Gå til innhold

Kiropraktor på nakke.

Fremhevede innlegg

Gjest Anon slik som du
Skrevet

Forstår ikke hvorfor noen personer har så stort ønske om å spre uhygge rundt f. eks kiropraktikk. Noen er vel kanskje også negativ til det aller meste her i livet. Å være kritiker kalles det sikkert. Vel, alle skal ha lov til å si sin mening. Det må respekteres. Men blir litt mistenksom når noen med 500 000?! innlegg graver opp alle skrekkhistorier som finnes. Hvorfor bruke energi på å ta opp dette i alle kiroforum, igjen og igjen? Kiropraktorforeningen prøver så godt de kan å få dannet en norsk kiropraktorutdanning, som selfølgelig må ha internasjonal standard, og som sikkert delvis blir lik legestudiet på mange områder slik som i Danmark.

Men mange er utrolig skeptiske fortsatt, og det tror jeg bare en kiropraktor må leve med. Uvitenhet gjør folk til skeptikere. Skeptikere trenger riktig informasjon, og av og til har de mangel på kunnskap om emnet. Men de store kritikerne setter nok ikke foten sin innom en slik helseklinikk uansett. Det er ikke uvanlig at leger, fysioterapeuter og kiropraktorer holder til i samme hus og samarbeider om pasientens problemer. Folk burde bli litt tryggere av den grunn. Det optimale hadde vel vært å være utdannet både kiropraktor og lege. Er du lege i tillegg er det ingen som kødder med deg og du har mest sannsynlig få problemer med å få stor repekt av de som måtte være tvilende.

Når jeg har vondt i ryggen går jeg rett til kiropraktoren. Noen går til legen først. Det er vel naturlig. Men hvis du likevel vet at du blir henvist til en kiropraktor, så kan du like gjerne hoppe over den legetimen. Legen har vel stappfull timeliste fra før av? Sist gang jeg var med kiropraktoren ble jeg henvist til fysioterapeuten. Jeg hadde så store spenninger i ryggstrekkerene at kiropraktoren faktisk mislyktes i å manipulere ryggsøylen første gang, men dette var veldig akutt. Kiropraktoren ville at fysioterapeuten på naborommet skulle sette nåler i musklaturen for å få spenningene til å slippe. Kiro-kritikere burde være like skeptiske til fysioterapeutens nålstikking, men det er de kanskje. Fysioterapeuten hjelper også til med trening/ å planlegge treningen. Jeg har ujevn størrelse på ryggmusklaturen høyre og venstre side, og kiropraktoren og fysioterapeuten var sammen enige om at en utjevning av denne forskjellen var viktig, ved hjelp av styrketrening.

Jeg var nervøs og redd første gang jeg besøkte en kiropraktor. Likte ikke den knekkelyden. Men jeg hadde helt sinnsykt vondt i nakken. Måtte nesten ringe ambulanse. Jeg har god effekt av kiropraktorbehandling. De gir meg vesentlige råd, og de sier klart i fra om at jeg kanskje kan bli sår etter en behandling. Det ble jeg etter nålbehandling av fysio også.

Mange tror at man bare kan legge seg på benken og si "gjør meg bra!". Trening er også viktig, hvis du ikke er klar over det fra før da. Regner med at de fleste kiropraktorer opplyser om det. Det gjelder å høre etter hva de sier og gjøre det, selv om det kan virke meningsløst. Hard styrketrening har ført til et par kiropraktorbesøk pga overbelastning. Jeg har opplevd direkte bedre bevegelighet i nakken og rygg etter manipulasjon. Kiropraktoren hjelper meg å komme raskere tilbake til det vanlige livet med trening, skole og evt jobb. Det koster mye for samfunnet å være lenge borte fra jobb, kiropraktoren er verdt et forsøk. Det kan være stor forskjell på hvor flink kiropraktorer er.. Prøv å finn en som vet hvordan man skal bruke hendene, gjerne litt ung, virker som om disse ofte er litt mer oppdatert på nye ting, men erfaring er jo viktig. Det er forskjell på leger, lærere og kokker også. Noen har studert grundigere enn andre.

Placebo er en sterkt kraft som sikkert kan virke inn på kiro-behandling, for de som etter en behandling har blitt frelst og har fått stortroen. Men for de som bare tror på leger og fysio så gjelder placebo også her. Jeg så en dokumentar på "viten" eller "Schrødingers katt" om en person som sleit med depresjon. Han hadde fått piller fra legen sin for å kunne takle depresjonene bedre. En dag slo kjæresten opp med han, og han gikk totalt i kjelleren. Han tok alle pillene han hadde fått av legen på en gang. Han forventet selvfølgelig at han skulle dø av det. Han havnet på legevakta med 150 i puls, svett og hylende. Da legene fortalte han at han bare hadde tatt "narrepiller" gikk pulsen ned og kroppen ble ikke lenger i alarmberedskap.

Men, uansett, noen ryggproblemer går det kanskje ikke ann å bli kvitt. Man må leve med det hver dag, trist for dem som blir utsatt for det. Da er kanskje kortisonsprøyte tingen. Trening og et kiropraktorbesøk kan ofte hjelpe. Vi snakker mange bivirkninger hvis vi begynner å hive innpå med paracetamol og ulike opiater. My opinion.

Jeg vurderer å bli kiropraktor, kommer kanskje ikke som et sjokk.. hvis du har lest hele teksten vel å merke. Men hvem gidder å lese et så langt innlegg? Hvorfor gidder jeg i det hele tatt å skrive dette..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...