AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #1 Skrevet 3. april 2011 Syns jeg husker at det var en enorm debatt om utlendinger som ville bruke sitt eget flagg på 17.Mai, og ikke Norgesflagget. Noen som vet om det kom igjennom? Hva skjedde egentlig?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #2 Skrevet 3. april 2011 Hm, er ikke det bare å bruke det? Trodde ikke det var noen lover mot det :klø: Selv har jeg ikke sett det, kun de som bruker sitt eget og det norske har jeg sett noen få av.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #3 Skrevet 3. april 2011 Det finnes ingen lover som regulerer det, selvsagt. Vi lever i et fritt land, og om du vil vifte med et fransk flagg på 17. mai er det da ingen som kan stoppe deg fra å gjøre det. Personlig synes jeg det er merkelig å ville bruke andre lands flagg på 17. mai, for dette er jo dagen vi skal feire Norge. Men jeg klarer ikke å la meg provosere av det. For meg er det egentlig greit uansett hvilket lands flagg folk vifter med, jeg skjønner bare ikke poenget med annet enn norske flagg. Hva om vi heller hadde laget en ekstra dag der vi feiret mangfoldet? En verdensdag i tillegg til en nasjonaldag. 6
Gjest Vampen Skrevet 3. april 2011 #5 Skrevet 3. april 2011 I år har jeg planer om å veive litt ekstra med dette flagget på 17. mai. Min lenke
Tabris Skrevet 3. april 2011 #7 Skrevet 3. april 2011 Jeg synes også det passer seg bedre med norske flagg på 17. mai, men det er ikke noe som provoserer eller opptar meg noe særlig.
pantora Skrevet 3. april 2011 #8 Skrevet 3. april 2011 Folk kan vel vifte med flagget sitt så mye de bare orker, hele året. Men i 17-mai toget kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal være noe annet enn norske flagg! Hadde jeg flyttet til et annet land så hadde jeg ikke viftet mitt flagg i trynene deres på DERES nasjonaldag. 8
Larsern Skrevet 3. april 2011 #9 Skrevet 3. april 2011 Hm, er ikke det bare å bruke det? Trodde ikke det var noen lover mot det :klø: Selv har jeg ikke sett det, kun de som bruker sitt eget og det norske har jeg sett noen få av. Du har fullstendig rett, det er ingen lover mot å opptre tåpelig. 3
Larsern Skrevet 3. april 2011 #10 Skrevet 3. april 2011 I år har jeg planer om å veive litt ekstra med dette flagget på 17. mai. Min lenke Har du et markeringsbehov, eller er du i tvil om hvilken dag 17. mai representer? 8
Gjest Vampen Skrevet 3. april 2011 #11 Skrevet 3. april 2011 Har du et markeringsbehov, eller er du i tvil om hvilken dag 17. mai representer? Nei og nei. Neste spørsmål? 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #12 Skrevet 3. april 2011 Jeg er ikke særlig patriotisk av meg, og reiser til og feirer andre land når jeg ønsker det, så mye jeg ønsker. Det er kun én dag i året jeg virkelig feirer Norge og setter meg ned og setter pris på at jeg bor her. Jeg blir faktisk (til tross for at det overhodet ikke er "meg") provosert av tanken på andre flagg i et tog på 17. mai. Jeg mener at det er litt respektløst. 4
Gjest Vampen Skrevet 3. april 2011 #13 Skrevet 3. april 2011 Dere som blir provoserte og sinte, har dere noen gang vurdert å spørre folk som bruker andre flagg hvorfor de gjør det? Har dere vurdert at det kanskje kan være en fin tanke bak? 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #14 Skrevet 3. april 2011 Dere som blir provoserte og sinte, har dere noen gang vurdert å spørre folk som bruker andre flagg hvorfor de gjør det? Har dere vurdert at det kanskje kan være en fin tanke bak? Jeg har aldri sett noen gjøre det, så nei. Hadde jeg sett noen gjøre det, hadde jeg ikke blitt sint på dem selv om jeg var provosert av det. Kanskje hadde jeg spurt dem - men jeg klarer bare ikke å se for meg at jeg kommer til å synes tanken bak er en god nok grunn. Jeg kan være enige i at tankene deres er fine, men mener uansett at på 17. mai er det Norge som skal feires. 2
