Gå til innhold

Til alle perle-smykke-strikkere


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nå skal jeg også begynne. Det blir jo så fint.

Men først trenger jeg litt hjelp. Har fått med meg hvordan det gjøres, men lurer på litt andre ting:

- Hva slags perler bruker dere? Det finnes jo så mye forskjellig: glassperler, grønnlandsperler, akrylperler, voksperler, smykkesteiner osv.

Ferskvannsperler og ekte perler er kanskje litt dyrt?

- Hvor mye ca koster det dere å lage f.eks et armbånd?

- Hvor er det billigst og hvem har best utvalg.

Jeg fant denne siden her:

http://www.hobby-atelier.no/

Noen som har sjekket ut den?

Gleder meg til å begynne! :D

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer også på litt av hvert her.

Har lest den tråden du henviser til LD, men jeg tror ikke det står noe om hva slags perler der? Eller er det jeg som ikke leser godt nok?

Lurer også på dette med ståltråden som man strikker med: Den skal være 0,2, 0,4 eller 0,5 - var det slik? Men det finnes så mange forskjellige benevnelser her. Wire, ståltråd, smykkeståltråd....

Og hva bruker man som lås??

Legger man opp som vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

Jeg kan prøve å svare litt her.

Man kan bruke alle slags perler. Selv har jeg brukt både glassperler, plastperler og andre typer. Finn noen perler man liker, så kan de benyttes.

Jeg har handlet mine perler via SGS, men også fra Panduro. Her har de godt utvalg i ståltård og låser også. Ståltråden jeg bruker er vel 0,3 mm og dette er fin tråd å strikke med.

Man legger opp masker som vanlig, og så er det bare å strikke i vei!

Når det gjelder låser, bruker jeg vanlig smykkelåser uten dill-dall som man får kjøpt på Panduro.

Pris på et armbånd avhenger veldig av hva man vil legge i perlene. Men jeg har kjøpt en stor boks med diverse perler fra SGS som kostet 49 kr. Her finner perler i farger som passer sammen, og det er selvsagt kjekt. Dermed koster nok 1 armbånd max 20 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flinke Tjorven! Du og jeg skulle hatt "perle-syklubb"!!! :ler:

Å, ja! :ler: Det hadde vært noe det! Tror vi hadde blitt en fin gjeng da gitt. :blunke:

Kanskje det kan bli en veske-strikke-klubb også? :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert smykke, Tjorven! Hvilken tråd bruker du? Får man tak i sølvtråd til rimelig penge eller må man bruke annen og i så fall misfarges dette?

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Panduro har de både sølv, gull, kobber og andre farger lilla, grønn, blå, brun osv). Har enda ikke hørt at de har blitt misfarget. Men da jeg engang heklet med svart ståltråd, ble tråden slitt under heklingen (det svarte drysset av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert smykke, Tjorven! Hvilken tråd bruker du? Får man tak i sølvtråd til rimelig penge eller må man bruke annen og i så fall misfarges dette?

Hilsen Trille

Ståltråden er kjøpt hos Panduro, og er valig ståltråd i sølv. Som Livets Datter sier har de også ståltråd i andre farger. Tror ikke disse blir misfarget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål fra en som ikke har gjort dette før: Hvis man strikker et smykke, fester man perlene på etterpå eller...? Tar gjerne en kort forklaring (og har ikke sett det i bøker o.l....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trer på et ca antall med perler på wiren FØR jeg legger opp masker. Til å begynne med er det ikke så lett å vite hvor mange perler du trenger, men ta på rikelig med perler, da du ikke kan tre på flere senere.

La de perlene du har tredd på, bare henge nederst mot "snella" mens du legger opp masker i enden av tråden/wiren. Når du begynner å hekle/strikke, løfter du opp en perle, som hekles/strikkes inn i armbåndet. Du velger derfor selv hvor du vil ha perlene, og hvor tett du vil ha dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål fra en som ikke har gjort dette før: Hvis man strikker et smykke' date=' fester man perlene på etterpå eller...? Tar gjerne en kort forklaring (og har ikke sett det i bøker o.l....)[/quote']

Tror du fikk en grei forklaring av Livets Datter her ja...

Dette er uansett fremgangsmåten:

1) Tre massevis av perler på ståltråden. Tre på ekstra mange for sikkerhets skyld!

2) Legg opp masker på en strikkepinne. Antall masker er bredden på armbåndet.

3) Begynn og strikk i vei.

4) Når du vil ha en perle som "pynt" på armbåndet, henter du den opp fra ståltråden lenger nede.

5) Strikk som vanlig + hent opp perler helt til armbåndet er langt nok.

6) Fell av som vanlig.

7) Fest endene og fest deretter på låser i hver ende.

8) Om du synes armbåndet har for få perler, kan du feste på noen med en ståltråd til slutt.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK for god forklaring, det var sånn jeg trodde det skulle være. Høres jo lett ut - skal begynne med julepresanger!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TAKK for god forklaring' date=' det var sånn jeg trodde det skulle være. Høres jo lett ut - skal begynne med julepresanger!!![/quote']

Det er ikke så veldig vanskelig nei. Det viktige er å ha en tynn og smidig ståltråd. Vanskelig å strikke med tykke tråder og irriterende med tråder som lett brekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Tjorven Perlesmykkestrikkerorakel!

Arbåndet ditt er kjempefint!

Bare lurte på en liten ting som sikkert egentlig er ganske logisk:

Perlene på armbåndet ditt er veldig jevnt fordelt med små og store, runde og dråpeformede perler. Hvordan/ i hvilken rekkefølge trer du de på tråden?

Klem Mina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tjorven Perlesmykkestrikkerorakel!

:oops:

Bare lurte på en liten ting som sikkert egentlig er ganske logisk:  

Perlene på armbåndet ditt er veldig jevnt fordelt med små og store, runde og dråpeformede perler. Hvordan/ i hvilken rekkefølge trer du de på tråden?

Dette er egentlig helt tilfeldig, for jeg trer bare på alle perlene i en helt vilkårlig rekkefølge jeg. Henter opp en perle når jeg synes det er på tide lissom, og så blir det bare sånn. :ler: Om du synes det er mønster i systemet er det iallfall ikke bevisst. Men ønsker man et visst mønster kan man jo tre det på i mønster også. 2 store sølv, 2 små sorte, 3 mellomstore sølv, 2 sorte, 2 store sølv.... o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...