Gjest Mann Skrevet 3. april 2011 #1 Skrevet 3. april 2011 Jeg har tidligere lest enkelt innlegg her inne om at kvinner er bedre egnet til å ivareta små barn, bl.a. fordi menn ikke produserer melk. Det har blitt sagt at pga bl.a. dette så bør ikke fedre ta like stor del i omsorgen for barn den første tiden. Jeg må tilstå at jeg har sett på dette som useriøse innspill som har kommet for å provosere. Men nå er det altså forskning som gjør mødre mer overflødig enn tidligere. Hvordan ser dere det på slike endringer ? Mann
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2011 #2 Skrevet 3. april 2011 Ser på det som "Nå kan du slippe å miste håret" og "Slank på 1-2-3". Og så ser jeg på en mann som kommer med sånt med litt medynk. 3
Harlekin Skrevet 3. april 2011 #3 Skrevet 3. april 2011 Jeg synes bare det er bra dersom denne typen forskning kan føre til enda bedre morsmelkerstatninger. Men jeg tror ikke dette vil gjøre kvinner overflødige. Hun vil fremdeles være barnets mor, og hvorfor ikke amme dersom man kan? Kanskje kan det gjøre det at far blir mateansvarlig i noen familier, men det er ikke bare amming som gjør mor til mor. Både menn og kvinner kan gi omsorg, men det er ikke dermed sagt at bare én av dem bør gjøre det. 2
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Hvorfor er det provoserende at kvinner tar mer av omsorgen for babyen den første tida hvis hun ammer? Er det ikke skapt på den måten fra naturen sin side? Min mann tok så mye han kunne til å begynne med da vi fikk barn, men det meste av nattevåk falt på meg siden det var matetid. Hvorfor i all verden skulle jeg gi babyen min genmodifisert kumelk hvis jeg kan amme, bare sånn at matingen skal deles 50/50 mellom mor og far? Herregud, tror folk går helt av skaftet i likestillingens navn! Når skal dere forstå at likestilling ikke er noe man bruker kalkulator til, men en tilstand av likeverd?! Mannen min er da like god forelder som meg, selv om jeg har ammet barnet vårt? 6
Susan Sto Helit Skrevet 4. april 2011 #5 Skrevet 4. april 2011 Jeg vil påstå at det er mer min manns aversjon mot babybæsj og bæsjebleier som gjorde at jeg fikk desidert mest tid med babyen i starten. (Han MÅ skifte en del, men han takler det dårlig, derfor gjør jeg det når vi begge er tilstede.) Om babyen tar melk fra flaske, så kan da far få flaskemate med pumpet brystmelk? Det er fin tilknytnings-tid for far og barn, og litt fritid for en ammende mor. Man trenger egentlig ikke alternativer når man allerede har "melkeku" i hus... (Og har man ikke det, så har man jo MME, som er et bra alternativ.) 1
Gjest Elfie Skrevet 5. april 2011 #6 Skrevet 5. april 2011 Nå som flere menn har produsert melk,er jeg bare mer og mer positivt. Fordi det er en fin stund med babyen når man ammer,bare flott at pappaen og kan få delta i det samspillet,pluss at om moren dør/er syk/sliter med amming,så får barnet brystmelk. Den forskninga jeg har lest tyder hittil på at fars brystmelk kan være like næringsrik som mors,avhengig av kosthold. Syns det er flott jeg.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2011 #7 Skrevet 5. april 2011 Noen kvinner mener likestillingen er gått av skaftet når menn vil ha et mer omfattende forhold til sine barn, ja kvinner føler seg truet. Er enkelt,de vil ikke tape noe, de vil ha i pose og sekk av mannen.
Envy Skrevet 5. april 2011 #8 Skrevet 5. april 2011 (endret) Nå som flere menn har produsert melk,er jeg bare mer og mer positivt. Fordi det er en fin stund med babyen når man ammer,bare flott at pappaen og kan få delta i det samspillet,pluss at om moren dør/er syk/sliter med amming,så får barnet brystmelk. Den forskninga jeg har lest tyder hittil på at fars brystmelk kan være like næringsrik som mors,avhengig av kosthold. Syns det er flott jeg. Det blir bare så feil som det kan få blitt! Kan aldri i verden se for meg at min samboer skal sette seg til å amme vårt fremtidige barn etter at jeg har ligget der i et smertehelvete under fødselen, da skal jeg søren meg ha den hvertfall, å få lov til å ha den nærheten det er å amme den lille. Og bare det å se for meg han amme et barn.. nei, bare nei. Endret 5. april 2011 av Envy
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #9 Skrevet 5. april 2011 Men hvorfor i all verden skal man la være å amme om man kan det? 1
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2011 #10 Skrevet 5. april 2011 Det blir bare så feil som det kan få blitt! Kan aldri i verden se for meg at min samboer skal sette seg til å amme vårt fremtidige barn etter at jeg har ligget der i et smertehelvete under fødselen, da skal jeg søren meg ha den hvertfall, å få lov til å ha den nærheten det er å amme den lille. Og bare det å se for meg han amme et barn.. nei, bare nei. Ja når du har vært så uheldig å født ett barn skal skal du i hvertfall ha gleden å amme. Maken til ego mor.
addict Skrevet 6. april 2011 #11 Skrevet 6. april 2011 Ja når du har vært så uheldig å født ett barn skal skal du i hvertfall ha gleden å amme. Maken til ego mor. HAHAHA latterlig.... Tydelig at du ikke har barn
Gjest Elfie Skrevet 6. april 2011 #12 Skrevet 6. april 2011 Jeg har også barn,og jeg ville gladelig delt med mannen min,nettopp fordi han ikke gikk gravid,nettopp fordi han ikke fødte. Så klart vil jeg at han skal få ta del i noe så fint og koselig,og få et nærere bånd til den lille. Og om man skal avvise alt fordi det er uvant..da ble det ikke mye fremgang her i verden. Det sier seg jo selv,hva er best for barnet,brystmelk eller mme.. Og hvis man da ikke får i gang melken,mens far gjør det,så skal han liksom la være å mate babyen fordi noen føler at det er uvant eller rart? Nei vet du hva.
la Flaca Skrevet 6. april 2011 #13 Skrevet 6. april 2011 Jeg har tidligere lest enkelt innlegg her inne om at kvinner er bedre egnet til å ivareta små barn, bl.a. fordi menn ikke produserer melk. Det har blitt sagt at pga bl.a. dette så bør ikke fedre ta like stor del i omsorgen for barn den første tiden. Jeg må tilstå at jeg har sett på dette som useriøse innspill som har kommet for å provosere. Men nå er det altså forskning som gjør mødre mer overflødig enn tidligere. Hvordan ser dere det på slike endringer ? Mann Syns det er fantastisk flott at babyer kan få et bedre tilbud enn den opprinnlige morsmelkerstatningen. Sykehusene sliter også med begrenset tilgang på morsmelk til kuvøseavdelingen, og kan ha god nytte av dette. Men hvis du leser artikkelen en gang til så ser du at kumelken aldri er fremstilt som noen erstatning for amming. Det vil aldri være noe bedre alternativ for en baby enn morens brystmelk, fordi den har den eksakte sammensetningen av næringsstoffer som er riktig for akkurat det barnet akkurat den dagen/uken. Morsmelken endrer seg fra dag én, så morsmelk fra en kvinne som har en 5 uker gammel baby er ikke den samme som melken fra en kvinne som har en 6 uker gammel baby. På toppen av det er den ernæringsmessige biten bare en liten del av ammingen. Minst like viktig er hormonene som settes i sving både i mor og barn under amming. De er stressreduserende, søvndyssende og i gata dopamin/ serotonin, for å sørge for bonding mellom mor og barn og god ivaretakelse av den lille. Sånn er alle pattedyr skrudd sammen, puppen er dop både for mor og barn. Jeg syns det er ganske trist at en mann skal føle seg truet av noe så basalt som amming... 3
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2011 #14 Skrevet 6. april 2011 HAHAHA latterlig.... Tydelig at du ikke har barn Joda ,jeg har barn. Er mange forståsegpåerer her som påastår deres alternativ er det rette.