Gjest Vampen Skrevet 3. april 2011 #15 Skrevet 3. april 2011 (endret) Jeg har aldri sett noen gjøre det, så nei. Hadde jeg sett noen gjøre det, hadde jeg ikke blitt sint på dem selv om jeg var provosert av det. Kanskje hadde jeg spurt dem - men jeg klarer bare ikke å se for meg at jeg kommer til å synes tanken bak er en god nok grunn. Jeg kan være enige i at tankene deres er fine, men mener uansett at på 17. mai er det Norge som skal feires. Ja, det er Norge som skal feires. Men det at man også har andre flagg betyr ikke automatisk at man ikke feirer Norge. Jeg kan faktisk ikke tenke meg en bedre måte å feire det jeg elsker med Norge enn å veive med det flagget jeg linket til. Endret 3. april 2011 av Vampen 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #16 Skrevet 3. april 2011 Jeg ser ikke noen grunn til å bli provosert eller sinna dersom noen vil vifte med et ikke-norsk flagg i syttende mai-toget. Å se et annet flagg gjør da ikke det norske mindre verdt. Det sagt syns jeg jo det er mest naturlig at man bruker norske flagg, og jeg ville ikke like dersom syttende mai-toget utviklet seg til å bli en form for utflytende demonstrasjonstog...
Leanne Skrevet 3. april 2011 #17 Skrevet 3. april 2011 For meg blir det feil å bruke andre flagg enn norske flagg på 17. mai, da det er den norske nasjonaldagen. Mine foreldre er ikke norske, men de henger ut norsk flagg 17. mai og sitt eget flagg på sin egen nasjonaldag. Men det aller verste jeg ser er barn som går sabeltannflagg på 17. mai... (har faktisk sett det og....) 2
Larsern Skrevet 3. april 2011 #18 Skrevet 3. april 2011 Nei og nei. Neste spørsmål? Ja, det er Norge som skal feires. Men det at man også har andre flagg betyr ikke automatisk at man ikke feirer Norge. Jeg kan faktisk ikke tenke meg en bedre måte å feire det jeg elsker med Norge enn å veive med det flagget jeg linket til. Du feirer frigjøringsdagen til et land, med flagget til et annet land som landet du feirer frigjøringsdagen til, deltar i bombetokter mot. Jeg forstår ikke logikken. Er det norges frigjøringsdag du feirer eller er det for å markere støtte til Libya? Jeg sier ikke at det er feil å markere støtte til det libiske folket, men mener det finnes mer passende omstendigheter. 3
Kamikatze Skrevet 3. april 2011 #19 Skrevet 3. april 2011 Dere som blir provoserte og sinte, har dere noen gang vurdert å spørre folk som bruker andre flagg hvorfor de gjør det? Har dere vurdert at det kanskje kan være en fin tanke bak? Provosert blir jeg, men ikke sint. Det kan ha noe med hvor viktig det norske flagget ble under syttendemaifeiringa i 1945 etter fem år under hakekorset. At på vår grunnlovsdag, der vi feirer vår frihet som nasjon - en som har vært underkuet av Danmark, Sverige og Tyskland - så blir det litt som å oppføre seg som en okkupasjonsmakt, når folk vifter med andre kluter. Tilknytning til andre land kan en flagge på dette landets respektive nasjonaldag. Det har vi som nordmenn forståelse for. - At folk vil feire sin "syttende mai", når de lever i utlendighet. Syttende mai er egentlig en kjempefin mulighet for nye landsmenn å vise at de er nordmenn. Det oppnår de ikke med å vifte en rød klut under nesa på "urbefolkningen". 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #20 Skrevet 3. april 2011 Ja, det er Norge som skal feires. Men det at man også har andre flagg betyr ikke automatisk at man ikke feirer Norge. Jeg kan faktisk ikke tenke meg en bedre måte å feire det jeg elsker med Norge enn å veive med det flagget jeg linket til. Jeg ser absolutt poenget ditt og tanken bak er ikke dårlig. Men jeg synes bare ikke det er... passende. For min del opplever jeg 17. mai som en litt mindre politisk feiring enn det den kanskje var før i tida, og det hadde ikke vært meg imot å gjøre den enda mindre politisk. Litt vanskelig å forklare, så det gidder jeg ikke med mindre noen ønsker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå