Gå til innhold

Ny jobb


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vil muligens få jobbtilbud i løpet av noen uker (1 - 1,5 års vikariat). Hvis jeg skulle ha blitt gravid innen det (:-) lov å håpe), bør jeg fortelle det når jeg sier ja til jobben?

(Det skal ikke være lett, hilsen Klips)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likestillingsombudet var ute her om dagen og presiserte at ingen bør føle seg forpliktet til å si sannheten om familieplaner når de starter i ny jobb eller er på intervju. Det er nå en gang slik at ikke alle arbeidsgivere forholder seg til loven som klart og tydelig sier at man ved ansettelser ikke har lov til å ta hensyn til graviditet/planer om familiforøkelse. Hvis jeg var deg, ville jeg ikke ta noen sjanser. Jeg ville holdt planene for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes man bør være ærlig overfor arbeidsgiver dersom man allerede er mange måneder på vei når man takker ja til en jobb. Hvis ikke blir man nok litt uglesett når man ber om permisjon på første arbeidsdag. MEN dersom graviditeten er veldig fersk synes jeg ikke du trenger å si fra med en gang. Og dersom du har planer om å bli gravid, så er det ikke noe arbeidsgiveren har noe med i det hele tatt. Når man ansetter unge damer, må arbeidsgivere regne med at de kan bli gravide. Om det tar en måned eller fem år etter ansettelsen spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke er gravid nå, syns jeg ikke du skal si noe. Jeg syns du skal slappe av og fortsette å prøve å bli gravid icon_wink.gif.

Dersom du klarer det om 3-4 måneder, passer jo du og denne arbeidsgiveren perfekt sammen, dere får begge tilfredsstilt deres behov, og kan gå hver til deres etterpå.

Ellers er jeg litt uenig med de over. Ved fast ansettelse, kan jeg være med på å holde familieplanene for seg selv (de fleste arb.givere skjønner at unge kvinner har høy sannsynlighet for dette), fordi arb.giver får din tid over flere år.

Men når arbeidsgiver skal ha en ansatt for ETT ÅR, og du vet at du ikke kan jobbe så lenge, er du moralsk på tynn is. Du risikerer også et lite hyggelig arbeidsmiljø i graviditetstiden når du skal kunne kose deg.

Lykke til med jobb og barn! Slapp av, og ta en dag av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var i akkurat samme situasjon, men jeg hadde allerede takket ja, og begynt i ny jobb (1-1,5 års vikariat, for en i som ble sykemeldt for bekkenløsning/svangerskaps- og mammapermisjon!), når jeg oppdaget at jeg hadde klart å bli gravid! Iflg. beregningene mine ble jeg gravid mer eller mindre den samme dagen jeg begynte der.

Jeg grudde meg veldig til å fortelle det til sjefen, og hadde tenkt å si det etter at jeg hadde vært på første kontroll - men etter 12 uker, sa jeg det.

Først smilte han og virket glad, men så kom han på at han trengte ENDA en vikar, og surnet litt. Men, som han sa: "Det er jo ingenting å gjøre med det".

Jeg var litt paraniod i noen dager, og gikk på nåler - trodde alle på kontoret var sure på meg (et lite kontor med 11 ansatte), men nå har det gått over, og alle er like vennlige mot meg.

Men, jeg er LIVREDD for å bli sykemeldt og være mye borte fra jobb - så jeg takker himmelen for at jeg har hatt et problemfritt svangerskap hittil, og håper jeg kan gå på jobb så lenge som mulig (selv om jeg gleder meg sinnsykt til å gå ut i permisjon!).

Det eneste du kanskje bør tenke på er jo at du tross alt er arbeidsledig når du er ferdig med mamma-permisjon - og det er jo ikke så hyggelig å tenke på...

Uansett - lykke til!

(Og blir de skikkelig sure kan du slå en hvit løgn og si du ikke visste du var gravid, noe du sannsynligvis ikke kan si med sikkerhet om 1-2 uker. Vi hadde prøvd lenge før jeg ble gravid (1 år+) og hadde han blitt orntlig gretten, så hadde jeg fortalt han dette rett ut, selv om det er aldri så personlig. Alt for å holde et ok arbeidsmiljø.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for mange svar.

Jeg er for tiden arbeidsledig og har slitt fært med å få jobb etter at jeg ble ferdig utdannet for 1,5 år siden. Det er uansett har svært liten sjanse for å få fast jobb med en gang innen det yrket jeg ønsker meg, så det er nok engasjement eller ingenting det står mellom for øyeblikket.

Hadde vært greit om vi ikke fikk det til med graviditet før om noen måneder, ja, men samtidig vil jeg at det skal funke nå nå nå nå nååååå!

Hilsen Klips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...