Gå til innhold

Mat for oss som vil ned i vekt/strammes opp!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte vi kunne ha en egen tråd der vi kunne lagt inn oppskrifter som passer de som vil ned i vekt, eller vil strammes opp mot sommeren. Alt fra sunne knekkebrød, til sunne middager, til en sunn variant av en egentlig usunn dessert/kake osv.! (Gjerne den siste!! :D)

Jeg har selv ingen oppskrifter, men venter på gode oppskrifter fra dere :D

Endret av Dobbeltseng
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som jeg syns er gøy med å spise sunt, er at man kan gjøre omtrent alle litt usunne, hverdagslige varianer av mat om til sunnere varianter.

Pizza for eksempel, erstatt kjøttdeigen med biter av kyllingfilet, norvegian med mozarella ost, og hvetemelet i bunnen med grovt mel. Eller frokosten.. Dropp kneipbrødet til fordel for hjemmelagde, grove knekkebrød av bare frø/korn-varianter med bittelitt salt og vann.

Og når det gjelder hva man kan spise av godt, f.eks til dessert så elsker jeg blandt annet fruktsalat med mango, jordbær, kiwi, bjørnebær med litt revet 70% mørk sjokolade på toppen. Nydelig :)

• Liker 1
Skrevet

*abboner*

Har en haug med sunne oppskrifter selv, men er i en headlock akkuratt nå, så kan poste litt senere :P

Skrevet

Jeg hiver meg på, kunne trengt noe sunt. :)

Gjest Quelleriel
Skrevet

Har ikke noe å bidra med akkurat nå, men kommer sterkere tilbake ;)

Skrevet

"Almost Fat Free Brownies"

Denne er veldig god! Og egnar seg for dei som ikkje tåler egg.

Ahh! Brownies er jo det beste som finnes :rodmer: Denne må testes!

Skrevet

Av sunne ting som smaker digg, så har vi jo de viktigste ingrediense:

- Laks, scampi, kyllingfilet, biff & svinefilet

beef%20photo.jpg

Sunt tilbehør til disse:

- Ris (Villris, basmatris, jasmin ris.. take a pick).. faktisk har findus en del digg varer som jeg elsker som tilbehør: Grillede middelhavsgrønnsaker, Fullkornsris & sprø grønnsaker... de har mye annet også. Selvsagt mye grønt, som for eksempel rød løk, ruccola, tomat, agurk, ananas, paprika, osv... Eller gjør det enkelt: WOK pakker! Alle disse er jo sunne.

findus.jpg

Sauser til disse:

Lett kesam, lett kesam blandet med rød eller grønn pesto, pepper saus (den blandes bare med vann!), bretagne kyllingsaus, chili saus..

Det er jo egentlig ikke noe hokus pokus å spise litt sunnere. Selvfølgelig kan du kjøre på med litt bearnaise saus engang iblant også, om du føler for det. Eller skjære opp noen potetbåter som du steker i omnen med litt rosmarin på, og krydder.. Nam nam.

Forøvrig så bruker jeg aldri salt på maten jeg lager.. Kjører på med mye cayennepepper & sort pepper.

Allerede nå har du jo tonnevis med sunne alternativer. Bare til å mikse noen av disse greiene, kjør på med mye digg krydder.. ikke vær redd for å skeie litt ut engang iblant.

Og så har vi jo DET GRØNNE NØKKELHULL MERKET som er ute å lusker for tiden. Det gir også en god pekepinn!

n%C3%B8kkelhull-stor.jpg

Kan gjerne komme med spesifikke oppskrifter på ting jeg stapper i meg også jeg! No problemo.

have_a_nice_day.jpg

Skrevet

Jeg er enig i det meste av det Rights sier, men husk at det ikke er anbefalt å spise mer enn 500 gr rødt kjøtt i uken, og at svin også regnes som rødt kjøtt.

Jeg anbefaler å bytte ut kjøtt med kikerter og/eller linser innimellom. Det er både sunt, billig og godt.

Ellers så er det lurt å bruke tallerkenmodellen, 1/4 kjøtt/fisk - 1/4 potet/ris/pasta - 1/2 grønnsaker. Det er også lurt å finne frem en liten middagstallerken.

Skrevet

Vil bare anbefale kikertsalat!

Dette pleier jeg å ha, ikke alt sammen på en gang, men alt er godt og passer fint med nesten alt av kjøtt, også er det et bedre alternativ til poteter :P

1 boks hermetiske kikerter

Kidnybønner

Agurk

rødløk

Sukkererter

søt paprika

Ruccola

Soltørkede tomater

persille

oregano

hvitløk

Chili uten frø

Det som er så flott er at man kan putte i det man liker best av grønnsaker og urter :D

Skrevet

Fin oppskrift, men det er mye bedre (og billigere) å kjøpe tørre kikerter, bløtlegge og koke selv.

Jeg bløtlegger og koker 1 kg om gangen. Fryser i poser, så tar jeg bare ut så mye jeg trenger når jeg skal spise.

Skrevet

Fin oppskrift, men det er mye bedre (og billigere) å kjøpe tørre kikerter, bløtlegge og koke selv.

Jeg bløtlegger og koker 1 kg om gangen. Fryser i poser, så tar jeg bare ut så mye jeg trenger når jeg skal spise.

Hvor mye koster slike poser? har bare funnet porsons-poser med tørre kikerter. Og da syns jeg liksom 5kr boksen går greit :P

Skrevet

Hvor mye koster slike poser? har bare funnet porsons-poser med tørre kikerter. Og da syns jeg liksom 5kr boksen går greit :P

Jeg tror jeg betalte 35 kroner for en kilo i innvandrerbutikk, det blir minst dobbelt så mye ferdigkokte. :) Jeg har erter en stund enda, kan du si.

Jeg liker også å surre en løk i litt olje med karry. Så har jeg oppi grønnsaker etter smak, kanskje litt kyllingbuljon, forskjellig annet krydder, chili, bukkhornsfrø og korianderfrø f.eks. og lar det koke til en slags stuing. Den bruker jeg til mye forskjellig fisk og kjøtt, men oftest til laks sammen med ekstra grønnsaker som frister der og da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...