Gå til innhold

Intervall/ rask hastighet kardio vs god gammel joggetur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har jogget en god del og trives med det, både for vektnedgang men fordi det er deilig å ha en kropp i god form.

Nå i dette halvåret står det mye på planen, og dermed har det blitt litt unnasluntring. Noen ganger har jeg tatt meg selv i å tenke at det er ikke vits å trene hvis jeg ikke har 45min til 1 time på meg, da a en joggetur f.eks. Men her lurer jeg vel meg selv?

Om jeg kun har si 20 minutter til rådighet, og bruker disse godt, f.eks intervall eller ganske raskt tempo slik at jeg blir veldig utslitt, så har det vel hatt effekt likevel, både på kaloribrenning og på kondisjon?

Jeg har aldri tidligere brukt intervaller men kun lest mye om det nå, så jeg vet ikke effekten av det, dog leste jeg at det er godt å variere med langtur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

Jeg har jogget en god del og trives med det, både for vektnedgang men fordi det er deilig å ha en kropp i god form.

Nå i dette halvåret står det mye på planen, og dermed har det blitt litt unnasluntring. Noen ganger har jeg tatt meg selv i å tenke at det er ikke vits å trene hvis jeg ikke har 45min til 1 time på meg, da a en joggetur f.eks. Men her lurer jeg vel meg selv?

Om jeg kun har si 20 minutter til rådighet, og bruker disse godt, f.eks intervall eller ganske raskt tempo slik at jeg blir veldig utslitt, så har det vel hatt effekt likevel, både på kaloribrenning og på kondisjon?

Jeg har aldri tidligere brukt intervaller men kun lest mye om det nå, så jeg vet ikke effekten av det, dog leste jeg at det er godt å variere med langtur..

Hvis formålet er å komme i bedre form, så er ingen av de best. Du må trene begge deler.

Trening med høy intensitet krever lengre restitusjon. Derfor er det mer ideelt å trene mer med rolig intensistet og kanskje 1-2 økter i uken med høy intensitet.

Du kan ikke bare trene 20-min bolker dersom du vil bli i god form, da må du variere.

Det finnes mange treningsprogram på nettet. Jeg vet at löplabbet har et bra et på sine hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over, intervaller under en 20min økt blir bortkastet, hvertfall når det gjelder løping eller jogging.

Det må jo være et slag i trynet å ikke ha ordentlig oppvarming før en intervalløkt.

Jeg vil tro det er bedre å gå intervaller, å veksle mellom modarat og heftig tempo i tyve min, om du kun har 20min til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Intervallguruene" på NTNU mener faktitisk at ett intervall av fire minutter kan ha god effekt ifølge denne artikkelen i DN. Vel og merke om man ikke er så veldig god form...

Hvis man tenkr kcal så vil man jo forbrenne mer jo lengre man løper. Så jo lengre du komme på 20min jo bedre er det..?

Kodismesssig så kan det jo hende at det er noen for seg å altså løpe ett intervall.. jeg gjør av og til det etter en strykeøkt.

Selv mener jeg uansett at litt trening er bedre enn ingen trening :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvem som fikk med seg hele startinnlegget mitt, men jeg skrev jo at jeg har jogget en god del og trives med det.Jeg er ikke en nybegynner så disse tipsene dere kom med takker jeg for, men passer ikke til min situasjon. Jeg har jogget i ca 2 år, men aldri noe mer enn 10 km per tur. Normalt sett ligger jeg på ca 7km joggetur.

Jeg spør om det å drive kortere økter pga dårlig tid en periode, vil ha mye f.eks å si for min kapasitet? Hvis jeg skal opprettholde kondisen der er, eller vil langtur-kondisen gå ned som konsekvens av at jeg f.eks i 3 måneder kun kjører kortere økter enn "lange" treige? Jeg ønsker jo å trene kondis men det er begrenset med tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg har jogget en god del og trives med det, både for vektnedgang men fordi det er deilig å ha en kropp i god form.

kaloribrenning og på kondisjon?

Det heter både... og ..., ikke både... men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Intervallguruene" på NTNU mener faktitisk at ett intervall av fire minutter kan ha god effekt ifølge denne artikkelen i DN. Vel og merke om man ikke er så veldig god form...

Hvis man tenkr kcal så vil man jo forbrenne mer jo lengre man løper. Så jo lengre du komme på 20min jo bedre er det..?

Kodismesssig så kan det jo hende at det er noen for seg å altså løpe ett intervall.. jeg gjør av og til det etter en strykeøkt.

Selv mener jeg uansett at litt trening er bedre enn ingen trening :jepp:

I papirutgaven av DN der denne artikkelen sto var det også tilsvar fra mange profesjonelle norske utholdenhetsutøvere som Thor Hushovd, Marit Bjørgen osv. og en del trenere. Samtlige mente at man kommer selvsagt i bedre form av slik intervalltrening, men hvis man vil trene for å komme i best mulig form, f. eks. til en konkurranse, bør man trene for det meste rolig, dvs. under syreterskel, og ca. 20% intervalløkter. Det betyr ikke at én av fem økter er intervalløkt. Utholdenhetsutøvere på høyt nivå periodiserer treningen sin, slik at de kutter ned på langøktene og kjører på med harde intervalløkter den siste tiden frem mot viktige konkurranser, for å spisse formen.

Så for å komme i best mulig form er en kombinasjon av mest langøkter og noe intervalltrening best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvem som fikk med seg hele startinnlegget mitt, men jeg skrev jo at jeg har jogget en god del og trives med det.Jeg er ikke en nybegynner så disse tipsene dere kom med takker jeg for, men passer ikke til min situasjon. Jeg har jogget i ca 2 år, men aldri noe mer enn 10 km per tur. Normalt sett ligger jeg på ca 7km joggetur.

Jeg spør om det å drive kortere økter pga dårlig tid en periode, vil ha mye f.eks å si for min kapasitet? Hvis jeg skal opprettholde kondisen der er, eller vil langtur-kondisen gå ned som konsekvens av at jeg f.eks i 3 måneder kun kjører kortere økter enn "lange" treige? Jeg ønsker jo å trene kondis men det er begrenset med tid.

Hvis du tenker korte og intensive økter så kan det for en stund, noen få uker, gi deg en formtopp. Etter en stund igjen vil formen begynne å dale.

Generelt sier det seg selv at du ikke kan holde samme form over en periode på mer enn noen veldig få uker hvis du korter ned på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter både... og ..., ikke både... men...

takk for det :) da lærte jeg noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve gerilja kardio? 12 minutters treningsøkt med intervaller, som visstnok skal hjelpe på fettforbrenningen. Om ikke annet så går det jo ann å kjøre den de dagene du har dårlig tid :)

Gerilja Kardio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyintensitets intervalltrening forbrenner trolig mer energi over tid enn steady-state cardio.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9049750

Det har ingen protestert på. Men det krever mye mer restitusjon i ettertid før du kan trene på ny.

I tillegg så er ikke det optimalt for å trene utholdende kapasitet.

Variasjonen av treningen er det som gjør den store forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...