Gå til innhold

Kiropraktor, gikk han over ei grense?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var rundt 15 gikk jeg til en omreisende kiropraktor som min mor fikk anbefalt av en bekjent av han. Når han reiser rundt så er han på en plass i kanskje en uke, og pasientene kommer gjerne tre dager på rad for intensiv behandling med både kiropraktikk og akupunktur. Han hadde vært her før og jeg hadde vært hos han da, og fikk da ha på meg klær/kjortell, og lå på samme behandlinsrom som mamman min, med skillevegg mellom. Men denne gangen dro jeg alene og lå på et rom alene, og jeg måtte ta av meg alle klærne bortsett fra stringtruse. Ba om å få ha bh-en på men han sa at jeg ikke kunne det. Før han startet spurte han meg ut om hvorfor jeg var der, om hvordan plagene mine var osv, tok kanskje ti minutter, og han fikk meg til å kle av meg FØR denne samtalen. Satt bare der og prøvde dekke meg til med hendene.

Mange av metodene han brukte var ganske merkelige, og har aldri sett eller hørt om verken før eller siden. En av det var at vi stod mot hverandre, helt inntil ansikt mot ansikt, og han holdt hendene på korsryggen min og jeg skulle lene meg bakover og "henge" i armene hans. I den stillingen ble underlivet mitt presset mot hans. En annen ting var at han ba meg sette meg ytterst på behandlinsbenken, og så satte han seg overskrevs på meg (og da kunne jeg kjenne utstyret hans svært godt mot lårene), og så tok han tak i overkroppen min og vred den fra siden til side. Det var flere metoder men det er disse to jeg husker best.

Kanskje er dette vanlige metoder å bruke, men jeg var mindreårig, livredd, fryktelig ukomfortabel. Til slutt masserte/knadde han muskleme mine i beina, da lå jeg på magen og han knadde beina mine fra anklene og helt opp til rumpa. Da han var ferdig skulle jeg ligge på rygg på benken for å få nåler på forsiden av kroppen, og der ble jeg liggende alene i et kvarter og stirre i lufte, i bare trusa, uten tilbud om å få pledd eller håndduk over meg.

Har gått å holdt dette inni meg i mange år nå, har lurt på om jeg overreagerte den gangen, men jeg tenker tilbake på dette som forferdelig ubehagelig. Da jeg kom hjem den gangen lå jeg i senga og gråt i mange timer, og sa til mamma at det var fordi det hadde vært så vondt, og jeg NEKTET dra tilbake selv om jeg hadde to timer igjen hos han de neste dagene. Denne manne praktiserer enda, og reiser rundt og er innom hjemplassen min med jevne mellomrom. Så jeg tenker det kanskje er en grunn til at han må reise rundt, og ikke holde til på en plass..

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet

Rart at du måtte ta av deg BH-en...utenom det hørtes ikke det ikke så mistenkelig ut...(tenke seg at alt virket mer intimt fordi du måtte sitte der uten BH)

Men ville ikke akseptert at min datter skulle sitte halvnaken i en slik situasjon...hadde forstått at du måtte ta den av mens du lå på benken med magen ned, men that's it!

Sånn som du beskriver så tok han ikke på deg på en seksuell måte, men nå har ikke jeg vært hos en kiropraktor før...men har fått thaimassasje og der er det også temmelig intimt....

Skrevet

Det er nok ingen tvil om at du ble lurt.

Skrevet

En kiropraktor som bruker nåler???

Veldig rart at du måtte ta av deg så mye. Det meste jeg har tatt av er overdelen. Da har jeg hatt BH og langbukse på. Dette er for å se om ryggraden er skjev.

Ellers har de vært veldig profesjonelle. Har vært borti noen rare stillinger. Dette må de for å komme til de rette stedene, men jeg har aldri følt meg ukomfortabel med dette.

Jeg syns dette høres litt rart ut og skjønner godt at du ikke ville dit igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Har vert over 20 t hos kiropraktor med behandling til hofte, rygg og nakke.

Har ALDRI kledd av meg mer en genseren (beholdt bh) Men det var bare under en av behandlingene han skulle han skjekke skjevheter.

Er mange merkelige stillinger ,men jeg ikke vert borte i noe som har vært i nærheten av det du beskriver.

Ligger mest rett ut på rygg på benken eller sitter med ryggen mot kiropraktoren.

Noe knaing har jeg heller aldri vert borte i, selv om min muskelatur nok hadde trengt noe massarsje. Men det har en massør til å ta seg av. De jeg har vært hos har ikke vært det minste intime (heldigvis)

(Var bare en gang på aromaterapi hvor damen var masserte midt opp på lårene, men stoppet lenge før trusekanten)

Med nåler må en gjerne ligge rolig i 15-20 min som er den tiden det tar for at nålene skal virke. Stort sett har behandleren kommet inn underveis for å vri på nålene.

Har fått nåler hos flere behandlere. Enten har jeg fått kledd på meg på de stedene nålene ikke skal settes eller så har jeg fått et teppe til å ha over meg. Er jo viktig at en ikke fryser og strammer muskelaturen. Enkelte steder en setter nålene kan gjøre ekstra vondt om en er annspent og da har gjerne virkningen etterpå uteblidt eller så blir det ekstra vondt i etterkant.

Min erfaring da er at den beste virkningen etterpå er om en klarer slappe av mest mulig og har det varmt og behagelig under behandlingen.

Synes den behandlingen du fikk hørtes noe merkelig ut.

• Liker 1
Skrevet

Eg har også vert til kiropraktor både med nakke og med bekken. Begge gangane har eg låge på benken i kun stringrusa. Dei treng ofte sjå både rygg og bein når dei behandlar. Men eg har jo ikkje tatt av meg kleda FØR eg er klar til å legge med på benken med magen ned. At du måtte kle av deg FØR du la deg ned, synest eg var rart. Den stillinga der du skulle legge deg bakover i armane hans høyrtes også litt mistenkelig ut....

At kiropraktoren brukte nåler er jo heilt greit. Det er for å løyse opp muskelknutar og sånne ting, og kan vere veldig god hjelp!! Eg har også fått slike nåler, og vart heller ikkje tilbydt noko å legge over meg.. (men låg då med magen ned... er verre å ligge på ryggen med bar overkropp liksom!)

Nei, så eg syntes dette høyrtes litt rart ut. Samtidig synest eg det er rart han gjer noko slikt ¨når mora di ligg ved sidan, så ER jo ikkje sikkert det var meint så grovt som det kanskje kjendtes for deg... Og sidan han fortsatt praktiserar, er jo det eit godt teikn på at han ikkje har fått klager på seg.

Skrevet (endret)

Dette synes jeg høres rart ut. Kjæresten min studerer kiropraktikk hvor de har små eksamener og superviseringer gjennom året hvor de skal vise manipulasjoner og behandlinger, og de er ekstremt nøye på at man skal legge til rette for at pasienten føler seg komfortabel og trygg i en sårbar situasjon, og vise at man er bevisst på å gjøre det mest mulig behagelig for pasienten med tanke på kropp, intimgrenser og sjenerthet.

Buser man inn og roper "ta av deg klærne!!!" uten å tilby noen form for forheng, dekke eller håndkle til å ha over bryste/rumpe, ja da stryker man på flekken selv om man er aldri så god til nakkebehandlingen.

Nå vet jeg ikke hvor lenge dette er siden, og det kan hende fokuset var et annet sted når han ble utdannet, men god pasientbehandling i intime situasjoner er ikke akkurat ny vitenskap, og man trenger ikke ha en mastergrad i sosial intelligens for å skjønne at jenta som ligger i bare stringtruse på benken kanskje vil ha noe over seg.

EDIT: Har nå lest innlegget for kjæresten og flere av hans studiekamerater, og de har aldri hørt om noe lignende med tanke på behandlingsteknikker.

Endret av Muffin
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Kim: Hva mener du?

83: Nei mora mi lå ikke ved siden av, det var en annen gang, den gangen var jeg alene.

Muffin: Det er ikke så alt for mange år siden. Og hele fremtoningen hans var ubehagelig, han hadde langt fett hår i sleik og store svetteringer under armene som LUKTET.. Har vært hos kiropraktorer/naprapat/masør ol før og etter, og har ikke opplved lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Har gått mye til kiropraktor, men er aldri blitt bedt om å ta av bh'en. Har alltid bukse og bh på.

Én gang er jeg blitt spurt om det var greit at han åpnet bh'en, da lå jeg på magen. Etter at han hadde gjort det han skulle - som helt klart var mest praktisk uten bh-stroppen over ryggen - kneppet han igjen.

Synes den behandlingen du ble utsatt for, virker veldig, veldig merkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette hørtes veldig veldig ubehagelig ut! Hvor mange år siden er det? Sånn jeg ser det er det vel ikke mye å få gjort med det nå overfor kiropraktoren, men kanskje du hadde hatt nytte av å snakke med noen om det slik at du kan få bearbeidet det?

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke dette høres helt normalt ut. Har selv gått hos både kiropraktor og fysioterapeut, og har aldri blitt nødt til å ta av meg hverken BH eller bukse.

Vet ikke om det kommer an på hva man blir behandlet for?

Skrevet

Må ærlig talt si jeg krympa meg langt inni margen da jeg las innlegget ditt. Dette kan umulig være normalt! Skjønner godt reaksjonen du fikk i etterkant. Å gå til kiropraktor skal ikke være ubehagelig. Å kjenne utstyret hans mot din egen kropp har ingenting med kiropraktikk å gjøre! Dette høres ut som noe i kategori med overgrep.... :kjempesinna:

:klem: til deg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Det er noen år siden, men ikke lenge nok til at normal paientbehandling ikke var oppfunnet...

Tusen takk mezzo :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...