Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal gifte meg i utlandet og jeg trenger å skaffe dokumentasjon på om jeg har vært gift tidligere eller ikke osv, den type informasjon.

Jeg har googlet, vært på regjeringe.no/gudvethva, på folkeregisteret som også linker til skattekontoret for opplysninger, men jeg finner ikke eksakt hva jeg leter etter.

Jeg har nå sendt en mail via websiden til skatte-etaten til mitt lokale kontor for å spørre om dette.

Er det noen som vet hvilken instans som er riktig å kontakte? Det må også være apostillestemplet, kan det gjøres i kommune eller er det fylkesmannkontoret? Forvirret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Du får papirene fra folkeregistere, skjemaet heter: "Certificate of no Impediment to Marriage"

Folkeregistereet:

Jeg skal gifte meg i utlandet, hvordan går jeg fram?

Dersom du skal gifte deg for utenlandsk rett, må du selv undersøke med myndighetene i det landet du skal gifte deg angående hvilken dokumentasjon som må leveres.

Du kan søke om å få en ekteskapsattest fra skattekontoret ved å innlevere Q-0150, Q-0151. For de som har vært gift før må også Q-0160 innleveres. I noen tilfeller kreves ytterligere dokumentasjon. Se rettledning på skjema Q-0150.

Følgende opplysninger om kommende ektefelle må oppgis:

* Navn

* Fødselsdato

* Statsborgerskap

* Fødested

* Land hvor vigsel skal finne sted

Attesten kan utstedes på følgende språk: Norsk, engelsk, tysk, spansk fransk og italiensk. Gi beskjed hvilket språk du ønsker attesten på.

Vi måtte også ha apostille stempel (en ekstra bekreftelse på at papiret er ekte), be om det samtidig så du er sikret...

Skrevet

Hei og takk for svar! Jøss, du fant det jo raskt... Jeg måtte lage meg en Ali kaffe for å fjerne gruffen over at jeg ikke fant ;)

Et spørsmål til; jeg er ikke i Norge til vanlig men gjør det noe? Altså kan jeg motta disse tingene uten å fysisk hente det? De kan sende det til min adresse i utlandet med alt ordnet?

Skrevet

er du folkeregistert i utlandet eller?

Tror de må sende papirene til din folekregisterte adresse, hvis du ber om apostille stempel tar det er par dager ekstra. Men tror de fleste land krever det (?)...

De gangene jeg har hatt kontakt med folkeregisteret har de vært veldig hjelpsomme. Så er jo bare å spørre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...