AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 Jeg er nysjerrig på å vite deres erfaring med antideppresiva. Vurderer å starte på det selv, men har noen spørsmål: 1. Merket dere noen bivirkning? 2. Var det verre, før det ble bedre? 3. Hvilken type antideppresiva brukte/bruker du? Setter pris på om dere nevner grunnen til at dere startet på slike medikamenter (angst, depresjon etc.). Livet vil selvsagt ikke snus om til en dans på roser, men dersom det kan hjelpe meg til å bli litt bedre mtp. angst og tvangstanker, vil jeg gjerne gi det en sjangs. Går forøvrig til psykolog nå, men føler det går litt treigt.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #2 Skrevet 4. april 2011 1. Merket dere noen bivirkning? -nei, ikke som jeg vet om, men fokluserte ikke mye på det heller. 2. Var det verre, før det ble bedre? -ja, merket bare at ting ble verre og ikke bedre, sluttet etter tre-fire måneder. 3. Hvilken type antideppresiva brukte/bruker du? -cipralex antidep virker forskjellig fra person til person, og er ikke alltid den beste løsningen. Sørg for en god samtale med psykologen din om dette.
Gjest merete Skrevet 4. april 2011 #3 Skrevet 4. april 2011 1. Ja jeg merket bivirkninger, spesielt de første ukene, deretter veldig lite. Noen ganger må man veie for eller imot bivirkninger eller de andre plagene. Hos meg var virkningen av medisinen så bra, at de få bivirkningene jeg hadde gjrode ikke no. 2. Ja det var noe værre for det ble bedre, men for min del var det verdt det. Jeg var innstilt på dette også så jehg holdt ut de første ukene. 3. Jeg brukte cipralex. Måtte slutte da jeg ble gravid. Er stor sjanse for at jeg begynner opp igjen når jeg er ferdig med ammingen. Jeg startet opp grunnet angst og depresjon, gikk samtidig i terapi. Sakte men sikkert følte jeg at tilstanden min ble bedre og jeg kunne delta mer i livet uten å ha det helt forferdelig.
pantora Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Merket ikke så mye bivirkninger da jeg startet opp med cipralex, de hadde ganske god virkning som etter rundt 4 mnd avtok, begynte deretter på Zoloft, ikke noe vivirkninger til å begynne med, men etter halvtannet år på de valgte jeg slutte på grunn av plagsomme bivirkninger som nattsvette. Ekkelt og ubehagelig bivirkning, og følte meg veldig klar til å slutte med antidep!
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #5 Skrevet 5. april 2011 Jeg tar fluoxetin for depresjon, hadde masse bivirkninger den første tiden: munntørrhet intense drømmer gikk ned 15kg svette muskelrykninger svimmelhet Jeg var såpass langt nede at ting ikke kunne bli verre..jeg var helt apatisk. Men er så glad for at jeg turte å ta dem, livet er mye bedre nå!
NovaFlare Skrevet 5. april 2011 #6 Skrevet 5. april 2011 (endret) Jeg gikk på Fluoxetin mot overspising/bulimi, og jeg synes det hadde effekt. Jeg fikk mer kontroll over maten, litt nedsatt matlyst. Ikke verre før jeg ble bedre, bare gradvis bedre. Jeg sluttet umiddelbart da jeg fant ut at jeg er gravid Endret 5. april 2011 av NovaFlare
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #7 Skrevet 5. april 2011 Den verste bivirkningen var at jeg ble seksuelt død.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #8 Skrevet 5. april 2011 Jeg har angst, har gått på Cipralex i mange år. 1. Merket dere noen bivirkning? Svar: I begynnelsen merket jeg ingenting, men har kanskje opplevd litt kvalme, litt kløe på huden og mindre sexlyst på grunn av tablettene. 2. Var det verre, før det ble bedre? Svar: Nei, det ble ganske raskt mye bedre. Det ble i hvert fall ikke verre. 3. Hvilken type antideppresiva brukte/bruker du? Svar: Cipralex, 5 mg (til tider har jeg gått på 10 mg).
