Gå til innhold

Vårruller

Fremhevede innlegg

Gjest Consensio
Skrevet

Ser i de aller fleste oppskrifter, så skal det helst brukes kylling- eller svinekjøttdeig i vårrullene.

Nå har jeg ikke dette hjemme og er helt tom for svinekjøtt generelt, så jeg kan ikke hakke opp det og bruke det som "kjøttdeig" heller.

Men hvordan blir det om man bruker vanlig kjøttdeig? Har en liten pakke med blandfärs (regner med at det er det samme som vanlig kjøttdeig) i fryseren.

Blir smaken veldig annerledes eller burde jeg kjøpe en pakke med kjøttdeig av svin eller kylling?

Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Regner med at smaken vil være den samme :)

Gjest Consensio
Skrevet

Kanskje jeg skal ta opp den pakken i kveld så den er tint til i morgen da. Føler det er så bortkastet å kjøpe svinekjøtt når jeg har kjøttdeig i fryseren.

Skrevet

Ingen grunn til at det ikke skal bli bra. I taco f.eks er det ikke noe problem å variere mellom svinekjøttdeig, kyllingkjøttdeig, kjøttdeig og karbonadedeig, alt blir bra, så vil tro det blir det i vårruller også. En litt annen smak selvfølelig, men sikkert godt :)

Skrevet

Jeg har kun brukt "vanlig" kjøttdeig eller karbonadedeig når jeghar laget vårruller, og ingen av de oppskriftene jeg har er med svin (og de er gode)

- så jeg er sikker på det blir like bra med den kjøttdeigen du har.

Skrevet

Jeg synes ikke det er like godt med storfekjøtt i vårruller og slikt, men det har vel mest med personlig preferanse å gjøre. Storfe er ikke like vanlig som svin og kylling i asiatisk mat, og de flest vårrulloppskriftene jeg har prøvd er krydret - men fortsatt relativt milde. Storfekjøtt smaker mer og kan fort overdøve de andre smakene, jeg synes ihvertfall det blir litt for dominerende hvis ikke jeg krydrer litt mer. Kommer litt an på oppskriften hvor godt det blir, tror jeg. Og smak og behag. Men for all del - vondt blir det nok ikke! :lol:

Skrevet

Jeg ville brukt vanlig kylling, ingen typer kjøttdeig. Synes ikke vårruller med kjøttdeig smaker spesielt autentisk og ser ikke spesielt delikat ut.

Gjest Mikako
Skrevet

Noen som har en god oppskrift, forresten? :sikle:

Skrevet

Denne er relativt autentisk (ikke at det forsåvidt alltid er så viktig). Krever litt arbeid og endel ingredienser, men er veldig god. :)

Det er den kinesiske varianten, jeg synes også at vietnamesiske vårruller er veldig godt.

Skrevet

Jeg ville brukt vanlig kylling, ingen typer kjøttdeig. Synes ikke vårruller med kjøttdeig smaker spesielt autentisk og ser ikke spesielt delikat ut.

Enig i dette.

Når jeg lager vårruller bruker jeg de ingrediensene jeg ønsker, skjærer i småbiter og steker raskt i panne før alt blandes og brukes som fyll. Jeg bruker vanligvis kyllingfilet, men reker, svinekjøtt eller and er også godt. Så bruker jeg f.eks. gulrøtter, paprika, kinakål, vårløk, hvitløk, cashewnøtter, bambusskudd, vannkastanjer, squash, fennikel, bønnespirer osv osv. Jeg bruker dessuten alltid glassnudler i tillegg. Så smaksetter jeg med det jeg ønsker. Favoritten er revet ingefær, hakket chili, lime- eller sitronsaft, hakket frisk koriander og søt chilisaus. Fyllet bør være relativt tørt og ikke ha for mye væske i seg.

Fyll vårrullarkene. Pensle kantene med litt eggehvite før de rulles. Vårrullene bør fylles relativt kort tid før de friteres, da kan de fort bli bløte hvis de blir liggende i timesvis. Ferdigfylte, men ufriterte, vårruller kan fint fryses. Jeg lager gjerne en diger porsjon om gangen og fryser ned. De friteres frosne og vårruller blir dermed en raskt middag når du måtte ønske det.

Gjest Consensio
Skrevet

¨

Ja det var tanken min, men så var jeg tom for både svin og kylling i fryseren og slikt gidder jeg som regel aldri betale for på butikken, og uten bil denne uka så kommer jeg meg ikke dit hvor jeg pleier å handle det :(

Skrevet

¨

Ja det var tanken min, men så var jeg tom for både svin og kylling i fryseren og slikt gidder jeg som regel aldri betale for på butikken, og uten bil denne uka så kommer jeg meg ikke dit hvor jeg pleier å handle det :(

Tror ikke det er noen krise altså, selv om det kanskje ikke er ultimat. Hva med å pøse på litt ekstra krydder? Hvitløk og chili er godt med storfekjøtt! :)

Gjest Consensio
Skrevet

Nei, det går vel greit. Bare aldri prøvd det før og så kjedelig å stå å lage vårruller med noe annet også smaker det yuk :fnise:

Men andre her har laget det med storfekjøtt før, så da går det nok greit :)

AnonymBruker
Skrevet

¨

Neivel, hvor skaffer du dette da, om ikke på butikken? Slakter sjæl?

Gjest Consensio
Skrevet

Neivel, hvor skaffer du dette da, om ikke på butikken? Slakter sjæl?

Av en slakter. Og dyrene kommer fra en gård like i nærheten.

Man må ikke kjøpe på butikken eller slakte selv, veit du ;)

AnonymBruker
Skrevet

Av en slakter. Og dyrene kommer fra en gård like i nærheten.

Man må ikke kjøpe på butikken eller slakte selv, veit du ;)

Trodde slakteren også drev butikk, jeg ;)

Skrevet

:klaske:

Gjest Consensio
Skrevet

Mange slaktere som drev butikker før, men pga at folk handler mer og mer i matbutikker, så finnes det dessverre ikke mange slike slaktere igjen.

Jeg er opptatt av miljø, og vil helst ikke kjøpe ferskvarer på butikken dersom jeg kan få tak i det på en mer miljøvennlig måte. Dvs, handle lokalt fra lokale slaktere, lokale bønder osv osv

Skrevet

Ser i de aller fleste oppskrifter, så skal det helst brukes kylling- eller svinekjøttdeig i vårrullene.

Nå har jeg ikke dette hjemme og er helt tom for svinekjøtt generelt, så jeg kan ikke hakke opp det og bruke det som "kjøttdeig" heller.

Men hvordan blir det om man bruker vanlig kjøttdeig? Har en liten pakke med blandfärs (regner med at det er det samme som vanlig kjøttdeig) i fryseren.

Blir smaken veldig annerledes eller burde jeg kjøpe en pakke med kjøttdeig av svin eller kylling?

Blandfärs er ikke nødvendigvis det samme som kjøttdeig. Blandfärs inneholder både svin og storfe. Eller nötkött och fläskkött.

Kjøttdeig, ihvertfall der jeg kjøper det, inneholder kun storfe.

Det går nok fint å bruke blandfärs.

Gjest Consensio
Skrevet

Nå ordnet det seg likevel. Ei venninne kjøpte med kyllingkjøtt til meg mot at hun fikk noen vårruller :)

så jeg vet fortsatt ikke hvordan vårruller med kjøttdeig smaker :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...