Gå til innhold

Kjøpt ny PC - med historikk?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte nylig laptop. Da jeg skulle inn og søke noe på google, ser det ut til at pc'en har vært brukt før. Jeg tenkte først det var google's forslag på bokstaven(e) jeg tastet inn, type ord som var mest søkt på etc som en type autofullfør, men jeg prøvde hele alfabetet og det er søk som tydelig er gjort av noen som bor i mitt område, helt ordinære søk på lokale slangord og butikker/steder. Jeg sjekket loggen, men den var tom.

Man setter vel opp pc'en fra scratch når man får den - men kan søkehistorikken ha kommet fra en tidligere bruker? Eller hvor kan de forslagene ha kommet fra, i og med det bare var dagligdagse ting fra nærområdet rundt der pc'en ble kjøpt? Noen av søkene var ord som ikke google kjenner til, lokale, muntlige dialektord.

Hva kan ha skjedd her? Alt annet er tomt, det finnes ikke spor av andre brukere så vidt jeg kan se. Kan de selge meg et brukt produkt? Pakken var intakt og pc'en virker helt fin ellers. Litt treig, men prosessoren er på 1,5 Ghz eller hva det heter (mini-pc).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada. Spesielt om produktet er kjøpt hos Elkjøp (som har 30 dagers angrefrist), kan man (iallefall har jeg ofte) opplevd at produktet er brukt. De gjør selvsagt det de kan for å skjule det, men hvorvidt du har rett til å VITE det ved kjøp.. Det aner jeg ikke. Beklager. :)

AnonymBruker
Skrevet

30 dagers returrett - etter at man har installert msn, satt opp med eget navn, valgt språk og slike innstillinger man gjør ved set up?

Det er vel forsåvidt ikke et problem at den er brukt hvis den er i orden, men jeg er nysgjerrig på hvordan søkehistorikk kan komme med når den helt sikkert er tømt før re-salg?

TS

Skrevet

Tjaa, nå er jeg ikke helt 100% sikker på dette, ettersom det begynner å bli noen år siden jeg var såkalt nerd. Men jeg mener å huske at bare en ren formatering (som jeg regner med er det dem gjør hvis dem får inn en PC innen angrefrist), så forsvinner bare historikken, men deler av søkehistorikken blir liggende igjen. Mye av historikken for både PC og internett blir ikke slettet vha av Windows sin slettefunksjon alene. For å få slettet ALT, må man gjerne bruke egne programmer (som Privacy Eraser Pro).

Du kan jo gjerne prøve å snakke med dem om dette, men tviler på at du kommer no vei. Dem er sleipe ;)

Og ja, 30 dagers returrett uansett hva du har brukt PCen/produktet til, så lenge det ser ut som nytt. Derfor mange kjøper seg ny TV ved foreksempel VM, for så levere tilbake når VM er over ;)

AnonymBruker
Skrevet
Mye av historikken for både PC og internett blir ikke slettet vha av Windows sin slettefunksjon alene.

Man får ikke slettet historikken sin på jobb-PC eller hjemme-PC bare ved å bruke "Alternativer for internett" og InPrivate browsing? *paranoid* Hva må man gjøre da?

Skrevet

Det er ikke googles "intelligente" autofullfør du har sett da? Den ser hva du har skrevet og kommer med forslag mange andre også har søkt...

AnonymBruker
Skrevet
Det er ikke googles "intelligente" autofullfør du har sett da? Den ser hva du har skrevet og kommer med forslag mange andre også har søkt...

Jeg trodde det, helt til jeg så veldig lokale ord som google umulig kan ha på sin "mest søkt" liste, og butikker som bare finnes her i nærområdet. Spesielt to ord der vet man ikke om hvis man ikke er herfra, nesten.

Eller kan google ut fra internettleverandøren eller IP-adressen hente frem info om veldig lokale forhold? Det virker veldig rart på meg, men alt er kanskje mulig nå for tiden.

Skrevet

Man får ikke slettet historikken sin på jobb-PC eller hjemme-PC bare ved å bruke "Alternativer for internett" og InPrivate browsing? *paranoid* Hva må man gjøre da?

Tror det er viktig å påpeke her at ALT som noen gang har vært en 1 eller en 0 på en harddisk, kan finnes igjen av kyndige folk, om du har slettet det eller ei. Eneste måten å sikre at noen ikke kan finne det igjen, er å skrive over denne ;) Og for å gjøre det, har man spesielle program. Som tidligere nevnte Privacy Eraser Pro

Men her er noen tips og triks: http://www.deletehistory.com/

Personlig gir jeg nå f i om jeg browser litt på facebook på jobbPCen, eller om jeg har sett på en :sjenert: lettkledd film på min egen PC, har innsett at om noen virkelig VIL vite hva jeg har sett på, så finner dem ut av det uansett. :) (Spesielt nå som DLD er innført, så er det vel bare å kaste seg over og gi opp. Men det er nå en diskusjon for en annen dag.)

Skrevet

Jeg trodde det, helt til jeg så veldig lokale ord som google umulig kan ha på sin "mest søkt" liste, og butikker som bare finnes her i nærområdet.

Joda, det kan komme opp selv om det er veldig lokale ord. Jeg testet det nettopp ut selv.

Skrevet

Jeg tror google søker og gir forslag via google-maps for å spesialtilpasse søket etter dine lokale forhold.

Skrevet

Tjaa, nå er jeg ikke helt 100% sikker på dette, ettersom det begynner å bli noen år siden jeg var såkalt nerd. Men jeg mener å huske at bare en ren formatering (som jeg regner med er det dem gjør hvis dem får inn en PC innen angrefrist), så forsvinner bare historikken, men deler av søkehistorikken blir liggende igjen. Mye av historikken for både PC og internett blir ikke slettet vha av Windows sin slettefunksjon alene. For å få slettet ALT, må man gjerne bruke egne programmer (som Privacy Eraser Pro).

Hvis du snakker om en formatering så forsvinner alt.

Jeg tror google søker og gir forslag via google-maps for å spesialtilpasse søket etter dine lokale forhold.

Hvis TS har logget seg på gmail så skal Google sine cookies være med på å vise søks historikken.

• Liker 1
Skrevet

Nytt er nytt!

Er pc'n brukt skal du selvsagt få vite det og varen skal selges som b-vare til redusert pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...