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #9 Skrevet 5. april 2011 1. Merket dere noen bivirkning? Økt svette, veldig svimmel, følte veldig lite, gjorde rare valg som ikke var likt meg, jeg mistenker jeg fikk hypotyreose av det. Da jeg skulle slutte på det måtte jeg gå ned i dose VELDIG forsiktig (sånn 12 mg mindre for annenhver uke) for å slippe abstinenssymptomer. 2. Var det verre, før det ble bedre? Nei. Merka ingenting før det virka. Da jeg brukte for høy dose ble jeg aggressiv og fikk kort lunte. 3. Hvilken type antideppresiva brukte/bruker du? Zoloft. Jeg brukte det mot depresjon og etter hvert også angst. Nå bruker jeg ingenting, går bare til psykolog. Det går treigt, og jeg sliter veldig med angst, men det var herlig å føle bra ting igjen!
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #10 Skrevet 5. april 2011 Ser mange nevner Fluoxetin her. Er det noen som har prøvd både dette og Zoloft? Hva funket best? Kan noen beskrive mer detaljert hvordan Fluoxetin har fungert, både positivt og negativt? Jeg går på Zoloft nå, men er så sykt lei av apatien og følelsen av uvirkelighet + fravær av libido. Har lyst til å slutte på dem, men sånn som ting er nå ville det være livsfarlig for meg.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #11 Skrevet 5. april 2011 Ser mange nevner Fluoxetin her. Er det noen som har prøvd både dette og Zoloft? Hva funket best? Kan noen beskrive mer detaljert hvordan Fluoxetin har fungert, både positivt og negativt? Jeg går på Zoloft nå, men er så sykt lei av apatien og følelsen av uvirkelighet + fravær av libido. Har lyst til å slutte på dem, men sånn som ting er nå ville det være livsfarlig for meg. Har ikke brukt zoloft, men har testet andre typer antidep. For meg funker fluoxetin best, jeg tør å gå ut, og prate med folk, og alt er ikke så svart mer Det går ennå litt opp og ned, men jeg kommer meg mye fortere opp nå..blir ikke liggende i kjelleren. Det negative er jo de bivirkningene som ikke gir seg..munntørrhet og drømmer er noen av dem. Men det er så verdt det, jeg angrer ikke. Hvor lenge har du gått på zoloft?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #12 Skrevet 5. april 2011 Har ikke brukt zoloft, men har testet andre typer antidep. For meg funker fluoxetin best, jeg tør å gå ut, og prate med folk, og alt er ikke så svart mer Det går ennå litt opp og ned, men jeg kommer meg mye fortere opp nå..blir ikke liggende i kjelleren. Det negative er jo de bivirkningene som ikke gir seg..munntørrhet og drømmer er noen av dem. Men det er så verdt det, jeg angrer ikke. Hvor lenge har du gått på zoloft? 3 år... Munntørrhet og rare drømmer er de bivirkningene jeg har merket mest til mens jeg har gått på Zoloft, så det er jeg vant til :gjeiper:
Gjest kvinne33 Skrevet 5. april 2011 #13 Skrevet 5. april 2011 1. Bivirkninger i form av kvalme de første ukene, litt svimmelhet. Dette gikk over etter max 3 uker. 2. Livet mitt er blitt mye bedre etter jeg startet med antidep. Når jeg har forsøkt å slutte har jeg gått rett i kjellern. Jeg er nå på 5. året. Jeg er mye plaget med depresjon, tungsinn, sinne og noe angst. Livet er så mye lettere å leve med antidep. 3. Har brukt Cipralex. Nå bruker jeg Fluoxetin 20 mg. Cipralex og Fluoxetin fungerer like bra for meg. Har også prøvd Wellbutrin, men dette fålte jeg ikke, ble direkte syk av det.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #14 Skrevet 5. april 2011 3 år... Munntørrhet og rare drømmer er de bivirkningene jeg har merket mest til mens jeg har gått på Zoloft, så det er jeg vant til :gjeiper: Hehehe. Jeg har brukt efexor og wellbutrin oxo, men ingen funket for meg.. Kansje du skulle spurt hva legen din mener om snri? Kanskje det hadde vært bedre for deg enn ssri? Men det vet nok legen din best
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #15 Skrevet 5. april 2011 Hehehe. Jeg har brukt efexor og wellbutrin oxo, men ingen funket for meg.. Kansje du skulle spurt hva legen din mener om snri? Kanskje det hadde vært bedre for deg enn ssri? Men det vet nok legen din best Hva er snri?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #16 Skrevet 5. april 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin–norepinephrine_reuptake_inhibitor Det var ikke noe for meg iaf, men kjenner mange som har hatt god effekt av det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå