Gjest Lebewesen93 Skrevet 3. april 2011 #1 Skrevet 3. april 2011 Jeg har lurt, ofte, når vi ser et veeeeeeldig søtt dyr, så smelter vi omtrent. " Åh, hælledussan!!!!! så skjønn!:D" ofte MÅ vi bare klappe den og hilse. Men jeg skjønner ikke hvorfor, egentlig. Klart, det er ikke ALLE som syns at en hundevalp er søt, men jeg vil tro at de aller fleste har møtt en hund eller et annet dyr som må ha fått de til å smile. Men hvorfor er det sånn? Å hva gjør en hundevalp den så søt? Jeg tror ikke alle dyr går rundt å ser på seg selv og anre dyr som ne veeeeeldig søtt? Og kan dyrene synes andre dyr er stygge? f.eks jeg har en mops, mange vil sikkert si at det er en stygg bikkje, mens mange andre igjen synes den skapningen er herlig, men hvordan er det med andre dyr? La oss si en Japansk spisshund, sånn ut i fra utseenet er de ganske ulike, den japanske spisshunden er jo ganske "vakker" kan den mene at mopsen er stygg? Altså, egentlig tror jeg ikke dyrene tenker over hvordan de eller andre dyr ser ut, men man vet jo aldri da Hvorfor synes dy dyr er søte, sånn egentlig?
Larsern Skrevet 3. april 2011 #2 Skrevet 3. april 2011 Jeg har lurt, ofte, når vi ser et veeeeeeldig søtt dyr, så smelter vi omtrent. " Åh, hælledussan!!!!! så skjønn!:D" ofte MÅ vi bare klappe den og hilse. Men jeg skjønner ikke hvorfor, egentlig. Klart, det er ikke ALLE som syns at en hundevalp er søt, men jeg vil tro at de aller fleste har møtt en hund eller et annet dyr som må ha fått de til å smile. Men hvorfor er det sånn? Å hva gjør en hundevalp den så søt? Jeg tror ikke alle dyr går rundt å ser på seg selv og anre dyr som ne veeeeeldig søtt? Og kan dyrene synes andre dyr er stygge? f.eks jeg har en mops, mange vil sikkert si at det er en stygg bikkje, mens mange andre igjen synes den skapningen er herlig, men hvordan er det med andre dyr? La oss si en Japansk spisshund, sånn ut i fra utseenet er de ganske ulike, den japanske spisshunden er jo ganske "vakker" kan den mene at mopsen er stygg? Altså, egentlig tror jeg ikke dyrene tenker over hvordan de eller andre dyr ser ut, men man vet jo aldri da Hvorfor synes dy dyr er søte, sånn egentlig? Store øyne som vekker beskyttelsesinstinktet?
Tears.of.the.Sun Skrevet 3. april 2011 #3 Skrevet 3. april 2011 Dyr er søte fordi de er uskyldige, de vil deg ikke noe vondt og de lyser opp dagen. Jeg har en veldig søt liten hund som gjør at jeg ofte blir stoppet på gaten sånn at folk kan få "klappe" hunden. Hun elsker oppmerksomheten og godt er det. En del av grunnen til at jeg syns at hunden min er søt er også fordi at hun er en stor hårball, med to store sorte klare øyne, poter i forskjellige farger fra resten av pelsen og et blikk som gjør at man aldri kan se bort. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. april 2011 #4 Skrevet 3. april 2011 Den litt mer videskapelige delen av dette: Dyr, som har valgt å leve med mennesker, har endret seg fra å være homogene villdyr, til å bli søte for rett og slett å vekke følelser hos mennesker. Det er gjort et forsøk med rever i Rusland, der det på en revefarm var delt opp i to leire. En med ville rever og en der de temmet revene. Iløpet av to-tre generasjoner så endret utseendet til tamreven seg betraktelig. De fikk brått mer fargespekter, rundere øyne, vipp på ørene, bløtere pels osv. Samt at de endret adferd betraktelig. Kan lese mer om forsøket her: http://en.wikipedia.org/wiki/Domesticated_silver_fox 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #5 Skrevet 3. april 2011 Godt innlegg, Belle Gunnes. Jeg tror det var i programmet "Hundens hemmelige liv" at hunden ble omtalt som dagens mest suksessrike parasitt - de er ekstremt tallrike, spredt over hele verden, og får maten servert på sølvfat dag etter dag. Det samme gjelder nok katter. Men hva med ville dyr? Jeg synes ville ulver, gaupe, løve, hjort m.m. er nydelige skapninger, og de vekker også beskyttelsesinstinkt i meg. Jeg merker derimot ikke beskyttelsesinstinkt overfor barn av min egen art. Men det er kanskje bare jeg som er feil skrudd sammen? Hadde vært spennende å høre noen betraktninger på hundenes forhold til utseende. Personlig er jeg overbevist om at de kan mene noe om utseende, men jeg vet ikke i hvilken grad. Vi hadde for eksempel en engelsk setter som var dødsforelsket i naboens langhårede blandingstispe. Han sprang etter henne som en ekstra hale så ofte han fikk sjansen. Helt til vi klippet tispa kort, da var hun plutselig uinteressant. En annen hannhund jeg kjenner kaster seg over alle tisper av rasen jeg har og overøser dem med sin kjærlighet, men bryr seg ikke om noen andre tisper. Det kan naturligvis være kroppspråk, lukt eller andre ting inne i bildet, men jeg tror faktisk de dømmer litt på utseende.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #6 Skrevet 3. april 2011 Jeg tror det var i programmet "Hundens hemmelige liv" at hunden ble omtalt som dagens mest suksessrike parasitt Uhm, dagens? Jeg mente kanskje "nåtidens", eller "tidenes". Noe skurret iallefall med den setningen.
Gjest Heloise Skrevet 3. april 2011 #7 Skrevet 3. april 2011 Alle synes ikke at de samme dyrene er søte. I noen land er hunder skitne og fæle, men for oss som er oppvokst i Norge er hunder stort sett søte. For noen (som meg) er rotter kjempesøte, men for mange er de kjempeekle. Hvorfor det er slik vet ikke jeg, men jeg er veldig glad i gnagerne mine!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. april 2011 #8 Skrevet 3. april 2011 Godt innlegg, Belle Gunnes. Jeg tror det var i programmet "Hundens hemmelige liv" at hunden ble omtalt som dagens mest suksessrike parasitt - de er ekstremt tallrike, spredt over hele verden, og får maten servert på sølvfat dag etter dag. Det samme gjelder nok katter. Men hva med ville dyr? Jeg synes ville ulver, gaupe, løve, hjort m.m. er nydelige skapninger, og de vekker også beskyttelsesinstinkt i meg. Jeg merker derimot ikke beskyttelsesinstinkt overfor barn av min egen art. Men det er kanskje bare jeg som er feil skrudd sammen? Hadde vært spennende å høre noen betraktninger på hundenes forhold til utseende. Personlig er jeg overbevist om at de kan mene noe om utseende, men jeg vet ikke i hvilken grad. Vi hadde for eksempel en engelsk setter som var dødsforelsket i naboens langhårede blandingstispe. Han sprang etter henne som en ekstra hale så ofte han fikk sjansen. Helt til vi klippet tispa kort, da var hun plutselig uinteressant. En annen hannhund jeg kjenner kaster seg over alle tisper av rasen jeg har og overøser dem med sin kjærlighet, men bryr seg ikke om noen andre tisper. Det kan naturligvis være kroppspråk, lukt eller andre ting inne i bildet, men jeg tror faktisk de dømmer litt på utseende. Ja det stemmer ang det programmet. Noe av det beste innen dokumentar jeg har sett på lenge. Virkelig spennende. Når det gjelder ville dyr, så har jeg ikke den samme "nhåååå"-tilnærmingen, men mye mer en dyp og genuin respekt. Respekt for den ville måten de lever på, respekt for deres skjønnhet når de utfører sine daglige gjøremål for å overleve osv. De er vakre, stolte, sterke og smarte. Hunder, og andre dyr, er rasistiske seg imellom. Min hund elsket pudler. Hun hadde bare gode erfaringer med pudler. Og hata schæfere og settere, men mest pga dårlig erfaring. Jeg hadde også en ponni, som virkelig var den bærta og alle vallakene var helt på knærne etter henne. For hennes del, ble dette brukt som overlevelsesinstink da hun ble passet på av sine gutteslaver og fikk tilgang til all den maten hun ville. Hun ble automatisk brunstig i nye flokker for å smiske med ledervallaken og få hans beskyttelse. Hun brukte dette for alt det var verdt.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. april 2011 #9 Skrevet 3. april 2011 Alle synes ikke at de samme dyrene er søte. I noen land er hunder skitne og fæle, men for oss som er oppvokst i Norge er hunder stort sett søte. For noen (som meg) er rotter kjempesøte, men for mange er de kjempeekle. Hvorfor det er slik vet ikke jeg, men jeg er veldig glad i gnagerne mine! I land der de ser på hunder som skitne, så skal jeg love deg de hundene også er skitne :gjeiper: de lever av matavfall og søppel og har med seg lus, flått og involsparasitter. Og det at noen synes enkelte dyr er ekle eller stygge, så er det heller at de har en frykt for dette dyret. Mange er redde for rotter og dermed synes de er ekle. Rotter har et dårlig rykte på seg pga pesten. Dette henger igjen i mange mennesker sinn og rotter er for dem smittebærere. Andre har problemer med halen og synes denne er ekkel og derfor hæler de ikke tanken på rotter. Grunnen til dette er fordi rotter er slangemat, så har rotter laget seg en slags forsvarsmekanisme med halebevegelser, som kan ligne på bevegelsen til en slange. Og slanger er igjen et dyr folk har en innebygd frykt for og dette kan vidreføres til rotter. Det er ikke så utpreget på dagens tamrotter, men det er der. Jeg har selv rotter og har full respekt for at enkelte ikke hæler kjæledyrene mine. Men så elsker jeg slanger også og er ikke redd for de.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #10 Skrevet 3. april 2011 Jeg tror absolutt utseende har noe å si i dyreverdenen. Se bare på fugler f.eks. Fuglehannene med den største og mest fargesterke fjærpryden, er den som får parre seg først. Og blandt hjortedyr, er det hannene med de største hornene som kommer først i køen. Hvordan det ligger an blandt hunder og katter, er jeg ikke sikker på. Jeg har inntrykk av at hunder og katter hopper på hva det skulle være innen sin art, og at utseende ikke betyr så mye for dem. Men jeg vet ikke sikkert.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. april 2011 #11 Skrevet 3. april 2011 Jeg tror absolutt utseende har noe å si i dyreverdenen. Se bare på fugler f.eks. Fuglehannene med den største og mest fargesterke fjærpryden, er den som får parre seg først. Og blandt hjortedyr, er det hannene med de største hornene som kommer først i køen. Hvordan det ligger an blandt hunder og katter, er jeg ikke sikker på. Jeg har inntrykk av at hunder og katter hopper på hva det skulle være innen sin art, og at utseende ikke betyr så mye for dem. Men jeg vet ikke sikkert. det er fordi hunder spesielt ikke bestemmer selv hvem de får parre seg med, fordi det er det vi mennesker som gjør. Ergo trenger de ikke være like matcho for å vinne tilgang til en tispe.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 3. april 2011 #12 Skrevet 3. april 2011 Alle synes ikke at de samme dyrene er søte. I noen land er hunder skitne og fæle, men for oss som er oppvokst i Norge er hunder stort sett søte. For noen (som meg) er rotter kjempesøte, men for mange er de kjempeekle. Hvorfor det er slik vet ikke jeg, men jeg er veldig glad i gnagerne mine! Hvordan noen kan se på en søt liten hundevalp som en skitten kjøter er for meg vanskelig å forstå Rotter er søte ja, særlig hetterotter og ørkenrotter...det søte trynet ^^
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. april 2011 #13 Skrevet 3. april 2011 Hvordan noen kan se på en søt liten hundevalp som en skitten kjøter er for meg vanskelig å forstå Rotter er søte ja, særlig hetterotter og ørkenrotter...det søte trynet ^^ Når du er vokst opp med at alle hunder har rabies, skabb, lus, flått og parasitter, så vil du venne deg til at hunder er stygge og urene, fordi du kan bli syk av å ta på de og dødssyk av å bli bitt av de. Verden er ganske stor og det er stort sett bare i den vestlige verden det finnes egne hundeshampooer og matskåler i gull og porselen. Slike "skitne" hunder er ikke noe du har lyst til å klappe. De som løper fritt på søplefyllinger og eies ikke av noen mennesker. Du ser dem i fattige land og de er ikke vakre og søte akkurat. Men det er et veldig trist syn å se de og vite at du ikke kan hjelpe de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå