Gjest snoopy_93 Skrevet 5. april 2011 #1 Skrevet 5. april 2011 Jeg kom til å tenke på noe når jeg satt og kjedet meg i stad. Hvorfor er alt gult i påsken egentlig? Vi har jo påske fordi Jesus ble korsfestet, døde og stod opp fra de døde. Jeg ser ikke noe som er spesielt gult ved det. Hva tenker du om dette?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 5. april 2011 #2 Skrevet 5. april 2011 (endret) Såvidt jeg husker fra skoletiden, så er gult solens farge, og oppstod uavhengig av Jesus. Lilla og hvitt er jo typiske påskefarger i kirkesammenheng. Edit: fant link! http://www.aktivioslo.no/paske/paskefarger.php Endret 5. april 2011 av Ms. Raggsokk
Transe Skrevet 6. april 2011 #4 Skrevet 6. april 2011 Hei. Da vi drev med landbruk og dyr på naturens premisser og ikke regulerte lys, sluttet hønen å legge egg i mørketiden. Våren begynte dem egglegging igjen og det ble født kyllinger i påsketiden. Kyllinger er oftest blekgule nyklekket. Derfor gulfargen. Undrer meg mer hvorfor rosa skal kun vere til unge jenter. Dumt da rosa er så fin farve.
pulverheksa Skrevet 6. april 2011 #5 Skrevet 6. april 2011 Påsken er opprinnelig en jødisk høytid, de feirer utmarsjen fra Egypt. De kristne markerer Jesus død og feirer oppstandelsen 1.påskedag. Gulfargen tror jeg har kommet inn som et symbol på lyset og at nå er våren og sommeren her.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #6 Skrevet 6. april 2011 Men hvor kommer haren og eggene fra? Hoppet det en hare rundt korset og delte ut egg? 1
Gjest odisi73 Skrevet 7. april 2011 #7 Skrevet 7. april 2011 Gult er symbol på liv som plommen i egget,lys fra solen og gule vårblomster. Derfor gult til påske.
Wombat Skrevet 7. april 2011 #8 Skrevet 7. april 2011 Men hvor kommer haren og eggene fra? Hoppet det en hare rundt korset og delte ut egg? Haren er et sterkt fruktbarhetssymbol.
Gjest Aria. Skrevet 7. april 2011 #9 Skrevet 7. april 2011 Egg symboliserer nytt liv? håp? Påsken er uansett rar, den er alltid tidlig eller sen, aldri passe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå