveldsmat, ikke et lite knekkebrød engang. Var ubehagelig mett hele kvelden, selv om jeg spiste middag i 20-tiden, og ikke la meg før 1.

I dag har jeg prøvd en annen middag, med samme kaloriinnhold, men med andre ingredienser, og jeg er ikke kvalm, men altfor mett. Frokost og lunsj gikk greit, lå litt under på begge, men var ikke mer sulten. Mellommåltid var jeg ikke sulten nok til å spise, og det ser dårlig ut for kveldsmat i dag også. I dag er jeg på 1200kcal så langt, altfor lite, men jeg klarer ikke å spise mer. Føles veldig ubehagelig å presse ned mat, og kan ikke skjønne at det skal være sunt?

Forskjellen fra tidligere er jo hva jeg spiser, ikke mengden. Er bare litt forskjell på å spise en gitt mengde broccoli og samme mengde pommes frites liksom.

Hjelp?

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

En liten ting til jeg lurte på, er det dumt å drikke feks juice for å fylle opp litt mer av kaloribehovet? Jeg synes ikke det er noe problem å drikke et glass juice om dagen, og det blir jo fort en 100+kcal på et stort glass.

Spiste litt potet til middag i går, og i dag føles kroppen faktisk mer tung og treg enn vanlig. Men kom meg hvertfall opp på 1590kcal i går, så det er jo bra :)

Jeg skal ned litt mer enn deg, og støtte på det samme problemet da jeg droppet sjokoladen. 100% juice var akkurat det jeg hadde tenkt å anbefale deg før jeg leste så langt.

AnonymBruker
Skrevet

Bare en liten ting TS, hvis du har kutta såpass mye karbohydrater må du spise mer fett, kroppen må ha noe å forbrenne, og det blir feil hvis du kutter kraftig ned på både karbohydrater og fett, da kroppen ikke kan bruke protein på samme måte.

AnonymBruker
Skrevet

Bare en liten ting TS, hvis du har kutta såpass mye karbohydrater må du spise mer fett, kroppen må ha noe å forbrenne, og det blir feil hvis du kutter kraftig ned på både karbohydrater og fett, da kroppen ikke kan bruke protein på samme måte.

Hva slags fett er bra å spise? Spiser ganske fet fisk, er det bra?

Synes fortsatt det er kjempevanskelig. Føler meg mett hele tiden, og klarer ikke å komme opp i nok kalorier. Har en skikkelig vond følelse av at jeg trykker i meg for mye mat hvis jeg skal spise såpass at det blir 1600kcal om dagen, og blir kvalm og får vondt i magen :( Skal tilbake til legen over påske, så får spurt litt mer da, men hvis noen har råd frem til da blir jeg glad :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan spise laks som pålegg på knekkebrød f.eks

Jeg synes du gjør det litt vanskelig for deg selv. Sjekk litt på nettet om du liker, og ikke har allergi, mot noen gode fettkilder.

Gjest aeikina
Skrevet

Jeg skal ned ca 17 kg, og har regnet meg frem til at jeg burde innta ca 1600kcal per dag. Har ikke mulighet til å trene stort pga skade, men går en del tur.

Har gjort store forandringer i kostholdet, og nå synes jeg nesten det er vanskelig å spise nok. Sukker er helt kutta ut, og det jeg spiser av karbohydrater er stort sett frukt, grovt knekkebrød og kornblanding.

Pleier å spise yoghurt med kornblanding eller knekkebrød til frokost, og som regel blir det det samme til lunsj+en frukt, eller salat.

Middag er som regel fisk, kylling og masse grønnsaker, eller ren vegetarmat (er egentlig ikke så glad i kjøtt). Har kuttet drastisk ned på sauser og fløte og smør, og bruker ikke lenger pasta, potet eller ris til maten, som var en selvfølge før.

Og når jeg da kommer til kveldsmat er jeg ikke sulten. Pleier å spise middag ganske sent, så det føles ikke naturlig å spise noe etter middagen. Tidligere har det vært snop på den tiden, men det er jo noe av grunnen til at jeg trenger å gå ned litt ;)

Jeg får heller ikke i meg mellommåltider, det føles som å presse ned mat når kroppen ikke vil ha. Merker at jeg blir sulten regelmessig, til frokost, lunsj og middag, men resten av dagen virker det som at kroppen er fornøyd. Drikker bra med vann, og litt kaffe.

Men problemet er nå at som oftest havner jeg nede på 900-1200 kcal, og det ser jeg jo at er alt for lite! Hvordan skal jeg komme meg opp på 1600? Jeg har virkelig ikke sultfølelse mellom måltidene, og jeg synes det er ubehagelig å skulle presse i meg mat når kroppen ikke vil ha. Spiser ikke noe mindre nå enn før, har bare kutta ut godteri og brus.

Er redd kroppen skal gå i sultkatastrofeberedskap, slik at jeg bare legger på meg. Tips?

Prøv periodisk faste! perfekt om du ikke er små-sulten av deg. Spis to-tre store måltider om

dagen iløpet av en 8-10 timers periode. Startet selv for bare 3 uker siden men synes det er kjempe flott. Skal veie meg om en ukes tid og det blir spennende å se hvor mye overvekt har blitt borte:D

AnonymBruker
Skrevet

Kan du skrive nøyaktig hva du spiser til måltidene? Jeg skjønner ikke hvordan det kan være et problem, jeg spiser veldig sunt, men har ingen problemer med å komme opp i 2000 kalorier. 1200 kan jeg klare på frokost + lunsj. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...