Harlekin Skrevet 7. april 2011 #15 Skrevet 7. april 2011 Joda ,jeg har barn. Er mange forståsegpåerer her som påastår deres alternativ er det rette. Jeg vil ikka akkurat påstå at det er ego å ville amme. Amming kan være smertefullt, slitsomt, styrete osv, og kan begrense livet ganske mye. 2
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2011 #16 Skrevet 7. april 2011 Jeg vil ikka akkurat påstå at det er ego å ville amme. Amming kan være smertefullt, slitsomt, styrete osv, og kan begrense livet ganske mye. Er ikke ego. å amme. er vel ikke det som er poenget. Poenget er at BM vil ha barnet uten at BF kan delta likeverdig selv når barnet er lite. Dvs. barnefar ansett som en barnepasser når BM trenger hvile, og ikke en likeverdig forelder. Dette gjenspeiler seg i samfunnet der alt er lagt opp til att små barn skal være hos BM pga. hennes biolgiske forutsetninger selv om barnet ikke benytter seg av de, eller BF har fullverdige erstatninger.
Envy Skrevet 7. april 2011 #17 Skrevet 7. april 2011 Er ikke ego. å amme. er vel ikke det som er poenget. Poenget er at BM vil ha barnet uten at BF kan delta likeverdig selv når barnet er lite. Dvs. barnefar ansett som en barnepasser når BM trenger hvile, og ikke en likeverdig forelder. Dette gjenspeiler seg i samfunnet der alt er lagt opp til att små barn skal være hos BM pga. hennes biolgiske forutsetninger selv om barnet ikke benytter seg av de, eller BF har fullverdige erstatninger. Tror nok uansett mange menn vil motsette seg tanken på å i det hele tatt vurdere å amme. Det er ikke spesielt matcho. Det er slik vi er skapt fra naturen sin side, kvinner er mer biologisk innstilt på å ta seg av små barn enn menn. Ergo, tror jeg egentlig de fleste menn er fornøyd med de ordningene som er. Min bror f.eks var hjemme i pappaperm i 3 mnd etter at kona hadde begynt å jobbe igjen. Han holdt på å kjede seg ihjel, og lengtet etter å komme seg på jobb igjen. Tror ikke han er et unikt tilfelle. Mens de fleste kvinner storkoser seg hjemme sammen med barnet. Hvorfor skal man da, i likestillingens navn endre på noe som folk flest er fornøyd med?
Harlekin Skrevet 7. april 2011 #18 Skrevet 7. april 2011 Er ikke ego. å amme. er vel ikke det som er poenget. Poenget er at BM vil ha barnet uten at BF kan delta likeverdig selv når barnet er lite. Dvs. barnefar ansett som en barnepasser når BM trenger hvile, og ikke en likeverdig forelder. Dette gjenspeiler seg i samfunnet der alt er lagt opp til att små barn skal være hos BM pga. hennes biolgiske forutsetninger selv om barnet ikke benytter seg av de, eller BF har fullverdige erstatninger. Det er ikke samfunnet som har lagt opp til at mor skal amme, det er naturen. Pappa kan delta på lik linje i barnets oppvekst, selv om mamma ammer. Det er ikke ammetiden det kommer an på, det er all den andre tiden som gjelder. Her må man faktisk tenke på hva som er best for barnet, ikke likestilling. 4
Caramba Skrevet 7. april 2011 #19 Skrevet 7. april 2011 Kanksje man kan finne opp noe som gjør at menn kan overta svangerskap og fødsel også? 3
Gjest Elf Skrevet 8. april 2011 #20 Skrevet 8. april 2011 Merkelig at naturen også lar menn produsere melk ved stimulering av brystet,da gitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå