Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde selskap i helga og jeg ble litt overrasket over oppførselen til ett av barna som er 6 år. Når vi skulle spise kake, så lempet h'n mye oppå for så å spise under en tredjedel. Foreldrene grep ikke inn og heller ikke da barnet rørte restene til grøt og fortalte at dette satt h'n å gjorde med restene. Ca en tredjedel av kakene på fatet var spist.

Etter at barnet hadde lekt en stund med de andre barna, oppstod det en situasjon på kjøkkenet hvor barnet maste veldig om sjokoladekjeks som stod synlig. Kjeks ble tatt frem, men type kjeks likte ikke barnet og mente at da måtte h'n få noe annet. Det fantes ikke og de andre barna spiste sine kjeks, hvorpå dette barnet kunne "nøde" seg til å spise også. Det ble også spurt om melk til å dyppe kjeksene i og mye annet som barnet ville ha å spise av godterier etc. Jeg oppfattet dette som litt frekt da vi nettopp hadde spist masse kaker.

Er dette vanlig oppførsel? Eller er jeg bare sær som reagerer på dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vel egentlig det er mer spesielt at du som voksen henger deg opp i hvor mye kake et barn forsyner seg med, enn at en seksåring er litt grådig og godtesyk. Barn blir ikke født med folkeskikk, det er noe de lærer etterhvert.

Skrevet

Selv om mine barn ikke ville fått lov til noe sånt (de ville heller aldri oppført seg sånn) synes jeg ikke oppførselen var så ekstrem at jeg hadde hengt meg veldig opp i det. Noen foreldre har litt mer slækk enn andre, men det blir jo folk av de fleste likevel.

Gjest minimi
Skrevet

Hadde faktisk reagert jeg også! Og å forlange å få en annen type kjeks når han ikke "likte" det han ble tilbudt? For så å nøde seg til å spise den likevel, når de andre barna gjorde det? Minner meg om bortskjemt drittunge!! (Nå får jeg sikkert mye kjeft :))

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Noen unger (deriblant en av mine) kan være veldig direkte og klare i sin tale. Da må vi voksne prøve å forklare hvordan man skal oppføre deg blant andre og når man er på besøk.

Det er ikke så lett for små å tilpasse porsjoner man forsyner seg med. Jeg prøver å lære min frøken at når hun forsyner seg selv må hun spise det hun tar og heller forsyne seg flere ganger. Ikke alle ganger klarer man som foreldre å henge med og 6-åringen blir gjerne litt grådig når noe ser godt ut. Kanskje ble hun plutselig veldig mett, kanskje likte hun ikke kaken. Foreldrene burde hatt et våkent øye da hun forsynte seg. De burde også sagt at det ikke var lov til å grise med maten etterpå. Syns nå jeg, da. Kan jo hende de tok en liten prat da de kom hjem, noe det hender jeg gjør med min frøken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du er litt sær, ja. Har hatt mange kakeslaberaser oppgjennom, og finner alltid kakerester igjen på diverse asjetter. Ikke bare barna sine.

Og så skal folk ha grønn te, for de drikker ikke vanlig Lipton og ikke kaffe, de liker ikke smaken av suketter, så har jeg noe ordentlig sukker. Og litt melk hadde gjort seg i kaffen, huff, hadde jeg virkelig bare lettmelk, kanskje de kan få fløte i stedet?

Hadde ungen vært bajas, bråket og ikke klart å sitte stille, etc, kunne jeg forstått at du reagerte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes man kan forvente av en seksåring at de ikke griser med maten på den måten. Jeg kunne forventet at en toåring kunne gjort noe sånt, men da hadde jeg forventet av foreldrene (eller om jeg hadde vært forelder selv) at de sa ifra at sånt gjør man ikke.

Masing om godteri hadde jeg sagt ifra om selv. "Dette er det vi har, det er det du får. De som maser får ingenting". Kanskje en unge blir sur der og da, men det går fort over. Det går også an å si at "nå har dere spist masse kaker, da kan dere ikke få godteri i tillegg".

Noen synes sikkert jeg er streng, men unger liker meg og føler seg trygge på meg. Man gjør barn en tjeneste ved å forvente god oppførsel.

• Liker 4
Skrevet

Barn er barn...jeg synes det virker som om foreldrene kanskje har skjemt bort barnet litt.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var liten og hadde barneselskap, jeg var vel 9 eller 10 år, proklamerte den kuleste jenta i klassen at den kjempegode sjokoladekaka mamma hadde bakt til selskapet - den var for dårlig. Skattejakta foreldrene mine hadde lagd, som jeg syns var kjempemorsom, var kjedelig, alle selskapsoverraskelsene likeså (mamma og pappa hadde organisert en kjempefin bursdag, vi ble til og med henta med hest og vogn på skolen). Etterpå låste hun ei av jentene i klassen inn i et klesskap. Hun ødela egenhendig hele selskapet.

Så nei TS, jeg syns ikke det var sååå veldig fæl oppførsel av en seks-åring.

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer litt på at foreldrene ikke sa noe. Det hender at øynene er mer sultne enn magen, men å grise/leke med maten er uansett ikke greit.

Skrevet

Har sett det flere ganger den siste tiden, virker ikke som om foreldre setter grenser lengre. Jeg var ikke sånn som barn, og har snakket med flere godt voksne i familien om akkurat dette og de mener det samme. Barn var slik før i tiden også, men da ble det satt grenser.

Barn i dag får lov å si "liker ikke" og være hovedfokus når de er på besøk borte. Jeg mener at barn skal ses men ikke høres... rundt bordet på kaffebesøk ja vel og merke.. Hjemme, ute eller på et annet rom hos de du er på besøk til er det helt ok.

Mulig jeg er gammeldags...

Skrevet

Bortskjemt snørrunge, det der. :fnise:

Lurer på hvordan hverdagen arter seg hjemme hos denne ungen og foreldrene. :popcorn:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt besøk av nevøen min kanskje? :filer:

Gjest LOGAN
Skrevet (endret)

Det jeg reagerer på er at foreldrene ikke "griper" inn. For noe annet kan man ikke forvente av en seksåring om foreldre gir etter og aldri forklarer hvordan man oppfører seg - jeg henger meg på å kaller dette en liten drittunge, det er slik jeg ser det.

Men likevel det er 2 stk foreldre som har skapt denne ungen og former han til den har er og kommer til å bli!

Klarer ikke slik oppførsel på unger selv... :sukk:

Endret av LOGAN
  • Liker 2
Skrevet

Eg reagerar og på at foreldra ikkje greip inn. Ungar kan finne på å seie og gjere mykje rart, både heime og borte, men foreldra bør gripe inn når det skjer. Ikkje ved å kjefte og lage "scene" heime hos andre folk, men berre seie at "slikt gjer me ikkje". Dei fleste normale ungar ville nok høyrt på ein slik irettesettelse sida det var heime hos andre - dei fleste er jo greiare å ha med å gjere borte enn heime.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg reagerer nok mer på foreldre som ikke korrigerer barnet sitt, enn barnets oppførsel. En 6-åring kan være moden og ha lært god folkeskikk, mens en annen er mer umoden og ikke så godt trent sosialt.

Syns det er forferdelig å se at voksne mennesker kaller barn snørrunger og drittunger! Det er ikke barnet det er noe galt med, men sannsynligvis foreldrene som ikke oppdrar barnet sitt godt nok.

Ingen barn kan slike ting av seg selv. Dette er noe som må læres over tid.

• Liker 1
Gjest LOGAN
Skrevet (endret)

Jeg reagerer nok mer på foreldre som ikke korrigerer barnet sitt, enn barnets oppførsel. En 6-åring kan være moden og ha lært god folkeskikk, mens en annen er mer umoden og ikke så godt trent sosialt.

Syns det er forferdelig å se at voksne mennesker kaller barn snørrunger og drittunger! Det er ikke barnet det er noe galt med, men sannsynligvis foreldrene som ikke oppdrar barnet sitt godt nok.

Ingen barn kan slike ting av seg selv. Dette er noe som må læres over tid.

Jeg legger ikke "noe spesielt" i det - det er bare en velkjent kategori etter min mening. Et uttrykk!

Endret av LOGAN
  • Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg legger ikke "noe spesielt" i det - det er bare en velkjent kategori etter min mening. Et uttrykk!

Da er vi forskjellige. Jeg legger veldig mye negativt i det, og det sier noe om hvordan en ser på barn, og møter dem. Alle barn er ikke like, noen har atferdsvansker og trenger ekstra veiledning. Disse blir ofte stemplet som dritt/snørrunger, og blir selvfølgelig påvirket av det.

Om voksne sier sånn om andre barn mens egne barn hører på, kan du være sikker på at de gjentar det.

Jeg ville ikke satt pris på å bli kalt drittkjerring e.l. Ville du?

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr ikke at man sier drittunge i det virkelige liv- dette er et forum.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vel egentlig det er mer spesielt at du som voksen henger deg opp i hvor mye kake et barn forsyner seg med, enn at en seksåring er litt grådig og godtesyk. Barn blir ikke født med folkeskikk, det er noe de lærer etterhvert.

når ungen beg. å grise-leke med maten så hadde jeg tatt fatet om ikke foreldrene gjorde det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...