Gå til innhold

Far og mor bruker mye tid på PC

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis mor og far bruker en del tid på PC. Hva skal man gjøre for at barna ikke skal få de samme (u)vanene?

Kommer hverdagen i årene fremover til å bli mer teknologi enn man ønsker? Eller har barna noe "innebygd" i seg som gjør at de, når de er barn alltid vil komme til å leke?

Man blir oppdratt som barn til å være aktiv og leke, men mange av oss havner likevel i data/TV fella som ungdommer og voksne.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker all ny teknologi velkommen og ser ikke noe galt i at man bruker mye tid på teknologi, men jeg mener at det er viktig å finne en balanse. Vi mennesker trenger fysisk aktivitet og frisk luft er alltid en pluss - det går an å bruke tid på både teknologi og fysisk lek.

Når foreldre som bruker mye tid på teknologi får barn mener jeg at de bør være bevisst på dette, og at de bør gå inn for å bruke mer tid på å gjøre "uteting", f.eks. skigåing o.l.

Med foreldre som bare sitter foran dataen, får man med stor sannsynlig barn som bare sitter foran dataen. Barn lærer fort, og de lærer fra foreldrene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne høre noe fra foreldre som har erfaring fra dette

AnonymBruker
Skrevet

Barn tar jo ofte etter foreldrene sine, så foreldre bør legge bort pc'en og gjøre ting sammen med barna iblant også.

Men for meg har det også stor betydning hvor oppslukt man er av pc'en. Det er forskjell på foreldre som sitter foran dataen i timesvis og ikke enser barna sine, og det å være litt mer "tilfeldig" på dataen.

For å forklare hva jeg mener med det siste kan jeg fortelle om mitt forhold til pc. Jeg ser ikke noe særlig på tv, og jeg liker heller ikke å sitte med håndarbeid. Så når jeg sitter og slapper av på sofaen så har jeg ofte laptopen på fanget og leser mail, leser nyheter, skriver på KG osv. Men jeg er alltid mentalt tilstede i det som skjer i huset, sånn at om det skulle være noe så kan jeg svare selv om jeg har pc'en foran meg, eller jeg kan legge den bort ved behov. Så her blir pc'en mitt "strikketøy", noe som ikke tar bort oppmerksomheten fra resten av verden i særlig grad.

Jeg har generelt stor tro på å bruke seg selv som gode eksempler for barna. Hvis jeg f.eks. synes at barna bruker for mye tid på pc så sier jeg heller at "nå synes jeg at vi alle bruker for mye tid på pc, så nå finner vi på noe sammen istedet", enn å si at "dere må finne på noe annet enn pc". Sånn gjør jeg i mange andre oppdragersituasjoner også, og det fungerer godt hos oss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn tar jo ofte etter foreldrene sine, så foreldre bør legge bort pc'en og gjøre ting sammen med barna iblant også.

Men for meg har det også stor betydning hvor oppslukt man er av pc'en. Det er forskjell på foreldre som sitter foran dataen i timesvis og ikke enser barna sine, og det å være litt mer "tilfeldig" på dataen.

For å forklare hva jeg mener med det siste kan jeg fortelle om mitt forhold til pc. Jeg ser ikke noe særlig på tv, og jeg liker heller ikke å sitte med håndarbeid. Så når jeg sitter og slapper av på sofaen så har jeg ofte laptopen på fanget og leser mail, leser nyheter, skriver på KG osv. Men jeg er alltid mentalt tilstede i det som skjer i huset, sånn at om det skulle være noe så kan jeg svare selv om jeg har pc'en foran meg, eller jeg kan legge den bort ved behov. Så her blir pc'en mitt "strikketøy", noe som ikke tar bort oppmerksomheten fra resten av verden i særlig grad.

Jeg har generelt stor tro på å bruke seg selv som gode eksempler for barna. Hvis jeg f.eks. synes at barna bruker for mye tid på pc så sier jeg heller at "nå synes jeg at vi alle bruker for mye tid på pc, så nå finner vi på noe sammen istedet", enn å si at "dere må finne på noe annet enn pc". Sånn gjør jeg i mange andre oppdragersituasjoner også, og det fungerer godt hos oss.

Klokt svar :)

Men hvis du sitter på PC så kan er det slik at barna kan leke noe annet samtidig?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du sitter på PC så kan er det slik at barna kan leke noe annet samtidig?

Ja, det kan de. Hvis de henger over pc'n min så legger jeg den enten bort eller så gjør vi noe sammen på den, som å se på familiebilder eller se på morsomme youtubeklipp osv.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan de. Hvis de henger over pc'n min så legger jeg den enten bort eller så gjør vi noe sammen på den, som å se på familiebilder eller se på morsomme youtubeklipp osv.

Jeg setter pris på svar :) Vi venter barn om en måneds tid og begge to er glade i å bruke tid på PC. Men jeg er hvertfall innstilt på å legge den mer bort når barnet kommer. Håper også mannen gjør det. Vil ikke gnåle om dette til han nå, fordi han har sagt han vil være en delaktig far og jeg tror han er fornuftig nok til å stenge den.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis mor og far bruker en del tid på PC. Hva skal man gjøre for at barna ikke skal få de samme (u)vanene?

Kommer hverdagen i årene fremover til å bli mer teknologi enn man ønsker? Eller har barna noe "innebygd" i seg som gjør at de, når de er barn alltid vil komme til å leke?

Man blir oppdratt som barn til å være aktiv og leke, men mange av oss havner likevel i data/TV fella som ungdommer og voksne.

Ungene tar etter foreldrene. Er du en innaktiv forelder som sitter foran pc,så vil ungene det også. Ekspertene har advart i lang tid...Unger er i dårlig form,sitter foran data,pc osv...

gå foran med godt eksempel....

Sett tider der unger kan bruke data. Unger skal være ute og bruke kroppen. Også foreldrene.....(blunke)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...