Gå til innhold

Persienne eller rullgardin til soverom?


Gjest Tjoms

Anbefalte innlegg

Gjest Tjoms

Skal henge opp enten persienne eller rullgardin, men klarer ikke bestemme meg. Har et stort vindu med 160 cm innermål. Velger jeg persienne vil det mangle 25 cm i lengden (vil ha en hel persienne, ikke to stk), men så er igjen fordelen litt mer luft gjennom persiennene ved lufting om sommeren. Har uansett gardiner som trekkes for, men ønsker noe som stenger lyset ute helt, samtidig som det er pent. Hva mener dere er mest fornuftig på et soverom? Har vinduer ut mot bakgård slik at jeg har innsyn fra naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Persienner er støvsamlere, og er det noe jeg vil redusere på soverommet, så er det støvsamlende flater. I alle fall verdt å tenke på hvis en er allergiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Persienner er støvsamlere, og er det noe jeg vil redusere på soverommet, så er det støvsamlende flater. I alle fall verdt å tenke på hvis en er allergiker :)

Godt poeng!

Jeg var veldig for persienner i forhold til at det ville passe stilen der inne veldig godt (litt orientalsk). Men...hvem vil ha støv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns persienner er mye penere enn rullegardiner, men ja - de samler støv.. :( De vil heller ikke bli like lystette som rullegardiner. På soverommet ville jeg helt klart valgt rullegardin! :) Man kan helt sikkert finne mange fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Jeg syns persienner er mye penere enn rullegardiner, men ja - de samler støv.. :( De vil heller ikke bli like lystette som rullegardiner. På soverommet ville jeg helt klart valgt rullegardin! :) Man kan helt sikkert finne mange fine :)

Tusen takk for svar! Ja jeg syns også persienner (mørkt tre) ville blitt desidert finest. Har mørke tunge gardiner i tillegg, så lyset er ikke så avgjørende, mer at jeg liker å ha gardinene trukket fra på dagtid, men da får jeg som sagt mye innsyn. Ser at kid har kjempebillige rullgardiner nå til bare 179 kr, kontra 500 kr en persienne ville kostet. Må nesten bli hvit rullegardin da, og ikke svart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker persinner pga luften som slipper gjennom til enhver tid. Rullgardiner kan lett gi sopp i vinduskarmen om man glemmer å rulle de opp igjen litt for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjoms

Jeg foretrekker persinner pga luften som slipper gjennom til enhver tid. Rullgardiner kan lett gi sopp i vinduskarmen om man glemmer å rulle de opp igjen litt for ofte.

Hm, det hadde jeg ikke tenkt på. I forhold til støv, er det ikke relativt lett å fjerne støv fra persienner med en slik støvbørste? Jeg har gardinene alltid trukket for, vil det også gi sopp vinduet? Har forsåvidt ganske trekkfulle vinduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hm, det hadde jeg ikke tenkt på. I forhold til støv, er det ikke relativt lett å fjerne støv fra persienner med en slik støvbørste? Jeg har gardinene alltid trukket for, vil det også gi sopp vinduet? Har forsåvidt ganske trekkfulle vinduer.

Alt som er tett vil kunne gi soppvekst, så hvis du har veldig tunge gardiner vil de kunne medføre det samme.

Soppvekst kommer pga kondens, og det dannes lett i vinduskarmer fordi varm inneluft møter kald uteluft. Siden varmluft kan holde på mer fukt enn kald luft avsettes fukten i vinduskarmen når lufta kjøles ned.

Tilstrekkelig godt luftutskifte er ett av flere viktige moment for å forebygge dette. Hvis man ikke trekker fra gardinene får man ikke skiftet ut lufta i luftlommen mellom vinduet og gardinene godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Alt som er tett vil kunne gi soppvekst, så hvis du har veldig tunge gardiner vil de kunne medføre det samme.

Soppvekst kommer pga kondens, og det dannes lett i vinduskarmer fordi varm inneluft møter kald uteluft. Siden varmluft kan holde på mer fukt enn kald luft avsettes fukten i vinduskarmen når lufta kjøles ned.

Tilstrekkelig godt luftutskifte er ett av flere viktige moment for å forebygge dette. Hvis man ikke trekker fra gardinene får man ikke skiftet ut lufta i luftlommen mellom vinduet og gardinene godt nok.

Jeg er godt kjent med sopp, lufter mye og har svært god mekanisk ventilering i boligen. Ingen problemer med kondens. Gardinstanga stikker ganske godt ut fra vinduet også, kanskje 10 cm, så det vil jo komme luft derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal henge opp enten persienne eller rullgardin, men klarer ikke bestemme meg. Har et stort vindu med 160 cm innermål. Velger jeg persienne vil det mangle 25 cm i lengden (vil ha en hel persienne, ikke to stk), men så er igjen fordelen litt mer luft gjennom persiennene ved lufting om sommeren. Har uansett gardiner som trekkes for, men ønsker noe som stenger lyset ute helt, samtidig som det er pent. Hva mener dere er mest fornuftig på et soverom? Har vinduer ut mot bakgård slik at jeg har innsyn fra naboer.

Jeg har rullegardin på soveromet. Hadde persienner før,men de stengte ikke lyset ute.

Jeg kjøpte lystett rullegardin,blir svart som natten....fint her da det er lyst døgnet rundt på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Ja jeg syns også persienner (mørkt tre) ville blitt desidert finest. Har mørke tunge gardiner i tillegg, så lyset er ikke så avgjørende, mer at jeg liker å ha gardinene trukket fra på dagtid, men da får jeg som sagt mye innsyn. Ser at kid har kjempebillige rullgardiner nå til bare 179 kr, kontra 500 kr en persienne ville kostet. Må nesten bli hvit rullegardin da, og ikke svart :)

Du ser da ikke rullegardinen på dagtid,da den er opprullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker persinner pga luften som slipper gjennom til enhver tid. Rullgardiner kan lett gi sopp i vinduskarmen om man glemmer å rulle de opp igjen litt for ofte.

sopp i vinduskarmen? Nå er du på viddene. Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det for tett kan sopp gro, ja. Men det skjer gjerne hvis man har rullegardin/gardin for vinduet konstant, og aldri lufter. Det blir jo kondens på vinduene, og især på soverom. (små rom som gjerne har lukkede dører/vinduer og svette kropper;) ) Jeg har rullegardin på soverommet, men ventilen på vinduet er alltid åpen, og vinduet er åpent når ute-temperaturen tillater det. Så hvis man har god lufting til vinduet, er ikke dette noe problem :) Og hvis vinduskarmen i tillegg er malt, skal det enda mer til før soppen trives :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Du ser da ikke rullegardinen på dagtid,da den er opprullet

Som jeg har skrevet lenger opp, jeg har mye innsyn fra naboer, så det er meningen at rullgardin/persienne skal være nede til enhver tid, slik at jeg kan ha gardinene trukket fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...