Gå til innhold

Puste med magen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Okei, her kommer et kanskje noe merkelig spørsmål.

Når man puster med brystet, hever bryskassen seg. Puster man med magen hever magen seg. Men hva er forskjellen på å puste med magen og brystet? Går ikke luften ned i de lungene uansett da?

Beklager om det bare er jeg som er helt uviten, men dette har jeg lurt på leeenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du puster med brystet benytter du deg ikke av diafragmaen din (som i det store er der nettopp FOR å hjelpe deg med å puste), og dermed får bare den øvre delen av lungene luft. Puster du "med magen" får hele lungen luft, sånn som det skal gjøres ;)

Skrevet

Om du puster med brystet benytter du deg ikke av diafragmaen din (som i det store er der nettopp FOR å hjelpe deg med å puste), og dermed får bare den øvre delen av lungene luft. Puster du "med magen" får hele lungen luft, sånn som det skal gjøres ;)

Ah! Dette var jo faktisk veldig logisk! Takk for svar, og heretter skal jeg puste med magen :jepp:

Skrevet

Hihi, bare hyggelig.. Og LYKKE TIL! Det er superdustetekjempevanskelig å prøve å "tvinge" seg selv til å puste med magen.. Men det sies at om du gjør det bevisst lenge nok, så gjør kroppen det av seg selv (om natta feks). :):jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Har dette også noe med hvor mye oksigen som kommer i blodet å gjøre?

Ble plutselig veldig obs på hvor dårlig jeg er til å puste med magen...

Skrevet (endret)

Jepp, faktisk! De av oss som naturlig puster med magen, har fra naturens side lettere for å ta opp nok oksygen, og blir da ikke "sliten" så fort, som de av oss (meg inkludert), som IKKE puster med magen naturlig.

Så ja, idrettsforskere verden rundt sier at hemmeligheten bak det å få biiiittelitt bedre kondis raskt, er å lære seg å puste rett. :)

Når man puster med magen, vil man også ikke trenge å puste så ofte, som når man puster med brystet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Diaphragmatic_breathing

EDIT: La til litt mer info.

Endret av Lille Måne
Skrevet

Jeg går til psykomototrisk fysio, og der har jeg lært meg mye om pusten min og avslapningsøvelser.Om man har litt "hakeslepp" som fysioen kaller det, så går pusten ned i magen. God liten øvelse for dem som sliter med angst og er anspent. :jepp:

Skrevet

Jeg går til psykomototrisk fysio, og der har jeg lært meg mye om pusten min og avslapningsøvelser.Om man har litt "hakeslepp" som fysioen kaller det, så går pusten ned i magen. God liten øvelse for dem som sliter med angst og er anspent. :jepp:

Kult! Jeg prøvde det nå, og det funker jo. Trenger ikke tenke på å måtte puste med magen, det skjer jo automatisk. Takk for tipset! (Ser kanskje ikke så lur ut her jeg sitter, da...) :fnise:

Skrevet

Kult! Jeg prøvde det nå, og det funker jo. Trenger ikke tenke på å måtte puste med magen, det skjer jo automatisk. Takk for tipset! (Ser kanskje ikke så lur ut her jeg sitter, da...) :fnise:

Du trenger ikke å gape altfor mye da :fnise::sjenert:

Skrevet

Du trenger ikke å gape altfor mye da :fnise::sjenert:

:hakeslepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...